Aprilia SR 50 Factory (stroom) probleem ?

lodewijk1962

New Member
Ik heb problemen met mijn Aprilia SR. Laatste tijd had ie startproblemen maar nadat ik er een nieuwe accu had ingezet paar weken geleden was dat opgelost ..... kreeg toch later weer problemen met electrisch starten, maar met de kick deed ie het wel. Nu reed ik net weg en viel opeens de dashboard verlichting uit ..... ook de toeter en richtingaanwijzer, remlicht doet niets ..... het licht doet het wel gewoon. Wat kan er aan de hand zijn ? Vorig jaar rond deze tijd nieuwe CDI en ontsteking geplaatst. Zou de CDI stuk zijn misschien ? Ik heb geen idee, wie heeft wel enig idee en kan me uit de brand helpen ? P.S. Ik rij er wel gewoon mee nu, maar ben wel bang dat ie er 'vandaag of morgen' helemaal mee op houdt.... Betreft een Aprilia SR 50 Factory LC uit 2015.
 
Advertisement - register to remove this

Alles wat via de accu loopt valt dus uit , of accu wordt niet bijgeladen , of er is een zekering stuk . De cdi krijgt stroom vanuit de stator dus dat is goed. Als hij loopt laadstroom aan accu meten moet ongv 14 volt zijn . Kan ook dat het de accu zelf is die stuk is.
 
Hoi, dank voor je reactie. De accu kan natuurlijk stuk zijn maar er zit net een nieuwe in..... Ik zal morgen even kijken naar de zekeringen, en welke moet ik evt. kopen ? Ook ga ik morgen even naar mijn broer om de accu op te meten. Je hoort nog.
 
Hoi, inmiddels de zekeringen ( waren er maar twee) gecontroleerd en ze lijken goed te zijn. Wel voor de zekerheid ze vervangen door de twee reserve zekeringen die erbij zaten, ( onder de blauwe en de rode). Dus die twee reserve erin, maar nog niks...... accu wordt vanavond opgemeten....20210310_142816_resized.jpg
 
De cdi wordt gevoed vanuit de stator met wisselstroom , buiten de accu om , waarschijnlijk doet je koplamp en achterlicht het wel als de motor loopt ? Blijft alleen het opladen van de accu (spannings regelaar of de accu zelf over ) Wat ik als zei als de motor loopt laadstroom over accu polen meten ± 14volt , laadt hij niet bij wordt hij leeg getrokken met starten en knipper lichten ect . Dan is de spannings regelaar stuk , of een van de draden daar naartoe vanuit het vliegwiel. Dan ook de draad meten vanaf de regelaar naar de accu .
succes vr Gr Arie
 
Ja, koplamp en achterlicht doet t gewoon, zelfs groot licht. ( enigste wat niet doet is de dashbord verlichting, remlicht, knipperlicht en de toeter). Maar kan ik tijdens het meten van de accu zien of hij wel- of niet bij laadt ? Ik zal ook de draden laten nameten...... moeten die ook een bepaald voltage hebben ?
 
Als je accu nog aangesloten in de scooter zit kun je , als hij loopt de spanning van de accu meten , bij stilstand rond de 12v , en bij draaiende motor met een verhoogd toerental rond de 14 volt . Laad hij niet bij ,dan zou ik voordat je een spanings regelaar koopt alle draden daarvan doormeten op een breuk. Of een slecht contact bij een connector.
 
Hoi Trabiarie, allereerst mijn excuses voor mijn late reactie. Vanwege plotselinge opname van mijn moeder ( niets ernstigs blijkt) is het er even bij ingeschoten. Maar hij geeft maar 2,857 Volt aan.... zie afbeelding. Dit geeft ie aan als ie stationair loopt, maar ook als ik meer toeren draai dan blijft ie hetzelfde aangeven. Enig idee wat er aan de hand kan zijn nu ?
 

Attachments

  • 20210317_114504_resized.jpg
    20210317_114504_resized.jpg
    189.9 KB · Views: 17
Hallo Lodewijk , er zijn belangrijkere dingen in het leven dan een scooter , hoop dat het weer goed komt met je moeder.
Als je over de accu polen meet als de scooter stilstaat geeft hij dan ± 12volt aan ?
Dan scooter starten , dan zou hij ± 14 volt aan moeten wijze met een verhoogd toerental.
Volgens mij is de stator nog oke (achter je vliegwiel) want je koplamp en achterlicht doet het wel. Dit is alleen wisselstroom. Je spannings regelaar maakt hier gelijkstroom van om je accu op te laden.
Wat je kan doen is meten of er bij je spannings regelaar ( zit meestal achter je voorkap of in de buurt van je accu) daar vandaan een rode draad naar je accu loopt , en of deze bij je regelaar wel hoger voltage geeft als je scooter loopt. Krijg je daat wel ± 14 volt , is er een onderbreking naar je accu toe . Anders denk ik dat je spannings regelaar stuk is .
En dan nog ongeacht of je accu wel of niet goed is , zou hij een verhoogd voltage tijdens lopen bij je accu aan moeten geven.
Wat je ook even kunt meten is of er vanuit het vliegwiel huis de draad die naar de spannings regelaar loopt ( is bij mij een gele maar kan bij jou misschien een andere kleur zijn) ook stroom geeft als de motor loopt , maar pas op met meten dit is wel wisselstroom. ( meter op wisselstroom zetten) . Ook je massa aansluiting controleren .
Als dit niet het geval is zit er ergens een onderbreking in dat stuk want deze draad wordt ook gebruikt door je licht schakelaar en die doet het.
Dus draad na lopen en waar die gesplitst wordt goed na kijken. Een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.
vr groet en succes Arie
Post automatically merged:

Hierbij doe ik het schema van mijn scooter , zal niet hetzelfde zijn , maar kun je ongeveer zien hoe het loopt. Let op de spannings regelaar en volg de gele draad naar de stator en licht schakelaar.
 

Attachments

  • RETRO CHINA SCHEMA.jpg
    RETRO CHINA SCHEMA.jpg
    265.9 KB · Views: 23
Dank, met moeders gaat t inmiddels goed. Maar hij geeft- en blijft aangeven die 2,875 Volt.... stilstand stationair.....met gas geven......blijft hetzelfde.
 
Dan ben ik toch bang dat je spannings regelaar defect is , maar probeer ook de andere draden door te meten zoals in mijn vorige antwoord .
Wat ik wel vreemd vindt is dat je geen 12 volt over je accu meet . Probeer eens om de accupolen los te halen en dan te meten.
Anders je accu opladen als dat gaat en dan meten.
vr groet arie
 
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de regelaar idd stuk is..... probeer hem er a.s. zaterdag uit te halen als ik hem kan vinden, en bestel dan wel een nieuwe..... jij enig idee waar die ongeveer zit ?
Post automatically merged:

Trouwens....even voor de duidelijkheid....dit is mijn model/type scooter....
 

Attachments

  • 132095484_10208031682186695_7949528875066495881_o.jpg
    132095484_10208031682186695_7949528875066495881_o.jpg
    156.4 KB · Views: 18
Last edited:
Bij mij zit die onder de voorkap , onder de koplamp . Maar kan ook in de buurt van je accu zitten , zou het zo niet weten voor jouw scoot

vr groet Arie
 
Arie, volgens deze afbeelding ( nummer 9 ) zit ie achter t linker scherm....... dus scherm moet eraf..... Als ik op tijd thuis ben vanmiddag ga ik ermee aan de slag anders morgen. Mocht ie daar toch niet zitten dan moet de onderkuip eraf, volgens iemand kon die daar ook zitten kort bij t achterwiel...... ( trouwens...wel vreemd dat niemand weet waar ie precies zit....hahaha)......
 

Attachments

  • nummer 9.jpg
    nummer 9.jpg
    137.9 KB · Views: 15
Hopenlijk achter het voorscherm scheelt een hoop gezoek . Vreemd volk die scooterbouwers geen peil op te trekken.
succes gr Arie
 
Dan ben ik toch bang dat je spannings regelaar defect is
Weet je zeker dat de reservezekeringen die je hebt aangetroffen in de zekeringhouder wel goed waren?
Heb je deze gecontroleerd/gemeten?
Want als deze zekering defect is of de draadverbinding tussen spanningsregelaar en zekeringhouder of draadverbinding tussen zekeringhouder en accu slecht contact maakt of een draadbreuk vertoont, zal de accu ook niet geladen worden.
Resultaat, je zelfs relatief nieuwe accu raakt door het ontbreken van de laadspanning leeg door het gebruik van oa knipperlichten, claxon en remlicht.
Dus, voor je onnodig geld gaat uitgeven, spanningsregelaar opzoeken, multimeter erbij en meten maar....
 
@arie en @ Sparky, ik kreeg via FB een tip ( en met foto) dat ie achter het voorwiel zou zitten. Hoefde dus alleen maar de onderkuip eraf te halen. Was de makkelijkste manier dus dat eerst geprobeerd....en....klopt helemaal, daar zit ie. Ik heb pas morgen de beschikking over een multimeter dus kan hem dan pas opmeten voordat ik een nieuwe koop, horen jullie nog. Maar....ik denk dat ik er een probleem bij heb- of dat is het probleem. Ik dacht vanmorgen ..... laat ik eens de accu aan de lader zetten.... je weet maar nooit..... toch ? Hij staat nu een kleine 4 uur aan de lader maar er veranderd niks..... toen ik hem aansloot stond die op 3.2. volt en 0.00 ampere..... nu nog steeds. Het is een nieuwe accu, zou- of kan die nu al stuk zijn ?
Post automatically merged:

En deze er ook nog bij...
 

Attachments

  • regelaar 1.jpg
    regelaar 1.jpg
    236.6 KB · Views: 9
  • regelaar 2.jpg
    regelaar 2.jpg
    117 KB · Views: 8
  • regelaar 3.jpg
    regelaar 3.jpg
    155.7 KB · Views: 10
  • accu aan lader.jpg
    accu aan lader.jpg
    168 KB · Views: 11
Het is een nieuwe accu, zou- of kan die nu al stuk zijn ?
Dat is heel goed mogelijk.
Een loodaccu kan er erg slecht tegen als hij volledig leeg getrokken wordt.
En die van jouw is wel heeeel erg leeg.
Laat je hem dan langere tijd met een veel te lage spanning staan zonder hem bij te laden krijg je zogenaamde sulfatering.
Dit zal bij jouw het geval zijn omdat zelfs de acculader er geen laadstroom doorheen "gedrukt" krijgt.
 
Kun je niet van iemand met een auto eventjes gebruik maken van de accu ? oude afkoppelen en dan met startkabels de draden aansluiten op de auto. Dan kun je in ieder geval op de aansluitingen +en - meten of daar laadstroom aan komt. Scheelt je misschien de kosten van een regelaar.
En misschien is er nog garantie op je accu?
vr groet Arie
 
Back
Top