Aprilia RS125

Jeroen_Sp

Active Member
Even iets anders dan een 50cc, hopelijk kan ik daarvoor hier ook terecht. Heb dus een RS125 gekocht en daar zitten nu wat aanpassingen op:
- Hogere druk kop
- Aangepaste originele cilinder (uitlaatpoort hoger en breder)
- Carbon reeds
- 34mm carburateur (ipv 28mm origineel)
- Arrow uitlaat ipv originele met restrictie

Nu vroeg ik me af: de poorten van die cilinder en de andere spullen, wat is daarop de invloed op de sproeiers? Want als ik de instellingen pak die vaak worden voorgeschreven voor de combo originele cilinder en deze uitlaat dan kom ik op een bepaalde waarde. Maar ik zit toch best wel fors groter (sproeier 50 ipv B36/40) alleen stationair al. En ik heb alleen dus de gepoorte cilinder, HD kop en andere reeds extra.

Afstellen is voor mij op zich geen probleem en herken arm of rijk lopen ook wel goed. Echter had ik dit verschil niet zo groot verwacht en vraag me af of ik iets over het hoofd zie.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Bij een grotere carb heb je ook een grotere sproeier nodig. Venturi effect is minder.
Weet natuurlijk niet hoe groot het verschil met de poort is, maar dat kan ook wel serieus verschil maken. En de ontgrensde uitlaat zorgt er natuurlijk ook voor dat je nog groter moet.

Het lijkt me niet heel gek, als je tenminste niet nog heel veel groter moet om het goed te krijgen.

Gaat mij om de "standaard" waarde die staat voorgeschreven voor deze carburateur en uitlaat. Daar staat een 160 sproeier als basis voor met een 40 idle. Afwijkend hierop heb ik dus de kop en cilinder. Zou die kop en cilinder ervoor zorgen dat ik zo veel groter moet. Waarschijnlijk heb ik dat dan onderschat.

Is dat voor 125cc variant zo specifiek beschreven ja? Nooit geweten.
Zou het niet kunnen zijn dat daar dan wellicht die 160 als basis je startpunt zou zijn?
En een hoge druk kop kan ook vaak al voor flink wat verschil zorgen dus misschien zo gek nog niet?

Er zijn veel mensen die bepaalde waardes met elkaar hebben gedeeld. Met daarbij inderdaad de fabriekswaardes of de waarde opgegeven door bijvoorbeeld Arrow na aanpassingen. Ik zit nu op 176 hoofd. We gaan het zien als het straks mooi weer eens. dan maar eens goed afstellen

Back