Aprilia RS, iemand die iets heeft om te leren schakelen?

Gekkemous

Well-Known Member
Hallo'w

ik heb voor me verjaardag een aprilia rs gekregen, had veder niks met schakels maar dit is wel een gaafe uitdaging omdat ik er niks van weet maar me eigen wel informatief op deze gebied inbrengen, dus ff ervaring opdoen een tijd ^^

kan iemand me een filmpje ofzoiets laten zien van hoe je moet schakelen?
of foto's

bedankt alvast
 
Advertisement - register to remove this

als je maar ontkoppeld als je wil schakelen ;)

1 naar benden.. de rest is omhoog..
tussen 1 en 2 zit de vrij..

koppeling rustig op laten komen elke keer..
beetje gas geven tijdens het weg willen rijden

gewoon wat proberen ergens waar je nergens tegen aan kunt rijden :)
 
Oke dag 1 :

ging niet echt zoals ik gehoopt had ik kwam niet echt ver vandaag, als ik me koppeling langzaam indruk dan naar 1 schakel en weg wil rijden lukt nog niet, hij slaat steeds af
 
De hendel hoef je niet rustig in te drukken, je moet hem rustig loslaten juist.

Als de brommer draait, en in z'n vrij staat, knijp je de linker hendel op het stuur in.

Vervolgens trap je met je linkervoet het schakelpedaal in (1e versnelling)

Nu laat je de linker hendel op het stuur rustig opkomen, en geef je tegelijkertijd een beetje gas, zorg dat het toerental gelijk, of iets hoger komt te liggen naarmate je de koppeling op laat komen.

Nu ben je aan het rijden, en wil je door naar de 2e versnelling.

Knijp de linker hendel weer in, en trek met je linkervoet het pedaal omhoog, als het goed is voel je dan 2 ''klikjes''. Dit komt omdat de neutrale stand van de versnellingsbak tussen de 1e en 2e versnelling zit. Als je het pedaal goed omhoog hebt getrokken en 2 klikjes verder bent staat ie in z'n 2 en kun je de koppeling weer op laten komen. Dit hoeft niet meer zo super rustig als bij het wegrijden, maar dit merk je vanzelf wel.

Als je dit in ieder geval kan, krijg je ''het gevoel'' er later wel voor als je meer ervaring hebt:)
 
tis echt makkelijk..
gister me gpr gehaald, vandaag stukje rijde,
de 1e keer reed ik al meteen goed weg,
gewoon half gas in, (in zn 1) en langzaam de koppeling laten opkomen, en voelen wattie doet, als je dan in beweging komt, meer gas en koppeling laten gaan :)
 
Back
Top