Aprilia MX 70 of 80cc?

Terrorpool

Well-Known Member
Hey allemaal.

Ik wou graag een grotere cilinder op me mx zetten, ikzelf zat te denken aan http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=7216.
Maar ik hoorde dat 70cc of 80cc mekaar niet zo heel veel uitmaken en dat je met 70cc goedkoper uitbent. Mijn vraag aan jullie is dus: wat kan ik 't beste doen en wat moet er allemaal aan gebeuren? Het liefst niet al te duur. :p

Setup Mx:

Top performances 50cc snel
Gianelli Enduro+Carbon demper
Malossi powerfilter
17,5mm Dellorto
Rest is standaard.
 
Advertisement - register to remove this

ten eerst die powerfilter eraf gooien ,en std filterbox gebruiken..

de gianelli uitlaat zal geen topper zijn op 70cc , dus zou ik een laagtoerige 70cc nemen , een 70 of 80 cc verschil zit m in de inhoud , daar is een simpele berekening voor : boringxboringxslagx0.0007854 = cilinderinhoud..

de boring is de maat van de cilinder dus bijv. 47mm
de slag is de slag van de krukas van een am6 = 39mm\

dus 67,66 cc afgerond..

een DR cilinderkit voor am6 is 49mm bijv. en is dus 73,54 cc afgerond..

de grootste zal 50mm zijn (die op std slag as past) en is dus maar 76,57cc afgerond..

kort samengevat , een 80cc zonder slag veranderen gaat niet met een AM6 ..

dus , nu weet je hoe je de ECHTE inhoud berekend en kun je dus nagaan hoe je voor de gek word gehouden ;)

maar de inhoud bepaald niet alleen hoe de cilinder loopt , het belangrijkste is poorttiming , een lage of hoge poortiming maakt behoorlijk verschil , een 70cc met een hoge timing (icm de juiste onderdelen) kan makkelijk veel meer vermogen geven dan een laagtoerige 80cc..

ook is de setup om de cilinder heen heel erg belangrijk , grootte van de carburateur , uitlaat vooral en de hoe het in elkaar zit allemaal.

persoonlijk zou ik met een 70cc een beter uitlaat willen hebben , en een 19 of 21mm met std filterbox , en dat dan icm een degelijke cilinderkit.

uit mijn ervaring met verschillende am6 cilinders weet ik dat 1 van de betere cilinders voor een am6 blok een MHR replica cilinderkit van Malossi is , echt een supergoed cilindertje , ook erg slijtvast!

het is overigens verre van verstandig om dit op een standaard krukas te gebruiken , geen enkele 70cc overigens , ik heb nog wel voorbeelden liggen van kapotte am6 krukassen (door 70cc)

ook kan de koppeling het koppel wat een 70cc geeft niet aan en gaat slippen ,alleen een setje koppelingsveren alleen kan al genoeg zijn om dit te voorkomen , ik gebruik Malossi veren hiervoor en werkt altijd goed :)
 
Thx voor je advies! :D
Btw, die powerfilter heb ik in me filterhuis gestopt, de fietsenmaker had geen andre en moest egt weg met me mx, dus had ik er zo 1 gekocht :p
Zou ik niet gewoon de uitlaat kunnen gebruiken die ik nu heb?(Ik hoef dr niet mee te racen ;))
Ik heb zelf ff wat rondgezocht en wou ff weten of t goed gekeurd kan worden:p

Cilinder: Cilinder Malossi 75CC MHR Replica 50MM volgens jou formule: 76,58cc €225
Krukas: Ik weet egt niet hoe ik kan zien watvoor 1 hieronder moet...
Uitlaat: Malossi Supermoto MHR Replica(vind m niet egt mooi, weet jij miss andre?)€226
Koppelingsveren: Malossi €6,-

Totaal: €457,-
 
meestal staat er op de drijfstang een teken of merk , en kun je zien of het een volle krukas is of niet.

malossi replica uitlaten zijn bagger , een yasuni Cross , SPR3 , Metrakit thrower bijv. lopen zeer goed op zulke setups.
 
een Doppler as is prima op AM6 , gebruik ze zelf ook vaak in deze blokken.

een HPI doet niks aan de snelheid in principe , de trekkracht word ook niet perse meer , de motor pakt makkelijker op , maar dan moet je wel een setup hebben waarbij je een lichter vliegwiel nodig bent , en dat ben je absoluut niet met een AM6 blok , en je hebt ook geen verlichting etc. meer.
 
Back
Top