ten eerst die powerfilter eraf gooien ,en std filterbox gebruiken..
de gianelli uitlaat zal geen topper zijn op 70cc , dus zou ik een laagtoerige 70cc nemen , een 70 of 80 cc verschil zit m in de inhoud , daar is een simpele berekening voor : boringxboringxslagx0.0007854 = cilinderinhoud..
de boring is de maat van de cilinder dus bijv. 47mm
de slag is de slag van de krukas van een am6 = 39mm\
dus 67,66 cc afgerond..
een DR cilinderkit voor am6 is 49mm bijv. en is dus 73,54 cc afgerond..
de grootste zal 50mm zijn (die op std slag as past) en is dus maar 76,57cc afgerond..
kort samengevat , een 80cc zonder slag veranderen gaat niet met een AM6 ..
dus , nu weet je hoe je de ECHTE inhoud berekend en kun je dus nagaan hoe je voor de gek word gehouden
maar de inhoud bepaald niet alleen hoe de cilinder loopt , het belangrijkste is poorttiming , een lage of hoge poortiming maakt behoorlijk verschil , een 70cc met een hoge timing (icm de juiste onderdelen) kan makkelijk veel meer vermogen geven dan een laagtoerige 80cc..
ook is de setup om de cilinder heen heel erg belangrijk , grootte van de carburateur , uitlaat vooral en de hoe het in elkaar zit allemaal.
persoonlijk zou ik met een 70cc een beter uitlaat willen hebben , en een 19 of 21mm met std filterbox , en dat dan icm een degelijke cilinderkit.
uit mijn ervaring met verschillende am6 cilinders weet ik dat 1 van de betere cilinders voor een am6 blok een MHR replica cilinderkit van Malossi is , echt een supergoed cilindertje , ook erg slijtvast!
het is overigens verre van verstandig om dit op een standaard krukas te gebruiken , geen enkele 70cc overigens , ik heb nog wel voorbeelden liggen van kapotte am6 krukassen (door 70cc)
ook kan de koppeling het koppel wat een 70cc geeft niet aan en gaat slippen ,alleen een setje koppelingsveren alleen kan al genoeg zijn om dit te voorkomen , ik gebruik Malossi veren hiervoor en werkt altijd goed