Aprilia Amico subframe-buis speling

Amico

New Member
Goedenavond,

ik ben een Aprilia Amico (minarelli verticaal blok) aan het opknappen en bij het plaatsen van een nieuwe, originele ophangingsbuis in het blok, waarmee het blok met het subframe wordt verbonden, valt me op dat deze buis voelbaar en hoorbaar speling heeft in de ophangingslagers, die ook nieuw zijn. Hoort dat?

Ik kan me heel misschien voorstellen dat de buis en de lagers ruimte moeten hebben om uit te kunnen zetten wanneer de boel warm wordt, en dat de speling dan tijdens het rijden zal verdwijnen, maar toch gaat het tegen m'n gevoel in om het blok met voelbare speling in het subframe te hangen.

Het gaat, schat ik, om een tiende milimeter, maar dat is genoeg om de buis met de hand te laten rammelen in het lager en ik denk ook genoeg om het achterwiel te laten wiebelen als het geheel gemonteerd zit. Voor de volledigheid, het gaat om de radiale speling, dus op en neer. Axiaal is er ook wat bewegingsruimte, maar dat is op te vangen met een ringetje achter een van de borgveren.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Bedankt voor jullie hulp.

Vriendelijke groet,
Ingmar
 
Advertisement - register to remove this

Oke, wat zou ik aan de speling kunnen doen? De buis/bus is als originele bus besteld (kwam niet in een origineel zakje, dus wie zal het zeggen, 't staat er niet in gedrukt) en was vrij prijzig met de verzendkosten erbij. Toch ergens anders opnieuw bestellen? Of de buis op een andere manier iets dikker maken? Een laag zinkspray of hittebestendige lak misschien? Of gewoon monteren en de natuur z'n werk laten doen; na verloop van tijd blijken ze vaak evengoed muurvast te gaan zitten.
 
De lagers zelf ogen zo goed als nieuw, maar ik heb ze zelf niet gemonteerd. Het blok is tweedehands en afkomstig van een relatief jonge Yamaha BWS. Inwendig lijken ze geen speling te hebben, voor zover dat met de hand vast te stellen is. Of de binnendiameter van de lagers iets afwijkt en niet de buitendiameter van de buis, kan ik niet helemaal uitsluiten, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien bestel ik voor de zekerheid een 6002 lagertje om eens te vergelijken. Hier nog een foto van het blok om een indruk van de conditie te geven, zegt niet alles, maar lijkt me allemaal in goede staat.20170410_160727 (Large).jpg
 
Last edited:
De buis lijkt 15mm, maar het kan ook 14,9 zijn... als het om tiende milimeters gaat, is dat met mijn Gamma-schuifmaat eigenlijk niet nauwkeurig genoeg te meten. De binnendiameter van de lagers zou eveneens 15mm moeten zijn, en dan zou er dus geen speling moeten zijn... dus morgen ook die maar eens goed opmeten met dezelfde schuifmaat; de afwijking blijft in elk geval gelijk :).
 
Oke heeft een dagje geduurd: de binnendiameter van de lagers blijkt toch 15,1mm en niet 15mm, zoals de opgegeven specificatie. Met de schuifmaat op de lagerbinnendiameter vastgezet, heeft de bus ook inderdaad in de schuifmaat dezelfde speling als wanneer hij in het blok hangt.

Ga dus een setje nieuwe lagers bestellen en dan even goed nadenken hoe ik ze er netjes in ga zetten.
Groetjes en dank!
 
Last edited:
Ik denk dat de lagers niet de originele zijn, maar misschien gewoon ergens aangekocht bij een lagerboer waarbij de binnen diameter van het lager in maatvoering dus niet klopt.


Die lagers hebben overigens niet veel te voorduren, aangezien die alleen er voor zorgen dat het blok kan scharnieren, en zitten er niet om rond te draaien..

Het is wel de bedoeling dat de bus netjes past in die lagers, want dat je ga wel degelijk merken onder het rijden dat het blok waarschijnlijk gaat klapperen in die lagers.

Beter besteld je die lagers bij easyparts.nl.. dan krijg je gegarandeerd de originele juist onderdelen.


De buis hoort overigens niet te klemmen in die lagers, maar die buis moet gewoon er netjes in te schuiven te zijn.. De passing zou precies exact hetzelfde moeten zijn..

Door middel van circlips zou die buis niet meer zijwaards te verschuiven moeten zijn.
 
Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist nieuwe SKF lagers binnengekregen, de originele waren niet meer te krijgen. De ruimte is de helft minder nu, waardoor er vrijwel geen speling meer voelbaar is. Nog een beetje Loctite 3450 ertussen, dan krijg je er echt geen haar meer tussen.
 
Back
Top