Aprila sr50 factory electra simpel maken.

Aprila50vinnc

New Member
Heb een aprila sr50 factory uit 2005.

Had hem gekocht om op te knappen. Maar ben nu bij de kabelboom gekomen. En die is mega drama. Alles zoon beetje doorgeknipt. En verschillende kleuren kabels door elkaar geknoopt. Sleutel aan auto,s en heb wel wat verstand van sleutelen maar electra geen ballen verstand. De tellerhuis was doorverbrand zij de vorige eigenaar. En zat er ook niet meer bij. En is ook niet meer te krijgen. Soms zie ik ze te koop voor 500 euro of die kant op. Dat ga ik niet doen. Heb besloten de tellerhuis weg te laten. En die kabels weg te halen. Wat ik ook gedaan heb. Zot alleen nu met wat nu. Heb nog steeds een zooitje. Kabels met weer war kwa kleur. Kan iemand me uit leggen hoe ik de scooter moet aansluiten. Maar dan legaal.

Wil dit zo doen.

Koplamp moet gewoon aan en uit kunnen.

Achterlicht. Met remlamp.

En alles wat ik nodig heb om hem rijdend te maken.

Knipperlicht en alles laat ik weg. Is van 2005 en dat mag als ik het goed gelezen heb.

Hoop dat er iemand is die mij hier in kan helpen. Hoe ik dit moet aansluiten. Met behulp van me kabelboom. Wat er nog van over is.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Knipperlicht en alles laat ik weg.
Knipperlicht kan je inderdaad achterwegen laten.
Is van 2005 en dat mag als ik het goed gelezen heb.
Sterker nog: het is op geen een scooter verplicht, zelf niet op de allernieuwste.
Wel is verplicht richting aan te geven, maar dat kan natuurlijk ouderwets met de hand...

Zie onderstaande link wat verplicht en toegestaan is omtrent de verlichting van een scooter/brommer.
 
Super man thanks.
Van wat ik zie kan ik zelfs nog meer achterlaten gezien veel pas moet na 2006. Maar laat het met dit.

Weet je toevallig ook hoe je het allemaal moet aansluiten.?Scooterwinkels willen niet echt helpen wat dat betreft.
 
Mag hopen dat hij dan een nieuwe (met Nasa technologie gemaakte) glazen bol heeft aangeschaft....
Er is momenteel namelijk geen soep van te maken zonder dat je het e.e.a. zelf in kaart brengt!
Niet lullig bedoeld, maar er zit een berg aan bekabeling verwerkt in de scooter.

Als ik jouw was zou ik een bijbehorend schema (online) erbij zoeken, zodat je weet wat de belangrijkste kleuren en bekabeling/aansluitingen zijn voor de d.i.v. onderdelen.
Vanuit dit schema verder gaan zoeken en tegelijkertijd het e.e.a. noteren.

Dus niet alleen de afgeknipte bedrading, maar ook verschillende aansluitingen die overlopen in een draad met een andere kleur.
 
Een glazen bol, kan ik zeker wel gebruiken. wat een drama snap niet wat i verwacht had. Of dacht dat dit ging werken. Heb dit ook als laatst bewaard. De hele scooter is uit elkaar geweest. Frame ontroest, en opnieuw gespoten. Alle onderdelen zijn nieuw aangeschaft. Motor is kompleet nieuw. Alleen ga ik de tellerhuis niet gebruiken.

Ik wilde omdat het zoon zooitje is. Nieuwe kabels aanschaffen, en de stekkers van de oude kabelboom gebruiken. Maar omdat er veel weg blijft. Wil ik dat ook niet in de nieuwe kabelboom. Heb gewoon een auto. En motor, dit word alleen gebruikt voor mooi weer ritjes.

Vraag is wat moet ik aansluiten om hem rijdend te krijgen. Want hij is niet meer standaard. Ik weet wat alles ongeveer doet. Alleen. Start i niet. Wat ik niet raar vind alles is wel kapot geknipt door de vorige eigenaar. En andre kabels door geknoopt. wil geen brand. Wil dus nieuwe kabels. Trekken. Heb alleen wat info nodig hoe ik de stator, cdi, accu, kontaktslot. Aan moet sluiten. Zodat i rijd. En hoe ik de koplamp, en achterlicht aangesloten krijg. Koplamp hoeft alleen aan en uit. En remlicht moet werken. Voor de rest kan alles weg blijven. Dat is eigelijk de vraag. Zie deze vraag wel vaker voorbij komen. Maar nooit om een aprila sr50 factory. Al is het wel een piaggio blok. Maar hopelijk kan iemand me uitleggen hoe dit moet. Anders moet ik weer 500 dokken om het te doen. ‍♂️
 
Ik zou stoppen met het project want het word waarschijnlijk wat te duur.. Dan moet je er ook niet aan beginnen.. Je weet dat er dan kosten op je te wachten staan..

Mocht je toch door gaan.. Zou die kabelboom ver van je weg flikkeren, of je wilt nachten na kabels kijken om dit te fixen.. En er achter komen dat het gewoon de gegeven tijd niet waard was. Zoek gewoon een andere kabel boom (ook al word het wat lastig) gewoon blijven door zoeken..

En voor de teller (voor mijn digitale teller was ik ook al 238 euro voor kwijt. Kreeg hem zelfs geleverd met een kras erbij.
Digitale tellers waar nog een computer in zit zijn gewoon nog duurder.. . Zoek gewoon ebay af of zo of een scooter sloop.. Er zal toch wel ergens een km teller te vinden zijn.. (zoek je toch voor een jong gebruikte mits mogelijk)
Post automatically merged:

Misschien hier:



Teller en kabelboom hier??

 
Is een project mag wat kosten. Al was het niet de bedoeling dat het zo uit de hand liep. Maar ga dit afmaken. Hoe dan ook. Die kabelboom had ik ook gezien. Maar is van een injectie, heb zelf een cab. Heb gezocht en is echt niet te krijgen. Heb zelfs aprila importeur benaderd. Maar die kon het ook niet krijgen. Zal vast ergens 1 te krijgen zijn. Maar ga zo lang niet wachten. En ze vragen absurd bedragen er voor, juist omdat het zo wijnig aangeboden worden. Wil dit nog voor de zomer af hebben. Maar ga wel kijken hoe dit aan te sluiten. Bedankt voor de vele info in iedergeval.
 
Op zoek naar een carb kabelboom, zoeken naar een sloopscooter op fora (oproep hier) verkoopsites(MP, FB,) en demontagepartners.
Zo niet, huidige kabels vanuit blok etc in kaart brengen vanuit praktijk en laatste schema. Hoeveel kabels zijn er in essntie nodig?
Komt goed!
Groet,
 
Sorry voor de late reactie, had het mega druk op werk. Sparky bedankt voor de schema, geeft al een beetje info. Maar ben niet zo handig met electra. Moet nog een hoop leren, op dat gebied.

Harrr hoeveel kabels ik nodig heb. Weet ik op dit moment niet. Vorige eigenaar heeft er echt een potje van gemaakt. Zie op die schema van sparky een hoop dingen die ik wel heb maar niet op die schema staan. Om een voorbeeld te geven. Hij heeft op de kontact een zwart rood draad omheen gewikkeld. Slordig gesoldeerd. En die loopt naar een relay onder de scooter. Weet niet of hij daarmee de startblokkering wilde vermijden. Maar dat soort dingen. De voorkant van de kabelboom is intact is achter waar die dingen heeft gedaan wat ik niet snap. Daarom wilde ik opnieuw starten want hoe die er nu bij staat. Zou ik noet zo snel antwoord kunnen geven. Hoe die is. Heb wel een nieuwe accu gehaald en is binnen. Twijfel of ik dan ook maar een nieuwe stator en cdi neem gewoon voor de zekerheid. Maar wil alles opnieuw beginnen. Met kabels trekken wil alleen weten hoe ik dit moet doen om hem rijdend te krijgen.

Een andre kabelboom halen zie ik niet zitten. Want ga geen tellerhuis gebruiken. En ga die kabels hoe dan ook weg halen. Vind het dna zonde om een kabelboom wat iemand anders kan gebruiken te verzieken. Jammer dat ik op me mobiel hier zit. Anders had ik wel wat foto,s kunnen plaatsen hoe het er nu uit ziet.

Maar als jullie be kunne helpen hoe ik dit moet aansluiten met nieuw kabels. De stekkers pak ik wel van een de oude kabelboom die zijn goed.
 
Waar heb je al gezocht voor de kabelboom?


En nummer 13 dan??

Of even hier kijken:

Post automatically merged:

Is een project mag wat kosten. Al was het niet de bedoeling dat het zo uit de hand liep. Maar ga dit afmaken. Hoe dan ook. Die kabelboom had ik ook gezien. Maar is van een injectie, heb zelf een cab. Heb gezocht en is echt niet te krijgen. Heb zelfs aprila importeur benaderd. Maar die kon het ook niet krijgen. Zal vast ergens 1 te krijgen zijn. Maar ga zo lang niet wachten. En ze vragen absurd bedragen er voor, juist omdat het zo wijnig aangeboden worden. Wil dit nog voor de zomer af hebben. Maar ga wel kijken hoe dit aan te sluiten. Bedankt voor de vele info in iedergeval.

Ik denk dat ik voor mijn project ook wel zeker 2000 euro kwijt ben.. Maar goed dan is hij wel nieuw, en in deze staat nergens te krijgen.
 
De kabels die doorgeknipt zijn. Zijn opnieuw getrokken. Met vers draad. Van de juiste kleur. Alleen weet ik niet hoe die aan te sluiten. Want start motor, ga ik denk weg laten, is ook kapot, merk ik nu. Maar alles kwa kleur klopte niet. En weet nu niet hoe het wel moet. Al is die schema wel handig. Maar moet nog leren hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Nooit een scooter aangesloten. Heb dyslectie, en verschrikkelijk moeilijk zoon schema te snappen. Techniek lukt prima. Maar kabels en dat soort dingen. Waar teveel info over is. Draait me hoofd over uuren. Hoopte dat ik dit niet hoefde te doen, Maarja.

Maar projekt staat nu even stil door drukte met werk. Maar wil er binnen kort weer mee beginnen. In de tussen tijd ben ik die schema aan het leren. Komt goed bedankt voor alle hulp in iedergeval ,iedereen.
 
Het is moeilijk iemand met een verknipte kabelboom te helpen omdat wij ook niet kunnen weten wat de vorige eigenaar te pas en te onpas aan deze draadboom heeft gewijzigd.
Of welke connectoren er nog wel zijn en welke afgeknipt zijn en of de kabels en connectoren nog goed contact maken of breuken en slechte contacten vertonen.

Dit kun je alleen beoordelen als jezelf naast de scooter staat.
Een multimeter is bij de zoektocht onmisbaar, dit hoeft geen super exemplaar te zijn, eentje van de Action voor 4 Euro is hier prima geschikt voor.

Het beste kun je beginnen met het checken en meten van de hele ontsteking.

Hieronder heb ik het één en ander op het schema uitgeveegd zodat een vereenvoudigd schema overblijft.

Meet gewoon draad voor draad door.
De volhouder wint.

Zijn er gerichte vragen horen wij dit graag!

aprilia_sr_eldiagram alleen ontsteking.png
 
Last edited:
doorgeknipt kabelboom moet je weggooien nooit mee kloten.haal een 2dehands en alles opnieuw aansluiten.oh en pas ff je model aan want factory r is injectie.als jij ooit een injectie wilt ombouwen naar carb daar kan ik je best helpen.ik rij al een tijdje mee en loopt goed.

Nou dat valt best wel mee, vaak is het nog wel te redden is mijn ervaring, uitzonderingen daargelaten!
En de SR50 factory met bouwjaar 2005 is in beide varianten uitgebracht!

Zowel carburatie als een injectie variant...

Morini, alleen injectie
Piaggio, pure jet (injectie) en carburateur...

Zijn echter allen oude Euro 2 motorblokken, maar waarom denk je dat het injectie betreft...
De R op zich zegt immers niks!?
 
Back
Top