APK voor brom- en snorfietsen?

APK voor brom- en snorfietsen?

Omdat het aantal opgevoerde brom- en snorfietsen, geluidsoverlast en emissie terug te dringen komt er een onderzoek of er een draagvlak is voor een APK voor brom- en snorfietsen maar ook voor motorfietsen. Uit dit onderzoek moet blijken of het effect zal hebben en of er inderdaad over moet worden gegaan op een verplichte APK keuring. Nieuwe scooters voldoen uiteraard allemaal aan de strengste eisen maar na het monteren van opvoeronderdelen of zelfs een andere uitlaat voldoen de scooters niet meer aan de gestelde eisen waardoor ze vervuilend zijn of harder rijden dan wettelijk toegestaan.

5a837831be.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Voor motoren zijn ze hier inderdaad serieus naar aan het kijken, dat het ook voor scooters zou zijn wist ik nog niet. En zo zijn straks bijna alle scooters en brommers bijna van de weg af (vergeleken met 5 jaar geleden) na het kenteken, duurder rijbewijs, en nu APK
 
@Lodewijk: Een apk hoeft niet duur te zijn, de auto is voor 29 euro te keuren?

Ik kan het wel begrijpen, maar volgens mij wordt dit meer door de "branche" gelobbyed om dit in te voeren omdat er meer onderhoud verkocht kan worden.
 
Het keuren ja, maar hoeveel % van de scooters die nu op kenteken staan zullen door die keuring heenkomen met minder dan 100euro aan onkosten? Remmen niet meer geweldig, vering nog goed maar toch heel iets lek, uitlaat teveel CO2, en de snelheid van de scooter natuurlijk..

Daar doelde ik op
 
Tja, snelheid bij een APK meten zal naar mijn mening niet de bedoeling moeten zijn. Volgens mij wordt daar ook niet over gesproken alhoewel het risico wel er is. Maar simpele dingen horen voor iedereen in orde te zijn, je ziet er genoeg rijden met brakke remmen en gladde banden.
 
Back
Top