blackpearl

Life begins at 180.
Hallo forum leden.

Ik heb een zip 50 4T standaard zijn de banden maten volgens bandenvoorscooters.nl voor en achter 100/80 r10 en andere zip uitvoeringen 90/90 r10.

Welnu heb ik deze maten op mijn scooter voor Michelin S1 100/80 r10 en achter (nog) A-Line 120/70 r10.

Ik wil achter een nieuwe band monteren omdat die geen vertrouwelijk gevoel geeft en voor mij een onbekend merk is.
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Michelin banden dus zit ik te denken aan een 130/70 r10 S1 band.

Nu heb ik een banden calculator gevonden op Tacomaworld.com is de band 130/70 r10 14mm groter en natuurlijk 10mm breder dan de 120/70 r10. (Ik weet niet hoe accuraat de site is)

Maar nu vraag ik mij af of achter 130/80 r10 net zou passen en niet gaat aanlopen.
Heeft iemand ervaring met een 130/70 r10 band achter op een zip?

Ik vond de calculator wel informatief. Je ziet uiteraard wat de maat verschillen zijn maar ook snelheid, omtrek, omwentelingen per mile/km ect.
 
Advertisement - register to remove this

Je kan best wel een band met een afwijkende maat monteren.
Mocht de band ergens tegen aanlopen dan moet je waarschijnlijk dingen aanpassen.
Veel voorkomend is dat deze tegen een spatbord aankomt.
Houdt er wel rekening mee dat dit het rij/weggedrag kan beïnvloeden.
Ook kan je dan niet meer volledig op de snelheidsmeter vertrouwen.
Een fabrikant bouwt een voertuig zodanig dat alle onderdelen in verhouding tot elkaar staan.
Wanneer men hier iets aan gaat veranderen, dan heeft dat invloed op de werking van het geheel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snap dat je liever met Michelin rijdt dan met een Hallie-Ballie band...
Zelf rijdt ik al jaren met Michelin en ik ben hier meer dan tevreden over.
 
Je kan best wel een band met een afwijkende maat monteren.
Mocht de band ergens tegen aanlopen dan moet je waarschijnlijk dingen aanpassen.
Veel voorkomend is dat deze tegen een spatbord aankomt.
Houdt er wel rekening mee dat dit het rij/weggedrag kan beïnvloeden.
Ook kan je dan niet meer volledig op de snelheidsmeter vertrouwen.
Een fabrikant bouwt een voertuig zodanig dat alle onderdelen in verhouding tot elkaar staan.
Wanneer men hier iets aan gaat veranderen, dan heeft dat invloed op de werking van het geheel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snap dat je liever met Michelin rijdt dan met een Hallie-Ballie band...
Zelf rijdt ik al jaren met Michelin en ik ben hier meer dan tevreden over.
Dat het de rijgedrag kan beïnvloeden weet ik. Maar zal denk ik niet slechter uit ben dan die crappy A-line band die ik er nu op heb.
In de bocht heb ik een gevoel dat die wil schuiven.
Als ik zo ff kijk heb ik 2cm over tussen de huidige band en spatbord. Dus dat is niet het probleem vermoed ik. Wel de breedte meschien. Dat kan ik moeilijk zien.
Als die site met calculator correct is gaat het om 5mm links en rechts. De rechterkant is geen issue alleen links kan ik het moeilijk bepalen.
Qua hoogte of beter gezegd de diameter totaal is maar een verschil van 14mm.
Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met een 130/70 r10 op een zipje.
Michelin heeft zoiezo mijn voorkeur omdat ik daar ervaring mee heb uit mijn verleden met een sfera en een vriend die een toen een zip had.
Post automatically merged:

Je kan best wel een band met een afwijkende maat monteren.
Mocht de band ergens tegen aanlopen dan moet je waarschijnlijk dingen aanpassen.
Veel voorkomend is dat deze tegen een spatbord aankomt.
Houdt er wel rekening mee dat dit het rij/weggedrag kan beïnvloeden.
Ook kan je dan niet meer volledig op de snelheidsmeter vertrouwen.
Een fabrikant bouwt een voertuig zodanig dat alle onderdelen in verhouding tot elkaar staan.
Wanneer men hier iets aan gaat veranderen, dan heeft dat invloed op de werking van het geheel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snap dat je liever met Michelin rijdt dan met een Hallie-Ballie band...
Zelf rijdt ik al jaren met Michelin en ik ben hier meer dan tevreden over.
Ow ja de speedometer. De afwijking is+5kmh met de orginele maat 90/90 r10 dus met de mat die ik nu heb 100/80 r10 zou wat accurater moeten zijn. Als ik die calculator klopt natuurlijk.
 
Last edited:
Back
Top