Amsterdam krijgt helmplicht voor snorbrommer 2019

Xtreme023

ScooterForum Member.
Het gaat toch echt gebeuren mensen...
Amsterdam gaat door met zijn bizarre ANTi brommer beleid.....
Na de invoer van de milieuzones voor vervuilende 2takt brommers begin dit jaar..
Wat er dus voor gezorgd heeft dat trotse 2takt bezitters Amsterdam niet meer in mogen.
En het zijn vooral de Amsterdammers zelf die een 2takt bezitten
Die door deze nieuwe maatregel het hardst zijn geraakt...
En nu dus noodgedwongen met een waardeloos en onbruikbaar vervoersmiddel in hun maag zitten...
En hier blijft het niet bij....
Na jaren van geharrewar en getouwtrek door verschillende partijen...
Gaat Amsterdam begin 2019 de helmplicht voor snorbrommers invoeren....

En wil deze dus niet meer op het fietspad laten rijden maar op de gewone rijbaan....
Ik als rasechte Amsterdammer begin mij nu echt af te vragen waarom nu ineens Juist...
Een stad als Amsterdam als 1e braafste jongetje van de klas deze idiote ANTi brommer maatregelen als hun prioriteiten stellen.... (Terwijl er nog zoveel andere belangrijkere zaken betere handhaving nodig hebben)
Amsterdam SiNcity Drugshoofdstad van Europa...
De stad van de Gayparade en de Red light District...
De stad met de meeste verschillende nationaliteiten als inwoners....
Dit zijn allemaal dingen wat alleen in Amsterdam kan en deze stad zo bijzonder en apart maakt..
Allemaal zaken waar wij als mokummers best trots op zijn....
Maar deze nieuwe ik noem het maar YUPPENweg die de gemeente Amsterdam is ingeslagen.
Slaat gewoon helemaal nergens op en ja natuurlijk moet er wat gebeuren en zijn veranderingen en maatregelingen nodig maar ik denk dat een hoop mensen het toch met mij eens zijn dat er andere betere minder drastische oplossingen zijn voor deze kwesties....



Ik heb dit volgende artikel even geleend van het Parool en in zijn geheel geplaatst naar dit forum.
( Bij deze alvast bedankt Parool namens alle scooterforum.net leden voor het mogen lenen van dit zeer uitgebreide en gedetailleerde artikel betreffende dit onderwerp.)


Stadsfietspaden zijn pas volgend jaar scootervrij

Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. © ANP

Fietsers en scooters zullen het fietspad nog bijna een jaar met elkaar moeten delen, vanwege een nieuwe vertraging bij de invoering van de helmplicht. En alleen met een helm op kunnen scooters veilig naar de rijbaan.

DOOR: RUBEN KOOPS 5 MEI 2018, 07:00

Dat bevestigt demissionair wethouder Pieter Litjens (verkeer).

Als oorzaak voor de nieuwe vertraging noemt hij het landelijke wetgevingsproces. De Raad van State buigt zich momenteel over het wetsvoorstel, dat daardoor op z'n vroegst op 1 januari 2019 van kracht kan worden.

Tel daarbij een paar maanden invoeringstijd op en de scooter wordt pas in het voorjaar van 2019 van het fietspad verbannen.

In december van vorig jaar stemde de Tweede Kamer in met een voorstel waarbij gemeenten zoals Amsterdam een lokale helmplicht mogen invoeren, voor snorfietsen en scooters.

Overvol fietspad
Nu zijn bestuurders van deze voertuigen met een blauw kentekenplaatje nog niet verplicht om een helm op te doen, omdat zij maximaal 25 kilometer per uur rijden op het fietspad. Maar als de bestuurders een helm gaan dragen, kunnen ze veilig rijden tussen de auto's op de rijbaan en wordt het overvolle fietspad ontlast.
De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel​
Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. Bovendien zijn snorscooters onevenredig vaak betrokken bij ongelukken met fietsers en auto's, blijkt uit onderzoek. Ook rijden scooters in veel gevallen harder dan de maximaal toegestane snelheid.

De scheiding van fietsers en scooters zou jaarlijks zo'n 260 verkeersslachtoffers schelen, verwacht wethouder Litjens.

De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel. Even was de hoop nog dat de maatregel op 1 juli 2018 kon worden ingevoerd, maar die termijn wordt nu dus overschreden.

Afzonderlijke besluiten
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden. Want om de fietspaden verboden terrein te maken voor snorfietsen zijn ongeveer duizend afzonderlijke verkeersbesluiten nodig voor de wegen binnen de ring.

Tegen al deze afzonderlijke besluiten kan nog bezwaar worden aangetekend.
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden​
De gemeente staat in afwachting van de vertraging niet stil en wil per 1 januari 2019 de helmplicht zo snel mogelijk invoeren.

Praktisch houdt dit in dat scooters in het gebied binnen de ring grotendeels van de (vrijliggende) fietspaden af moeten en zich over de rijbaan moeten verplaatsen.

Handhaven
Uitzonderingen gelden voor bedrijventerreinen als Overamstel, Westpoort en de S100, de verkeersader die langs de Stadhouderskade voert. Ook op de Piet Heinkade en de Prins Hendrikkade blijven snorscooters op het fietspad, vanwege de grote drukte op deze autowegen.

Handhavers krijgen de bevoegdheid om de helmplicht en het verbod voor scooters op fietspaden te handhaven, zodat de gemeente niet afhankelijk is van de politie. Die kampt met capaciteitsproblemen.

Ondertussen werken de gemeente en de RDW samen om het voor de eigenaars van snorscooters makkelijker te maken om de kentekens om te zetten naar een geel plaatje, zodat de voertuigen bromfietsen worden die harder mogen rijden op de rijbaan.
© Laura van der Bijl
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik denk juist dat hierdoor niet minder ongelukken gaan gebeuren, het probleem wordt nu verplaatst.

Met 25km/h tussen de auto's rijden lijkt mij totaal niet veilig, ookal heb je een helm op, dan heb je geen garantie op 0 botbreuken bij een aanrijding. Wat naar mijn mening sneller gebeurd door het snelheidsverschil.

o_O:(
 
Tja wat doe je als gemeente aan overbevolking in je centrum? Dit dus...
Puur wanhoop.

Milieu? Ehm, zijn het niet de ambtenaren / raadsleden / rijkslieden die in hun 4x4 landrover fijn om 16.00u naar huis tuffen. Milieu...

Ik wordt met een dagje Amsterdam meer ziek van het aantal Japaners, Italianen, en straatartiesten dat je voor de voeten loopt dan van een brommertje meer of minder.

Is dat groen-links die hier vinger in de pap heeft?
Of weer zo'n ander slap aftreksel... De-Amsterdam wordt-weer-groen-partij

??
 
Ik denk juist dat hierdoor niet minder ongelukken gaan gebeuren, het probleem wordt nu verplaatst.

Met 25km/h tussen de auto's rijden lijkt mij totaal niet veilig, ookal heb je een helm op, dan heb je geen garantie op 0 botbreuken bij een aanrijding. Wat naar mijn mening sneller gebeurd door het snelheidsverschil.

o_O:(

onderaan het artikel staat dat ze in overleg zijn met De RDW om de omkeuring procedure van snor naar brom te versoepelen ????
Wat moet ik mij hier bij voorstellen hahaha
De begrenzers die ze de fabrikanten al jaren hebben verplicht aan te brengen alvorens hun modellen hier op de markt verkocht te mogen worden Maatregelen die mede voor minder uitstoot zorgen en minder decibel productie van het desbetreffende voertuig.
Mogen we die nu ineens gaan verwijderen ???
Dit zou betekenen dat de gemiddelde brommer dus zonder begrenzers 70/80/90 kilometer per uur mogen gaan rijden???
Het zou leuk zijn als dat zou gebeuren en gewoon net zoals een auto of motor een boete krijgen als je te hard rijdt...
Nou ik dacht het niet dit zou zo tegenstrijdig zijn met andere al bestaande regels en wetgevingen .....
Maar goed de tijd zal het leren ben benieuwd....
 
Of koop gewoon een E-bike van 3500 p/st
... En die laat je 70+ km/u lopen.

Ps
Zijn er voor E-bikes inmiddels al dergelijke opvoerkitjes op de markt dat iemand weet hier?
 
Last edited:
Het blauwe plaatje wordt misbruikt door mensen die eigenlijk een brommer of motor willen maar het verdommen een helm te dragen.
Dit zijn de mensen die het verpesten voor de rest die zich wel aan de regels houden en dat zijn er verdomd weinig!!!
Ze kopen een snorfiets en rijden er 60, 70 of zelfs 80 mee op de fietspaden, ik kom ze dagelijks tegen.

Snorscooters die nog braafjes 20 km per uur rijden, binnen de bebouwde kom, zul je bijna niet meer vinden.

Het zal je broer, zus, moeder of vader maar zijn die door zo'n klootzak van zijn fiets wordt gereden en maanden op revelidatie moet en dan zwijg ik nog maar van die gevallen die nooit meer goed komen!!!

Ik ben van mening dat men het beleid betreffende motor/brommer/snorfiets moet wijzigen.
Het is toch van de zotte dat scooters die in andere landen worden geproduceerd om 70 a 80 km per uur te rijden in Nederland een typegoedkeuring krijgen door ze dusdanig te knijpen dat ze beroerd optrekken en rijden en dat deze scooters na 20 minuten werk zijn ontdaan van alle begrenzingen.
Zorg er als overheid voor dat je scooters en snorfietsen niet meer kunt opvoeren.
Geef de jeugd de kans om hun rijbewijs te halen voor een 125cc die een normaal kenteken heeft en die fatsoenlijk met het verkeer kan meerijden.
Die als ze te hard rijden ook geflitst worden en beboet worden zoals elke andere automobilist of motorrijder.

Ennn voer niet zo'n belachelijk beleid in dat diegene die hun autorijbewijs niet kan halen een 45km autootje mag rijden.
Of dat veel verschil maakt of je iemand van zijn brommer/snorfiets/fiets rijdt met 45 kmpu brommobiel of een auto met 50 kmpu
Ik zie tegenwoordig kleine personen auto's die worden begrensd naar 45 kmpu en een grote driehoek achterop.

Die driehoek zal je niet redden wanneer je door zo iemand wordt aangereden.
 
Of koop gewoon een E-bike van 3500 p/st
... En die laat je 70+ km/u lopen.

Ps
Zijn er voor E-bikes inmiddels al dergelijke opvoerkitjes op de markt dat iemand weet hier?
OFFTOPIC : maar psssst download de laatste catalogus op de website van polini ;)
 
Het blauwe plaatje wordt misbruikt door mensen die eigenlijk een brommer of motor willen maar het verdommen een helm te dragen.
Dit zijn de mensen die het verpesten voor de rest die zich wel aan de regels houden en dat zijn er verdomd weinig!!!
Ze kopen een snorfiets en rijden er 60, 70 of zelfs 80 mee op de fietspaden, ik kom ze dagelijks tegen.

Snorscooters die nog braafjes 20 km per uur rijden, binnen de bebouwde kom, zul je bijna niet meer vinden.

Het zal je broer, zus, moeder of vader maar zijn die door zo'n klootzak van zijn fiets wordt gereden en maanden op revelidatie moet en dan zwijg ik nog maar van die gevallen die nooit meer goed komen!!!

Ik ben van mening dat men het beleid betreffende motor/brommer/snorfiets moet wijzigen.
Het is toch van de zotte dat scooters die in andere landen worden geproduceerd om 70 a 80 km per uur te rijden in Nederland een typegoedkeuring krijgen door ze dusdanig te knijpen dat ze beroerd optrekken en rijden en dat deze scooters na 20 minuten werk zijn ontdaan van alle begrenzingen.
Zorg er als overheid voor dat je scooters en snorfietsen niet meer kunt opvoeren.
Geef de jeugd de kans om hun rijbewijs te halen voor een 125cc die een normaal kenteken heeft en die fatsoenlijk met het verkeer kan meerijden.
Die als ze te hard rijden ook geflitst worden en beboet worden zoals elke andere automobilist of motorrijder.

Ennn voer niet zo'n belachelijk beleid in dat diegene die hun autorijbewijs niet kan halen een 45km autootje mag rijden.
Of dat veel verschil maakt of je iemand van zijn brommer/snorfiets/fiets rijdt met 45 kmpu brommobiel of een auto met 50 kmpu
Ik zie tegenwoordig kleine personen auto's die worden begrensd naar 45 kmpu en een grote driehoek achterop.

Die driehoek zal je niet redden wanneer je door zo iemand wordt aangereden.
Veiligheidsmaatregelen OK. Helemaal mee eens.
Hoewel ik mij als scooteraar ook behoorlijk kan storen aan gevaarlijke fietsers en overbevolking op fietspaden, wielren-fanaten etc.
Dat daargelaten.

Maar dat is wat anders dan die hypocriete milieudwaasheid er omheen om het hele beleid nog wat te doen lijken.

Over verkeerd bromfiets-beleid gesproken.
Dan mogen ze wat mij betreft de levensgevaarlijke bromfiets-afslag borden ook wel afschaffen / aanpassen.
Sla ik 1 zo'n afslag over staat er 100m verder iemand om me op de bon te slingeren omdat ik als bromfiets-op-het-fietspad rijd €€€

images.jpg
 
Het is allemaal niet zo moeilijk.. Ze doen dat maar om een ding:

Ondertussen werken de gemeente en de RDW samen om het voor de eigenaars van snorscooters makkelijker te maken om de kentekens om te zetten naar een geel plaatje, zodat de voertuigen bromfietsen worden die harder mogen rijden op de rijbaan.

Zit zitten ik de maag met de snor scooters, logisch want die rijden vaak te hard en wijken ook vaak raar af naar een ander deel van de weg..

Het komt er dus feitelijk erop neer dat ze van de snor scooters letterlijk af willen..

Wat ik dan weer niet snap, waarom moet Amsterdam weer afzonderlijke regels hebben tegen de rest van Nederlands.. Want ze maken het alleen maar meer onduidelijk waar je nog wel op het fietspad mag en waar niet.



Persoonlijk had ik liever gezien, dat alle scooter lijkende voertuigen de weg op moeten en nog alleen uit brommer versie mag bestaan.. En dat ze bijvoorbeeld brommertjes zoals vespa, tomos, ect alleen nog een snor kenteken mogen dragen.




onderaan het artikel staat dat ze in overleg zijn met De RDW om de omkeuring procedure van snor naar brom te versoepelen ????
Wat moet ik mij hier bij voorstellen hahaha
De begrenzers die ze de fabrikanten al jaren hebben verplicht aan te brengen alvorens hun modellen hier op de markt verkocht te mogen worden Maatregelen die mede voor minder uitstoot zorgen en minder decibel productie van het desbetreffende voertuig.
Mogen we die nu ineens gaan verwijderen ???
Dit zou betekenen dat de gemiddelde brommer dus zonder begrenzers 70/80/90 kilometer per uur mogen gaan rijden???


Er staat wat er staat, lezen is toch niet moeilijk...

Er staat dat ze het makkelijker willen maken (neem aan alleen voor de Amsterdammers waar dit voor geld) om het omkeuren van snor naar brom makkelijker te maken... Dus ga er dan van uit, dat de procedure die je normaal door moet lopen om een brommerkenteken te krijgen dus willen versimpelen.. Betekend het dan dat je 70 / 80 /90 km mag gaan rijden? NEEEEEEEEEEEE! Wat er gaat gebeuren is dat je de snor variant kan ombouwen zodat je snor scooter een brom kenteken mag dragen en je dus nog steeds aan de 45km constructie snelheid moet voldoen.
Het enigste wat ze hiermee willen bereiken is de snor scooter zoveel mogelijk te verbannen uit Amsterdam en zoveel scooters op de weg te laten rijden AKA 45km/u
 
Het blauwe plaatje wordt misbruikt door mensen die eigenlijk een brommer of motor willen maar het verdommen een helm te dragen.
Dit zijn de mensen die het verpesten voor de rest die zich wel aan de regels houden en dat zijn er verdomd weinig!!!
Ze kopen een snorfiets en rijden er 60, 70 of zelfs 80 mee op de fietspaden, ik kom ze dagelijks tegen.

Snorscooters die nog braafjes 20 km per uur rijden, binnen de bebouwde kom, zul je bijna niet meer vinden.

Het zal je broer, zus, moeder of vader maar zijn die door zo'n klootzak van zijn fiets wordt gereden en maanden op revelidatie moet en dan zwijg ik nog maar van die gevallen die nooit meer goed komen!!!

Ik ben van mening dat men het beleid betreffende motor/brommer/snorfiets moet wijzigen.
Het is toch van de zotte dat scooters die in andere landen worden geproduceerd om 70 a 80 km per uur te rijden in Nederland een typegoedkeuring krijgen door ze dusdanig te knijpen dat ze beroerd optrekken en rijden en dat deze scooters na 20 minuten werk zijn ontdaan van alle begrenzingen.
Zorg er als overheid voor dat je scooters en snorfietsen niet meer kunt opvoeren.
Geef de jeugd de kans om hun rijbewijs te halen voor een 125cc die een normaal kenteken heeft en die fatsoenlijk met het verkeer kan meerijden.
Die als ze te hard rijden ook geflitst worden en beboet worden zoals elke andere automobilist of motorrijder.

Ennn voer niet zo'n belachelijk beleid in dat diegene die hun autorijbewijs niet kan halen een 45km autootje mag rijden.
Of dat veel verschil maakt of je iemand van zijn brommer/snorfiets/fiets rijdt met 45 kmpu brommobiel of een auto met 50 kmpu
Ik zie tegenwoordig kleine personen auto's die worden begrensd naar 45 kmpu en een grote driehoek achterop.

Die driehoek zal je niet redden wanneer je door zo iemand wordt aangereden.

Helemaal mee eens en duidelijke taal Sparky roerend met je eens...
Over je eerste gedeelte blauwe plaat misbruik verdommen van het dragen van helm.
Ik vindt dat hier ook een heel groot probleem zit waar opvoeding en ouderlijk toezicht een hele grote rol spelen maar gewoon HEEL VAAK tekort schieten.
Mijn zoon van 17 heeft gewoon de keus gehad van ons toen ie zijn ik noem het maar brommerkunstbewijsje ging halen (rondje om de kerk en je heb hem veels te makkelijk naar mijn mening) wil je een snorbrommer prima maar dan ga je ook 25 rijden.
Heb hem toen ook mede gedeeld dat als ie hem toch stiekum opvoert ik voor zijn ogen de snorfiets in stukken slijp en de nodige corrigerende handelingen met hem persoonlijk uithaal.
Moet er niet aan denken dat ie valt of verkeerd terecht komt en voor zijn leven invalide is dat wil toch geen 1 ouder die houd van zijn kind.....
Hij heeft toen ook Gelukkig gekozen voor een brommer met helmplicht.
Heeft toen van zijn moeder en mij een hele dikke sportieve helm gehad na het slagen
want die zijn er tegenwoordig echt wel hoor voor de jeugd dat ze niet zo voor lul lopen als wij ouders in de jaren 80 hadden
Ook weer met dezelfde mededeling als de snor niet opvoeren en die helm zet je vast en hou je op je kop tijdens het rijden doe je het niet bekeuring gewoon lekker een maandje gaan lopen hem wederom ook weer uitgelegd waarom dat we gewoon niet willen dat ie ongelukkig terecht komt en daardoor invalide of blijvend letsel overhoud...
Nou t mannetje ging rijden en ja hoor duurde paar weken 1e keer onderuit had zijn helm op goed vast met zijn helm kop op straat terecht gekomen groeven in de helm flink beschadigd...
Goed geschrokken voor de rest wat blauwe plekken en een ervaring rijker.
Maar ja de helm was op zijn hollands gezegd naar de klote.... en onveilig...
Mijn vrouw en ik hebben toen wederom samen weer een hagelnieuwe voor hem gekocht
Omdat ie netjes dat ding op zijn kop had en hem droeg zoals het hoort tijdens zijn glijvalpartij....
Een lang verhaal maar goed om maar even een voorbeeld te geven wat je gewoon als ouder hoort te doen tijdens het opvoeden....

Ja en verder Nederland met zijn regels en wetgevingen BIZAR!!!
Helemaal hot Quads vierwielig voertuig oorspronkelijk offroad voertuig zo was die bedoeld.
Totdat ik weet niet wie het verzonnen heeft ze besloten je zo een ding op kenteken kan laten zetten
zodat je deze mag berijden met een normaal autorijbewijs op de openbare weg.
En als of dat nog niet genoeg was monteer dr een autoheupgordel op en je mag zonder helm rijden.
Ikzelf heb ook zo een quad 250cc in mijn bezit voor meer dan 5 jaar wat vrij licht is vergeleken met de rest van het aanbod.
En ik verzeker je dat je het rijden en besturen van dit voertuig in de verste verte kan vergelijken met een auto...
Hier gebeuren dus ook verschrikkelijke ongelukken mee door jonge bestuurders die gewoon net hun rijbewijs hebben en een Yamaha raptor 750 cc kopen deze quad laten we het niet vergeten draagt het motorblok van een r6 wegrace motor
yamaha r6.jpg
De Yamaha Raptor heeft achter geen onafhankelijke vering maar starre achteras met monschock veer in het midden perfect om mee te crossen op de crossbaan.
Maar op de weg en vooral dijkjes landweggetjes of een ander
ongelijke wegoppervlak gaat zo een achterass zoeken en trekt ie naar de spoorvorming van de weg waardoor op hoge snelheid die deze machines makkelijk halen je gewoon van links naar rechts geslingerd wordt en je gewoon over de kop slaat of erger nog spontaan op de andere weghelft terecht komt en frontaal op een tegenligger knalt.
LEVENSGEVAARLIJK.... voor onervaren jonge bestuurders kijk maar eens via google wat een ravage of drama je dan heb....
En zo zijn er nog veel meer van dit soort types op de markt om er nog 1 te noemen CAN AM SPIDER zijn dr in 1300cc kan iedereen rijden met autorijbewijs terwijl je voor de motorfiets nu allemaal categorieen heb...
Maar goed een heel verhaal je raakt er niet over uitgesproken.......
 
Last edited:
Ik ben van mening dat men het beleid betreffende motor/brommer/snorfiets moet wijzigen.
Het is toch van de zotte dat scooters die in andere landen worden geproduceerd om 70 a 80 km per uur te rijden in Nederland een typegoedkeuring krijgen door ze dusdanig te knijpen dat ze beroerd optrekken en rijden en dat deze scooters na 20 minuten werk zijn ontdaan van alle begrenzingen.
Zorg er als overheid voor dat je scooters en snorfietsen niet meer kunt opvoeren.
Geef de jeugd de kans om hun rijbewijs te halen voor een 125cc die een normaal kenteken heeft en die fatsoenlijk met het verkeer kan meerijden.


Over de bovenkant wat je zegt ben ik zeker met je eens.. Maar dat 20 minuten ontgrenzen geld alleen nog voor de oudere euro 2 scooters..

Bij euro 4 scooters is dit zelfs al bijna onmogelijk als je de kennis en apperatuur er niet voor hebt.. Daar moet je zelfs instellingen wijzigen in de EFI / ECU module. Maar reken er maar op dat naar binnen 5 jaar er ook wel iets voor op de markt komt om dat zelf te doen..

Maar zoals de handel er is, zal opvoeren altijd wel mogelijk zijn.. Soms kort en soms duurt het langer voordat er iemand erachter komt hoe te doen..

En nee 125cc zie ik niet zo sneller gebeuren, het is toch wel een paar klasses zwaarder en je hebt er toch wel wat meer vaardigheden voor nodig..
Een 125 cc trekt veel sneller op, en dan zal je dus ook een snellere reactie vermogen moeten hebben..
 
Voor de jonge forum leden onder ons
Even een korte geschiedenis les wat en waardoor snorbrommers in Nederland van de ene op de andere dag (jaren 90)zo razend populair zijn geworden.

De volgende informatie is verkregen op Wikipedia

Snorfiets


Snorfiets

Aandrijvingmotor
Periodevanaf 20e eeuw
Snelheid25 km/u
Beschikbaarheidparticulier bezit
Infrastructuurwegen
Doelgroepparticulier vervoer op korte afstanden


Nederland
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 definieert een snorfiets als bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van de speed-pedelec, met dien verstande dat ook een aangewezen bijzondere bromfiets een snorfiets is.
De snorfiets is in 1974 geïntroduceerd.
De Regeling voertuigen bepaalt dat: "de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer mag bedragen dan de op het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximum-constructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/u". Aldus mogen snorfietsen niet sneller kunnen dan 30 km/u. De maximum-rijsnelheid is echter 25 km/u, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Een snorfiets is verkrijgbaar in tal van uitvoeringen, variërend van modellen die sprekend op andere bromfietsen lijkt (waaronder snorscooters) tot types die qua uitvoering een fiets met hulpmotor zijn, zoals de Spartamet. Deze heeft een kleine hulpmotor (30 cc) en een beperkt vermogen van 0,7 pk (0,5kW). Inmiddels is het beeld van snorfietsen veranderd. De meeste snorfietsen van tegenwoordig hebben een motor van 50 cc en een vermogen van 2 tot 4 kW. Fabrikanten bieden modellen aan die zowel in 25 km/uur (snor) als 45 km/uur (brom) uitvoering verkrijgbaar zijn. Voor de snorfietsuitvoering wordt het vermogen teruggebracht via begrenzende voorzieningen.
De populariteit van de snorfiets is de laatste jaren enorm toegenomen, met name onder jongeren. De toenemende populariteit kan verklaard worden door onder meer het gemak dat de snorfiets biedt ten opzichte van de brommer. Een helm is niet nodig; het is opstappen en rijden. Inmiddels is vooral de snorscooter – een snorfiets die er als een scooter uitziet – een verkoopsucces. Het aantal verkochte snorfietsen bestaat naar schatting voor ruim drie kwart uit snorscooters. De verkoopcijfers van andere bromfietsen dalen, die van snorfietsen stijgen. Op 1 december 2015 telde Nederland officieel 663.567 snorfietsen, een ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Het totale aantal andere bromfietsen op 1 december 2015 bedroeg 511.235, tien jaar geleden waren dat er nog ongeveer 400.000.
Voor berijders van snorfietsen geldt in Nederland geen helmplicht (dit in tegenstelling tot alle andere Europese landen waar de snorfiets voorkomt). De snorfiets dient voorzien te zijn van een blauwe kentekenplaat (bij een andere bromfiets is deze geel). Voor het besturen van een snorfiets dient men ten minste een rijbewijs AM te bezitten, dit kan vanaf 16 jaar. Een WA-verzekering is verplicht.
De maximale snelheid die men met een snorfiets mag rijden, is 25 kilometer per uur. Verder gelden voor snorfietsers vaak de verkeersregels die ook voor fietsers gelden. Zo dient men gebruik te maken van het fietspad als dat er is, en mag men niet op het trottoir rijden.
Men mag echter niet met een snorfiets met zijn tweeën naast elkaar rijden. Ook mag er op onverplichte fietspaden alleen met een uitgeschakelde motor worden gereden. Dit geldt niet voor een snorfiets met een elektromotor. Net als voor andere bromfietsers is het verboden om mobiel te bellen als men een snorfiets bestuurt.

Zo populair als de Vespa scooter nu is kun je de Gilera Citta vergelijken voor de jeugd in de jaren 90.

Oorspronkelijke bron van de volgende informatie

De Gilera Citta is voor het eerst geintroduceerd in italie in 1977.


Een van de eerste ontwerptekeningen van de Citta.


Het had niet veel gescheeld of de Citta had er zo uit gezien:


De eerste Citta’s in Nederland kwamen rond 1982 en werden alleen geleverd in rood en wit:



Toen de jaren 90 aanbraken kwamen er kleurrijkere modellen op de markt. Dit zijn de Citta’s die populair werden in Nederland:




Ook zijn er Citta’s verkocht in Italie en Duitsland. In deze landen werden ze verkocht onder de namen Gilera Ec1 en Eco. Deze Citta’s hadden vaak andere opties als de Nederlandse uitvoeringen. Denk aan knipperlichten, spaak velgen, vario aandrijving, ect.

 
Last edited:
Wat ik dan weer niet snap, waarom moet Amsterdam weer afzonderlijke regels hebben tegen de rest van Nederlands..
Lijkt me nogal simpel...
Het is gewoon veels te druk in dat centrum.
Hetzelfde beleid willen ze ook op Utrecht toepassen, het is daar in het centrum qua drukte een soortgelijke situatie.

Ze proberen gewoon met wanhopig beleid de drukte te beteugelen. En als een soort van dekmantel hiervoor gebruiken ze milieu normen onzin.

Tevens zullen er een hoop centrum-bewoners veel klagen over herrie en dergelijke...gaan allemaal netjes naar het stembureau hiervoor.
Daarnaast zijn er nog de toeristen die zo'n gemeente raad niet weg wil jagen door overlast gevende scooters: Zou Nederland bovendien een slecht visitekaartje afgeven.

Het heeft inderdaad alles te maken met veiligheid op fietspaden whatever. Maar het begint toch echt met grote druktes in een stadscentrum en welk beleid de minste economische schade zal hebben voor steden als A'dam, Utrecht...

Vervolgens is dan natuurlijk het moment aangebroken maar te gaan zeiken over mileu-verpestende 2takt / herrie. Wtf?

Was dit alles een paar decennia terug ook het geval dan? NEEN...
Want toen pas begon namelijk de masale import van China plastic wat in mijn ogen dan ook 1 van de oorzaken is van zulk uit-de klauwen-gelopen beleid...

Je zou als overheid / RDW bijvoorbeeld ook kunnen bepalen dat er geen China plastic meer geïmporteerd mag worden. Dat zie ik ze echter ook niet doen.

images-2.jpgimages-3.jpgimages-4.jpgZ-2.jpgZ-3.jpg
 
Ook als automobilist moet je niet blij worden van deze "maatregel". Ik vind het niet veilig voor de snorbrommer, maar dit valt perfect binnen het beleid van de overheid om het rijden op een snorbrommer te ontmoedigen. Het blijft bijzonder dat een gemeente wetgeving kan invoeren als landelijk de wetgeving anders is.
 
Last edited:
Back
Top