Xtreme023
ScooterForum Member.
Het gaat toch echt gebeuren mensen...
Amsterdam gaat door met zijn bizarre ANTi brommer beleid.....
Na de invoer van de milieuzones voor vervuilende 2takt brommers begin dit jaar..
Wat er dus voor gezorgd heeft dat trotse 2takt bezitters Amsterdam niet meer in mogen.
En het zijn vooral de Amsterdammers zelf die een 2takt bezitten
Die door deze nieuwe maatregel het hardst zijn geraakt...
En nu dus noodgedwongen met een waardeloos en onbruikbaar vervoersmiddel in hun maag zitten...
En hier blijft het niet bij....
Na jaren van geharrewar en getouwtrek door verschillende partijen...
Gaat Amsterdam begin 2019 de helmplicht voor snorbrommers invoeren....
En wil deze dus niet meer op het fietspad laten rijden maar op de gewone rijbaan....
Ik als rasechte Amsterdammer begin mij nu echt af te vragen waarom nu ineens Juist...
Een stad als Amsterdam als 1e braafste jongetje van de klas deze idiote ANTi brommer maatregelen als hun prioriteiten stellen.... (Terwijl er nog zoveel andere belangrijkere zaken betere handhaving nodig hebben)
Amsterdam SiNcity Drugshoofdstad van Europa...
De stad van de Gayparade en de Red light District...
De stad met de meeste verschillende nationaliteiten als inwoners....
Dit zijn allemaal dingen wat alleen in Amsterdam kan en deze stad zo bijzonder en apart maakt..
Allemaal zaken waar wij als mokummers best trots op zijn....
Maar deze nieuwe ik noem het maar YUPPENweg die de gemeente Amsterdam is ingeslagen.
Slaat gewoon helemaal nergens op en ja natuurlijk moet er wat gebeuren en zijn veranderingen en maatregelingen nodig maar ik denk dat een hoop mensen het toch met mij eens zijn dat er andere betere minder drastische oplossingen zijn voor deze kwesties....
Ik heb dit volgende artikel even geleend van het Parool en in zijn geheel geplaatst naar dit forum.
( Bij deze alvast bedankt Parool namens alle scooterforum.net leden voor het mogen lenen van dit zeer uitgebreide en gedetailleerde artikel betreffende dit onderwerp.)
Stadsfietspaden zijn pas volgend jaar scootervrij
Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. © ANP
Fietsers en scooters zullen het fietspad nog bijna een jaar met elkaar moeten delen, vanwege een nieuwe vertraging bij de invoering van de helmplicht. En alleen met een helm op kunnen scooters veilig naar de rijbaan.
DOOR: RUBEN KOOPS 5 MEI 2018, 07:00
Dat bevestigt demissionair wethouder Pieter Litjens (verkeer).
Als oorzaak voor de nieuwe vertraging noemt hij het landelijke wetgevingsproces. De Raad van State buigt zich momenteel over het wetsvoorstel, dat daardoor op z'n vroegst op 1 januari 2019 van kracht kan worden.
Tel daarbij een paar maanden invoeringstijd op en de scooter wordt pas in het voorjaar van 2019 van het fietspad verbannen.
In december van vorig jaar stemde de Tweede Kamer in met een voorstel waarbij gemeenten zoals Amsterdam een lokale helmplicht mogen invoeren, voor snorfietsen en scooters.
Overvol fietspad
Nu zijn bestuurders van deze voertuigen met een blauw kentekenplaatje nog niet verplicht om een helm op te doen, omdat zij maximaal 25 kilometer per uur rijden op het fietspad. Maar als de bestuurders een helm gaan dragen, kunnen ze veilig rijden tussen de auto's op de rijbaan en wordt het overvolle fietspad ontlast.
De scheiding van fietsers en scooters zou jaarlijks zo'n 260 verkeersslachtoffers schelen, verwacht wethouder Litjens.
De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel. Even was de hoop nog dat de maatregel op 1 juli 2018 kon worden ingevoerd, maar die termijn wordt nu dus overschreden.
Afzonderlijke besluiten
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden. Want om de fietspaden verboden terrein te maken voor snorfietsen zijn ongeveer duizend afzonderlijke verkeersbesluiten nodig voor de wegen binnen de ring.
Tegen al deze afzonderlijke besluiten kan nog bezwaar worden aangetekend.
Praktisch houdt dit in dat scooters in het gebied binnen de ring grotendeels van de (vrijliggende) fietspaden af moeten en zich over de rijbaan moeten verplaatsen.
Handhaven
Uitzonderingen gelden voor bedrijventerreinen als Overamstel, Westpoort en de S100, de verkeersader die langs de Stadhouderskade voert. Ook op de Piet Heinkade en de Prins Hendrikkade blijven snorscooters op het fietspad, vanwege de grote drukte op deze autowegen.
Handhavers krijgen de bevoegdheid om de helmplicht en het verbod voor scooters op fietspaden te handhaven, zodat de gemeente niet afhankelijk is van de politie. Die kampt met capaciteitsproblemen.
Ondertussen werken de gemeente en de RDW samen om het voor de eigenaars van snorscooters makkelijker te maken om de kentekens om te zetten naar een geel plaatje, zodat de voertuigen bromfietsen worden die harder mogen rijden op de rijbaan.
© Laura van der Bijl
Amsterdam gaat door met zijn bizarre ANTi brommer beleid.....
Na de invoer van de milieuzones voor vervuilende 2takt brommers begin dit jaar..
Wat er dus voor gezorgd heeft dat trotse 2takt bezitters Amsterdam niet meer in mogen.
En het zijn vooral de Amsterdammers zelf die een 2takt bezitten
Die door deze nieuwe maatregel het hardst zijn geraakt...
En nu dus noodgedwongen met een waardeloos en onbruikbaar vervoersmiddel in hun maag zitten...
En hier blijft het niet bij....
Na jaren van geharrewar en getouwtrek door verschillende partijen...
Gaat Amsterdam begin 2019 de helmplicht voor snorbrommers invoeren....
En wil deze dus niet meer op het fietspad laten rijden maar op de gewone rijbaan....
Ik als rasechte Amsterdammer begin mij nu echt af te vragen waarom nu ineens Juist...
Een stad als Amsterdam als 1e braafste jongetje van de klas deze idiote ANTi brommer maatregelen als hun prioriteiten stellen.... (Terwijl er nog zoveel andere belangrijkere zaken betere handhaving nodig hebben)
Amsterdam SiNcity Drugshoofdstad van Europa...
De stad van de Gayparade en de Red light District...
De stad met de meeste verschillende nationaliteiten als inwoners....
Dit zijn allemaal dingen wat alleen in Amsterdam kan en deze stad zo bijzonder en apart maakt..
Allemaal zaken waar wij als mokummers best trots op zijn....
Maar deze nieuwe ik noem het maar YUPPENweg die de gemeente Amsterdam is ingeslagen.
Slaat gewoon helemaal nergens op en ja natuurlijk moet er wat gebeuren en zijn veranderingen en maatregelingen nodig maar ik denk dat een hoop mensen het toch met mij eens zijn dat er andere betere minder drastische oplossingen zijn voor deze kwesties....
Ik heb dit volgende artikel even geleend van het Parool en in zijn geheel geplaatst naar dit forum.
( Bij deze alvast bedankt Parool namens alle scooterforum.net leden voor het mogen lenen van dit zeer uitgebreide en gedetailleerde artikel betreffende dit onderwerp.)
Stadsfietspaden zijn pas volgend jaar scootervrij
Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. © ANP
Fietsers en scooters zullen het fietspad nog bijna een jaar met elkaar moeten delen, vanwege een nieuwe vertraging bij de invoering van de helmplicht. En alleen met een helm op kunnen scooters veilig naar de rijbaan.
DOOR: RUBEN KOOPS 5 MEI 2018, 07:00
Dat bevestigt demissionair wethouder Pieter Litjens (verkeer).
Als oorzaak voor de nieuwe vertraging noemt hij het landelijke wetgevingsproces. De Raad van State buigt zich momenteel over het wetsvoorstel, dat daardoor op z'n vroegst op 1 januari 2019 van kracht kan worden.
Tel daarbij een paar maanden invoeringstijd op en de scooter wordt pas in het voorjaar van 2019 van het fietspad verbannen.
In december van vorig jaar stemde de Tweede Kamer in met een voorstel waarbij gemeenten zoals Amsterdam een lokale helmplicht mogen invoeren, voor snorfietsen en scooters.
Overvol fietspad
Nu zijn bestuurders van deze voertuigen met een blauw kentekenplaatje nog niet verplicht om een helm op te doen, omdat zij maximaal 25 kilometer per uur rijden op het fietspad. Maar als de bestuurders een helm gaan dragen, kunnen ze veilig rijden tussen de auto's op de rijbaan en wordt het overvolle fietspad ontlast.
De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel
Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. Bovendien zijn snorscooters onevenredig vaak betrokken bij ongelukken met fietsers en auto's, blijkt uit onderzoek. Ook rijden scooters in veel gevallen harder dan de maximaal toegestane snelheid.De scheiding van fietsers en scooters zou jaarlijks zo'n 260 verkeersslachtoffers schelen, verwacht wethouder Litjens.
De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel. Even was de hoop nog dat de maatregel op 1 juli 2018 kon worden ingevoerd, maar die termijn wordt nu dus overschreden.
Afzonderlijke besluiten
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden. Want om de fietspaden verboden terrein te maken voor snorfietsen zijn ongeveer duizend afzonderlijke verkeersbesluiten nodig voor de wegen binnen de ring.
Tegen al deze afzonderlijke besluiten kan nog bezwaar worden aangetekend.
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden
De gemeente staat in afwachting van de vertraging niet stil en wil per 1 januari 2019 de helmplicht zo snel mogelijk invoeren.Praktisch houdt dit in dat scooters in het gebied binnen de ring grotendeels van de (vrijliggende) fietspaden af moeten en zich over de rijbaan moeten verplaatsen.
Handhaven
Uitzonderingen gelden voor bedrijventerreinen als Overamstel, Westpoort en de S100, de verkeersader die langs de Stadhouderskade voert. Ook op de Piet Heinkade en de Prins Hendrikkade blijven snorscooters op het fietspad, vanwege de grote drukte op deze autowegen.
Handhavers krijgen de bevoegdheid om de helmplicht en het verbod voor scooters op fietspaden te handhaven, zodat de gemeente niet afhankelijk is van de politie. Die kampt met capaciteitsproblemen.
Ondertussen werken de gemeente en de RDW samen om het voor de eigenaars van snorscooters makkelijker te maken om de kentekens om te zetten naar een geel plaatje, zodat de voertuigen bromfietsen worden die harder mogen rijden op de rijbaan.
© Laura van der Bijl
Last edited: