Amaro Pronto lege accu na aantal weken

Dev85

New Member
Beste scooterkenners,

Een vriendin van me heeft een Amaro Pronto van 2010. Ze heeft hem nu 2 jaar en geeft vanaf het begin al problemen, is al een paar keer naar de werkplaats geweest waar ze de accu en de dynamo vervangen hebben. Nog steeds zou de accu na een aantal weken leeg zijn, aankicken lukt ook niet maar dat schijnt bij deze scooter altijd lastig te zijn begreep ik.

Heb zelf weinig verstand van scooters, maar de accu bleek inderdaad plat te zijn. De zekering is heel, het oogje van de massa was iets verroest maar heb ik verholpen. Na het aanstarten blijkt hij wel bij te laden. Als het contact uit staat kon ik geen lekstroom meten vanaf de accu. De accu heb ik later nog opgeladen en houdt zijn lading wel. Wat me wel opviel is dat de scooter soms niet start, als je hem een stukje vooruit beweegt ineens wel, leek alsof je de startmotor door een dood punt moet duwen. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Iemand enig idee wat het kan zijn, of wat ik nog kan doormeten of nakijken? Alvast veel dank.
 
Advertisement - register to remove this

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de scooter vrij weinig bij laadt, vaak nieteens 13V. Wanneer je gas geeft verandert dat weinig. De dynamo en accu zouden vervangen zijn, wat kan het dan nog zijn? De spanningsregelaar?
 
Wat me wel opviel is dat de scooter soms niet start, als je hem een stukje vooruit beweegt ineens wel, leek alsof je de startmotor door een dood punt moet duwen.
Dit zouden de koolborstels kunnen zijn die niet altijd goed contact maken.
Dit komt voor als de koolborstels versleten zijn en te kort geworden zijn.
De dynamo en accu zouden vervangen zijn, wat kan het dan nog zijn? De spanningsregelaar?
Bij een goed scheutje gas moet de spanning toch tegen de 14,5 tot15 Volt pieken, 13 Volt is te weinig.
Het zou de spanningsregelaar kunnen zijn als de ingangsspanning op de input van de spanningsregelaar in orde is.
Bij de meeste scooters is dit de gele en witte draad.

Kijk eens naar onderstaand YouTube filmpje.
 
Dank voor je duidelijke antwoord, ik zal het doormeten. Zit de spanningsregelaar in de buurt van het contactslot achter de kap?

Zijn de koolborstels eventueel los te koop om te vervangen van de startmotor?
 
Zit de spanningsregelaar in de buurt van het contactslot achter de kap?
Dit zou goed kunnen, ik heb geen idee want de Amaro Pronto heeft weliswaar een Italiaanse naam maar heeft niks met Italie te maken maar is de zoveelse Chinese clone waar weinig tot niks over te vinden valt op het WWW.

Zijn de koolborstels eventueel los te koop om te vervangen van de startmotor?
Ik denk het wel maar omdat het hier om een Chineesje gaat zal de startmotor geen vermogen kosten.
De meeste startmotors voor de voor deze Chineesjes kosten tussen de 25 en 35 Euro.

Maar als ik jouw was zo ik bovenstaande problemen één voor één aanpakken en beginnen met het probleem dat de accu niet voldoende laadt.
 
Dit zou goed kunnen, ik heb geen idee want de Amaro Pronto heeft weliswaar een Italiaanse naam maar heeft niks met Italie te maken maar is de zoveelse Chinese clone waar weinig tot niks over te vinden valt op het WWW.

Ik denk het wel maar omdat het hier om een Chineesje gaat zal de startmotor geen vermogen kosten.
De meeste startmotors voor de voor deze Chineesjes kosten tussen de 25 en 35 Euro.
Oké ik vind de regelaar wel. En dat valt mee inderdaad voor een startmotor, maarja er is al teveel geld in gestoken naar mijn idee.

Maar als ik jouw was zo ik bovenstaande problemen één voor één aanpakken en beginnen met het probleem dat de accu niet voldoende laadt.
Ja precies, ik zal het doormeten en laat weten hoe het afloopt. Dank zover voor het meedenken.
 
Back
Top