Am6 afstellen en hittegraad bougie

Tummy000

New Member
Hallo,
ik heb twee weken geleden een Yamaha TZR 50 uit 2008 gekocht, mijn eerste schakel.

Toen ik hem kocht liep hij niet, maar dat is inmiddels opgelost. De carburateur is gereinigd, er zit nieuwe E5 mengsmering in, een nieuwe bougie, nieuwe spanningsregelaar en de startmotor is gerepareerd.

Voordat ik de brommer liet lopen heb ik naar een de oude bougie gekeken, die was mooi "melk met koffie bruin" met de sproeier 94 die er destijds in zat. De brommer had toen 8 maanden geleden voor het laatst gereden en is vervolgens weg gezet in de schuur.

Toen ik er echter mee ging rijden leek het alsof de afstelling bagger was. Boven de 7000tpm trekt hij redelijk mooi (met de 94), maar daaronder, vooral rond de 5000 toeren stottert hij erg. Toen heb ik de bougie er uit gehaald en die was spierwit. Vanzelfsprekend heb ik grotere sproeiers gehaald en geïnstalleerd, maar daar liep hij niet beter mee. Ik heb de sproeiers 98/100/102/104/108 geprobeerd, de rijeigenschappen verbeterden niet. Bij de 108 kon hij niet meer dan 6000 toeren maken, die is dus te groot zou je denken. Maar de kleur van de bougie was nog steeds vrij wit. (De bijgevoegde foto zonder tekst)

Ik heb ook kleinere sproeiers geprobeerd, daarmee stottert hij minder voor de powerband (4000-6000 toeren), maar trekt hij niet door in de powerband. Met sproeier 88/90/92 wordt hij erg warm, de Stage 6 thermostaat die in de cilinderkop zit geeft dan 92C+ aan. (Symptomen van een te kleine sproeier?)

Het gekke is dat de bougiekleur nauwelijks verandert bij de verschillende sproeiers, ik denk dus dat ik misschien de verkeerde warmtegraat te pakken heb. Hij vertoont hetzelfde gedrag met de oude en de nieuwe bougie (beide een NGK BR8ES). Volgens een pagina op het Aprillia Forum zou dit wel de juiste warmtegraad moeten zijn: https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=20201

Wat denken jullie dat het kan zijn?

Setup:
Originele 50cc cilinder
Originele Ontgrensde Uitlaat met originele demper
16mm Dellorto carburateur
Standaard CDI Ontsteking
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-08-10 at 13.59.59.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-10 at 13.59.59.jpeg
    83.8 KB · Views: 10
  • WhatsApp Image 2021-08-13 at 14.28.32.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-13 at 14.28.32.jpeg
    162.3 KB · Views: 10
  • WhatsApp Image 2021-08-13 at 14.28.31.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-13 at 14.28.31.jpeg
    167.8 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Heb je de benzine al vernieuwd? De huidige benzines vinden het niet helemaal tof om 8 maanden stil in een tank te staan. Als hij wit is duid het op te arm mengsel. Als de benzine "oud" is, zal die niet optimaal zijn, dus krijg je een arm mengsel.

(sorry, niet goed gelezen maar je hebt inderdaad nieuwe benzine).
 
Een nieuwe bougie kun je ook niet aflezen. Daarvoor moet je echt eerst wat kilometers maken. Het beste is om vooral op het gedrag te letten. Een beetje stotteren voor de powerband is normaal. Zolang hij in de powerband maar lekker rijd. Gewoon lekker 94 erin laten als hij daarmee mooi bruin was.

Verder kan het erge stotteren wel beter worden naarmate je rijd aangezien hij een tijd heeft stil gestaan. Je verteld de brandstof al vervangen te hebben maar heb je zelf gemengd of getankt?
 
Bedankt voor de reacties. Er zit inderdaad nieuwe benzine in, die heb ik zelf 1:45 gemengd met TT Scooter van Putoline.

Dat bougiekleur niet erg veel zegt heb ik ook vaker gehoord. Rijgedrag is dus belangrijker. Het probleem is dat hij met de sproeier 94 ook niet mooi loopt, ongeveer hetzelfde als de andere die ik geprobeerd heb.

Nu heb ik het vermoeden dat de stationair sproeier misschien een rol speelt. Om hem stationair te krijgen moet ik de luchtschroef helemaal indraaien en dan nog loopt hij niet mooi egaal en moet hij vrij snel draaien (2000-2500tpm) om aan te blijven. Als ik de luchtschroef iets verder uit draai loopt hij helemaal niet meer stationair. Momenteel zit er een 32 in, ik ga proberen of het met een grotere maat beter loopt.

Valse lucht heb ik ook aan gedacht, maar met een bus deo/remreiniger ik kan nergens iets vinden.
 
Back
Top