Aluminium koelfan voor AC piaggio

Originally posted by Folkert@MinaRally
Nee ik bedoel dus dat de vinnen even lang dan wel langer zelfs worden. En dus buiten de plaat komen, net als in een turbine motor. De bladen hoeven niet compleet onder steund te worden en de lucht kan meteen mooi door de vinnen heen.

de fan bladen van een fan motor comprimeren de lucht naar achter...hier moet het naar links of naar rechts..dus lijkt me niet.
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Klopt, alleen dán dus niet meer!! En daar dan het voordeel uithalen.

Je krijgt dan het idee van een reverse flow gasturbine, en dat houdt in dat je een gigantische grote kast achter je fan krijg om hem opzij te krijgen.
Een normale goede centrifugaal compressor levert zo'n 3 bar volume ligt aan de grote, als je die 3 bar dan nog d.m.v expansie verlaagt naar 2 bar of lager wordt je lucht ook direct koeler, en met 2 bar is al zat om te koelen.

Het hele idee is dus een betere koeling te krijgen met een hoger rendement zodat je meer koeling hebt met een kleinere fan, en dus een lagere weerstand.

mischien een id om gewoon een compressor uit een turbo van de auto sloop te halen en die te monteren ??

always worth a try
 
Heb ik ook over zitten denken... gare turbo halen op sloop, nieuwe lagertjes erin en erop bouwen.

Haal je gagarandeerd een hoger rendement...

Verder een vraagje aan Nys: hoeveel toeren draait je scooter?


Originally posted by r-ox
Je krijgt dan het idee van een reverse flow gasturbine, en dat houdt in dat je een gigantische grote kast achter je fan krijg om hem opzij te krijgen.
Een normale goede centrifugaal compressor levert zo'n 3 bar volume ligt aan de grote, als je die 3 bar dan nog d.m.v expansie verlaagt naar 2 bar of lager wordt je lucht ook direct koeler, en met 2 bar is al zat om te koelen.

Het hele idee is dus een betere koeling te krijgen met een hoger rendement zodat je meer koeling hebt met een kleinere fan, en dus een lagere weerstand.

mischien een id om gewoon een compressor uit een turbo van de auto sloop te halen en die te monteren ??

always worth a try
 
Dat zou idd erg mooi zijn. Echter heb je de stevigheid in de buitenste ring juist erg hard nodig...

Originally posted by Folkert@MinaRally
Nee ik bedoel dus dat de vinnen even lang dan wel langer zelfs worden. En dus buiten de plaat komen, net als in een turbine motor. De bladen hoeven niet compleet onder steund te worden en de lucht kan meteen mooi door de vinnen heen.
 
Originally posted by Joël
Verder een vraagje aan Nys: hoeveel toeren draait je scooter?

13,4k...
maar binnenkort wil ik de carters + cil door jou of ivo laten bewerken (na queensday.. voor lelystad, als je er geen probs mee hebt offcourse :)) dan zal hij wel wat meer draaien.. daarom ga ik het nu nog 1 keer proberen met zon velofax fan.. houdt die het ook niet uit dan wordt het na tuning helemaal niks meer met die koelfannen en moek toch maar zon alu ding kopen
 
In de race heeft al iemand het al met een stofzuiger geprobeerd, maar dat neemt wel een hoop ruimte in en gewicht.

Nys: een velofaxfan blijft wel heel hor.
 
Originally posted by DvD
In de race heeft al iemand het al met een stofzuiger geprobeerd, maar dat neemt wel een hoop ruimte in en gewicht.

Nys: een velofaxfan blijft wel heel hor.

kee dan Daan
 
Originally posted by Joël
Heb ik ook over zitten denken... gare turbo halen op sloop, nieuwe lagertjes erin en erop bouwen.

Haal je gagarandeerd een hoger rendement...

Verder een vraagje aan Nys: hoeveel toeren draait je scooter?

na in het hoofdstuk drukvullen te zijn gekomen in mijn boek vliegtuig zuiger motoren ben ik erachter gekomen dat een turbo van een auto 100k tot 140k rpm draait ik denk dat het dan niet goed genoeg is bij 10-14k.
Denk dat de fan helemaal opnieuw berekent zou worden, ik heb er 1 ontworpen en bij navraag bleek dat het 1e exemplaar ong 100 euro zou gaan kosten dit is mijn teveel om zo maar ff te doen.
 
Of je moet de fan indirect gaan aandrijven met een vertanding zodat ie wel het toerental haalt. Maar ik denk dat je dan van een te ideale situatie uitgaat. Immers is de fan bij je sooter open en kun je dus ook helemaal geen druk opbouwen. je kunt hoogsten een hogere stroomsnelheid maken waardoor de lucht afkoelt.
 
Originally posted by BART#21
Of je moet de fan indirect gaan aandrijven met een vertanding zodat ie wel het toerental haalt. Maar ik denk dat je dan van een te ideale situatie uitgaat. Immers is de fan bij je sooter open en kun je dus ook helemaal geen druk opbouwen. je kunt hoogsten een hogere stroomsnelheid maken waardoor de lucht afkoelt.

denk dat de constructie dan te ingewikkeld wordt
 
Originally posted by Ufo
Dat zou idd erg mooi zijn. Echter heb je de stevigheid in de buitenste ring juist erg hard nodig...

Dan is het misschien mooi op de zorgen voor een hele smalle "cirkel" die precies de buitendiameter is en die zo de uiteinden van de vinnetjes ondersteund en met elkaar verbind.

Je zou dus op een standaard fan (die dan wel groter dan het vleigwiel is) die delen tussen de vinnetjes weg kunnen laten, maar dan laat je aan de uiteindes nog wat plastock over, zodat je die ondersteuning nog hebt.

Misschien idee om met een dremel wat weg te halen. Al zou ik dat zelf niet kunnen, zonder dat hele ding in onbalans te brengen.
 
Originally posted by Ufo
Dat zou idd erg mooi zijn. Echter heb je de stevigheid in de buitenste ring juist erg hard nodig...

Dan is het misschien mooi om de zorgen voor een hele smalle "cirkel" die precies de buitendiameter is en die zo de uiteinden van de vinnetjes ondersteund en met elkaar verbind.

Je zou dus op een standaard fan (die dan wel groter dan het vleigwiel is) die delen tussen de vinnetjes weg kunnen laten, maar dan laat je aan de uiteindes nog wat plastock over, zodat je die ondersteuning nog hebt.

Misschien idee om met een dremel wat weg te halen. Al zou ik dat zelf niet kunnen, zonder dat hele ding in onbalans te brengen.
 
Als je met die alu koelvinnetjes aan een 12000 t komt zou je beter een helm dragen met assorti harnas. Je zal je in Irak wanen door de op kogels gelijkende koelvin-projectielen.:D
 
Originally posted by goldfingers
Als je met die alu koelvinnetjes aan een 12000 t komt zou je beter een helm dragen met assorti harnas. Je zal je in Irak wanen door de op kogels gelijkende koelvin-projectielen.:D
of kevlar koelkappen ;)
 
^^ DVD: "of kevlar koelkappen" ^^

Ja maar dan mag je wel 10 laags gepantserd hebben. Want anders zijn het van die kapjes, die net zo gefabriceerd zijn als dat Kevlar/Carbon van de meeste dempers en die dingen versnipperen ook als een malle.
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
^^ DVD: "of kevlar koelkappen" ^^

Ja maar dan mag je wel 10 laags gepantserd hebben. Want anders zijn het van die kapjes, die net zo gefabriceerd zijn als dat Kevlar/Carbon van de meeste dempers en die dingen versnipperen ook als een malle.

wat dacht je dat ze bij dragracen gebuiken....
daar zitten ook van die kappen over de cilinders heen en die moeten de je beschermen tegen eventueel rond vliegende bougies.
 
Back
Top