Altijd afstelling controleren bij aankoop tweedehands.

5erveD

Active Member
Vorig weekend een Aerox op de kop getikt.
Deze had de nodige aandachtspunten waarvan ik er enkele afgelopen week in de avonduren heb verholpen.
Zo kon er nu eindelijk veilig een stukje gereden worden.

Het betreft een Aerox R met frame uit 2010 maar met Valentino Rossi kappen uit 2002.
Kappen zijn niet de mooiste meer maar kunnen er nog wel mee door.
Bijna alles werkt en er zit een DR70 onder met volgens mij een technigas uitlaat, Polini Vario en Hebo imitatie verstelbare koppeling.

Rijdt aardig.
Beter dan de Peugeot.

Na het sleutelen kon ik vandaag een stukje rijden om te boel eens goed te controleren.

Ik den dat een foto meer dan genoeg zegt.....
Daarom, altijd controleren!
 

Attachments

  • IMG_20210918_140539.jpg
    IMG_20210918_140539.jpg
    266 KB · Views: 35
  • IMG_20210918_133817.jpg
    IMG_20210918_133817.jpg
    140.2 KB · Views: 36
Advertisement - register to remove this

Ergens heb je gelijk... maar draai de rollen eens om.
Als iemand mijn scooter wilt kopen ga ik hem niet eerst overal aan laten zitten draaien. Gewoon testrijden en meenemen of staanlaten.

Als je een opgevoerde scooter koopt, dan koop je sowieso 9 van de 10 keer een verotte beunscooter
 
Ergens heb je gelijk... maar draai de rollen eens om.
Als iemand mijn scooter wilt kopen ga ik hem niet eerst overal aan laten zitten draaien. Gewoon testrijden en meenemen of staanlaten.

Als je een opgevoerde scooter koopt, dan koop je sowieso 9 van de 10 keer een verotte beunscooter

Klopt!
Ik ben het volledig met je eens.

Wou eigenlijk alleen benadrukken dat het altijd belangrijk is om de afstelling (en andere zaken) te controleren.

Dit doe je natuurlijk altijd met tweedehands opgevoerd spul maar dit was weer een duidelijke bevestiging voor mij die ik toch graag wel even wou delen.
 
Als je een opgevoerde scooter gaat kopen die niet goed rijd is dat een mooi punt om te gebruiken om wat van de prijs af te krijgen. Maar om nou de afstelling te controleren als je ergens een testritje hebt gemaakt gaat nogal ver toch? Of het rijd goed en je neemt hem mee of hij rijd niet goed en je onderhandeld over de prijs. Stel jij komt bij mij een scooter kopen en je wil ondanks alles toch ff de bougie controleren en jij draait die bougie er scheef terug in wie gaat dan de nieuwe kop betalen? Bij mijn scooters is elke keuring verder toegestaan maar op eigen risico want je zal de eerste niet zijn die ergens verstand van denkt te hebben en uit eindelijk meer kapot maakt dan hem lief is tijdens testritje. Maar dan is er niemand thuis.
 
Als je een opgevoerde scooter gaat kopen die niet goed rijd is dat een mooi punt om te gebruiken om wat van de prijs af te krijgen. Maar om nou de afstelling te controleren als je ergens een testritje hebt gemaakt gaat nogal ver toch? Of het rijd goed en je neemt hem mee of hij rijd niet goed en je onderhandeld over de prijs. Stel jij komt bij mij een scooter kopen en je wil ondanks alles toch ff de bougie controleren en jij draait die bougie er scheef terug in wie gaat dan de nieuwe kop betalen? Bij mijn scooters is elke keuring verder toegestaan maar op eigen risico want je zal de eerste niet zijn die ergens verstand van denkt te hebben en uit eindelijk meer kapot maakt dan hem lief is tijdens testritje. Maar dan is er niemand thuis.

Misschien gaf ik het niet helemaal duidelijk aan. Ik bedoel niet tijdens of direct na de proefrit.

Ik vind zelf dat als je er aan moet gaan sleutelen je dit als onderhandeling kunt gebruiken.
Dat zullen de meeste wel met mij eens zijn.

Ik had al een testrit gedaan en dergelijke.
Thuis heb ik het een en ander direct vervangen zoals bv remvloeistof en afstelling van de remmen verbetert.

Daarna kon ik eigenlijk pas een keer goed doorrijden en zodoende de bougie checken.
Ik wist wat ik kocht, hoor.
Dit was voor mij de bevestiging dat je het altijd moet controleren en niet moet denken, oooh, het zit wel snor.
 
Ik zou dingen nooit open en los schroeven, behalve de oliepijlstok dan maar hier kan weinig fout gaan. Als er iets niet klopt met de afstelling kom je hier meestal wel tijdens de testrit achter.
Merkte je bij volgas niet dat hij inhield?
 
Ik zou dingen nooit open en los schroeven, behalve de oliepijlstok dan maar hier kan weinig fout gaan. Als er iets niet klopt met de afstelling kom je hier meestal wel tijdens de testrit achter.
Merkte je bij volgas niet dat hij inhield?

Nee, liep gewoon goed.

Nu na een wat grotere sproeier nog steeds wit.
Wel ietsje minder maar toch.
Smering is 1:40 imo ruim voldoende.

Vermoed dat de bougie te warm is.
Er zit een NGK BR8ES in. Lange schacht.
Denk dat ik wel een BR9ES kan proberen.

Edit:
Zie dat er eigenlijk ook een BR9ES in zou moeten.
 
Last edited:
Ergens heb je gelijk... maar draai de rollen eens om.
Als iemand mijn scooter wilt kopen ga ik hem niet eerst overal aan laten zitten draaien. Gewoon testrijden en meenemen of staanlaten.

Als je een opgevoerde scooter koopt, dan koop je sowieso 9 van de 10 keer een verotte beunscooter

Dat kan bij een standaard scooter ook gewoon gebeuren hoor, hoef die niet perse opgevoerd te zijn.
Zijn genoeg mensen die zo goedkoop mogelijk door rijden om noch kosten noch moeite te besparen.
Lekker zo lang mogelijk meter maken als dat kan. Bij storing laat je dat even verhelpen.
En als de scooter erg goed op leeftijd is met aardig over de helft aan kilometers trap je hem dan een tweedehandse site op zoals MP.
En koop je dan weer een nieuwe.

Zo koop je altijd de troep van een ander.. En kan jij als verkoper 2 a 3 keer de prijs uitgeven om het ding weer op te knappen.

Heb dit ook wel een beetje gehad met de kisbee die ik destijds van een bedrijf had overgenomen (nieuwe was gewoon te duur)

Zo was de kant bij de ontsteking het carter gebroken.. Gaan de kappen eraf, en kom je ineens een hoop meer werk tegen dat herstelt moet worden.

Scooter koste mij toen 430 euro.. Maar denk dat ik zeker 500 a 700 euro aan nieuw spul erin hebt gestoken om het ding weer gangbaar te krijgen.


Als ik bij een 2ehandse scooter de reperatiebon(nen) in me handen krijg en er staat dat alleen dit vervangen is:

-Bougie
-luchtfilter
-ventieldopjes
-olie
- vsnaar

Dan kan je er maar beter er van weg blijven. Veel kleine goedkope dingetjes vervangen, en dure dingen nog nooit of amper na gekeken.
Post automatically merged:

Ik zou dingen nooit open en los schroeven, behalve de oliepijlstok dan maar hier kan weinig fout gaan. Als er iets niet klopt met de afstelling kom je hier meestal wel tijdens de testrit achter.
Merkte je bij volgas niet dat hij inhield?

Ja of als je er mee naar school of je werk moet en je ineens niet meer verder kan rijden omdat jij je scooter niet op orde had.
Zou het zelf ook altijd maar na kijken, gaat het mis kan je zelf oplossen hoe je thuis komt. (zou jammer zijn als je avonds 30km naar huis moet lopen door je eigen stomme fout.
 
Last edited:
Back
Top