Als complete nitwit een scooter uitzoeken...dat valt niet mee...

Jean Girard

New Member
Met een zoon die naar het MBO gaat en die ipv 16km met de e-bike nu 50% meer moet gaan afleggen (enkele reis) wordt het tijd voor een scooter.
Enkele zaken bezocht en geconcludeerd dat :
- 45 km versie
- geen electrische scooter
En dan houdt het al op waar het de kennis betreft helaas...
Mijn ooit behaalde motorrijbewijs levert mij hier geen voordeel op qua kiezen.

Hij wil zoals alle jeugd een Vespa Sprint met alles erop en eraan maar ik zie dat niet zo zitten om diverse redenen :
- budget is niet echt een probleem maar nou even 8.000 euro neer te leggen is natuurlijk wel wat raar.
- diefstal
- beschadigingen (duur herstel want metaal)
- ik betaal veel voor de naam en imago heb ik het idee...
- restwaarde boeit niet zo want na 3 jaar is dat ding toch zowat afgeschreven.

Ikzelf zit veel meer te denken aan een comfortabel model waarop hij zijn lange afstanden (met zeker 18km aan rechte weg) met gemak veilig kan afleggen.
Grotere wielen dragen daar volgens mij aan bij.

Zelf kwam ik uit na wat onderzoek op:
  • Piaggio Liberty S
  • Sym Jet 14
  • Sym Symphony ST
  • Aprillia SXR

Ik neem aan alle modellen Euro5 (al zegt het verschil met Euro 4 me weinig maar die zijn er vrijwel niet meer)

45 kmpu is te langzaam, zou zeker 60-65 moeten kunnen om echt voordeel te halen.

Maar wat is de beste keuze? Heeft er iemand voor eenzelfde uitdaging gestaan?
 
Advertisement - register to remove this

Een Vespa 4 takt carburateur uitvoering.
Rijdt met simpele aanpassingen 60-65 km/u
En die hoeft echt geen €8000,- te kosten.

Kenteken en verzekeren op naam van pa, en de zoon opgeven als regelmatige bestuurder.
 
Ik ben geen voorstander van injectie modellen. Heb een zo goed als nieuwe piaggio liberty s, omdat de oudere versie me heel erg beviel. Had eerst een 2006 model voor 200 euro van marktplaats. En die vond ik eigenlijk prettiger als de nieuwe variant.

Wil je betrouwbaarheid dan zou ik voor een wat nieuwere 2e hands piaggio 4t gaan met niet een al te hoge kilometerstand. Onderdelen zijn niet belachelijk duur en het is allemaal zo degelijk als het wordt met een scooter
Post automatically merged:

Vergeet trouwens niet dat op het frame, kappen vering enz na vespa vrijwel hetzelfde is als een zip of liberty. Dit is een van de grootste problemen met vespa want je betaalt dus op zn minst 2x zoveel voor dezelfe scooter di er eigenlijk alleen maar anders uitziet (en naar mijn mening minder prettig rijdt dan de liberty)
 
We kopen sowieso een nieuwe want heb nul verstand van techniek dus ben afhankelijk van een dealer. Ik rij voor olie verversen van de wagen nog naar de garage
Post automatically merged:

Een Vespa 4 takt carburateur uitvoering.
Rijdt met simpele aanpassingen 60-65 km/u
En die hoeft echt geen €8000,- te kosten.

Kenteken en verzekeren op naam van pa, en de zoon opgeven als regelmatige bestuurder.
We verzekeren hem in België WA. All risk kan daar niet eens en dat wil ik toch al niet want dan reken ik in NL in 1 naar nog een complete scooter af als premie
 
bedoel je echt nieuw nieuw, of kan een occasion bij een dealer ook. wanneer je voor nieuw nieuw betaal je inderdaad bij vooral een Vespa veel voor wat je krijgt. hou dan ook in t achterhoofd dat de snelheden idioot laag blijven en dat t met n euro 5 echt lastig is om 65 te halen. zou bijna willen zeggen onmogelijk heb ik t gevoel, maar weet t niet zeker
 
Ik zou zelf voor een zuinige scooter gaan. Want brandstof is ook bepaald niet goedkoop. Zeker als je veel kilometers moet gaan rijden..

Vroeger woonde in zelf in Nieuwegein, en moest voor de opleiding veel naar woerden toe.. Enkele reis was al snel 17 km..
Toen reed ik destijds nog op een peugeot vivacity.. Wat ik wel wist dat ik zeker om de 2 a 3 dagen moest tanken wat op een gegeven moment wel irritaties ervan begint te krijgen.. Dus zou zelf voor een zuinige scooter gaan..

Overigens hoe nieuwer de scooter is (met die euro norm) hoe minder vermogen ze eigenlijk nog hebben, want ze worden dan steeds zwaarder begrensd.

Wat je wilt hebben is persoonlijk. Dus zou zeker zelf eens samen met je zoon gaan proefzitten..
Post automatically merged:

Een Vespa 4 takt carburateur uitvoering.
Rijdt met simpele aanpassingen 60-65 km/u
En die hoeft echt geen €8000,- te kosten.

Kenteken en verzekeren op naam van pa, en de zoon opgeven als regelmatige bestuurder.
Dat laatste is wel een beetje erg dom.. Als het fout gaan word het misschien niet gedekt.
 
Ik zou zelf voor een zuinige scooter gaan. Want brandstof is ook bepaald niet goedkoop. Zeker als je veel kilometers moet gaan rijden..

Vroeger woonde in zelf in Nieuwegein, en moest voor de opleiding veel naar woerden toe.. Enkele reis was al snel 17 km..
Toen reed ik destijds nog op een peugeot vivacity.. Wat ik wel wist dat ik zeker om de 2 a 3 dagen moest tanken wat op een gegeven moment wel irritaties ervan begint te krijgen.. Dus zou zelf voor een zuinige scooter gaan..

Overigens hoe nieuwer de scooter is (met die euro norm) hoe minder vermogen ze eigenlijk nog hebben, want ze worden dan steeds zwaarder begrensd.

Wat je wilt hebben is persoonlijk. Dus zou zeker zelf eens samen met je zoon gaan proefzitten..
Post automatically merged:


Dat laatste is wel een beetje erg dom.. Als het fout gaan word het misschien niet gedekt.
Mijn zoon is bij de verzekering opgegeven als regelmatige bestuurder. Dan betaal je iets meer premie maar is het wel legaal. Met de auto’s ook.
 
bedoel je echt nieuw nieuw, of kan een occasion bij een dealer ook. wanneer je voor nieuw nieuw betaal je inderdaad bij vooral een Vespa veel voor wat je krijgt. hou dan ook in t achterhoofd dat de snelheden idioot laag blijven en dat t met n euro 5 echt lastig is om 65 te halen. zou bijna willen zeggen onmogelijk heb ik t gevoel, maar weet t niet zeker
Dat is denk ik het grootste verschil tussen Euro 4 en 5… de mogelijkheden tot opvoeren. Voor zover ik het begrijp.
 
Bij een nieuwe piaggio/vespa moet je er nog 350 a 400 euro bij optellen om m boven de 45 te laten komen
Dit is trouwens E4, weet niet hoe het met e5 zit.
Ik snap dat n nieuwe vespa mooi en degelijk is. Maar het belangrijkste aan een brommer is naar mijn mening dat hij goed rijdt. De injectie modellen doen dat helaas niet. Na een investering van honderden euro's in opvoermateriaal mag je al heel blij zijn als je de 50 binnen 15 seconden haalt.

En een occasion van een paar jaar oud is niet per se minder betrouwbaar dan de injectie modellen. Eerder het tegenovergestelde. Dus over het onderhoud hoef je je geen zorgen over te maken
 
Knoop doorgehakt en toch voor een mooie occasion Vespa gegaan. Een ander model leverde enkel negatief commentaar op. Als ie het dan niet zou doen dan heb ik het gedaan. En dus een Sprint 50 uit Dec 2020 gekocht met nog geen 500km op de teller. Zit een cdi in waardoor hij 65 haalt.
Foto's ?
 
Ik hou normaal niet van groen maar deze kleur is Wauw!!!

2048px-SMirC-thumbsup.svg.png
 
zeker mooi.
Neem aan dat hij als dagelijks vervoer wordt gebruikt? Zal dan aanraden af en toe even snel langs de wasstraat te rijden en hem snel schoon te spuiten, en vooral een waxlaag erop spuiten. Zo blijft hij een stuk langer mooi
 
Bij een nieuwe piaggio/vespa moet je er nog 350 a 400 euro bij optellen om m boven de 45 te laten komen
Wat zou je er nog bij in moeten doen om hem harder te laten lopen, ik heb er namelijk een vespa sprint e5 (2021) er zit nu een mallosi vario in met 7,5 gram rollen hij gaat nu zo max 45 maar loopt vaak terug naar de 40 oplossing?
 
Back
Top