Alles over DIGITELLERS topic...

Razma

Well-Known Member
Handig om alles bij elkaar te hebben... tips, modellen, vragen over plaatsing en instelling, eventueel handleidingen etc...

Wat info....
Standaard analoge tellers zijn vaak erg onnauwkeurig... een digitale teller is (indien goed ingesteld) een ideale optie, eventueel uitgebreid met functies als trip-afstand, klokje, gemiddelde snelheid enzo...

Standaard digitale tellers op verschillende modellen zijn enkel digitale weergave ! Zij geven dus GEEN digitale snelheidsindicatie weer... De meting gebeurd analoog, enkel de weergave op het display is digitaal !
Bijvoorbeeld Gilera ICE, Phantom Digit, Aprilia Area51 enzo..


Enkele aankoopsadviezen...

* Sigma...
BC 300 is goedkoop en functioneel: Snelheid, totale afstand en dagteller
Vanaf BC 600 gemiddelde snelheid over bepaalde afstand en meerdere opties als dagteller, klokje enzo...

* Cateye...
Niet alle Cateye digitale tellers zijn geschikt voor gebruik op scooters. Enkele modellen gaan vaak maar tot 99km/u en geven daarna errors...
Ook het instellen van de wielmaat geeft vaak problemen


Montage van een digiteller...

Neem voldoende tijd voor de montage van de sensor en magneet, maar vooral voor de plaatsing van de digi zelf... Denk goed na waar en hoe je hem plaatst...

Kijk of je alle materiaal bij de hand hebt voor je begint: digiteller, sensor, magneetje, twee-componentenlijm, eventueel pc of luidsprekerdraad om de originele draad te verlengen en overige materialen voor bevestiging van de digi...

- Kijk eerst of de bijgeleverde draad de juiste lengte heeft. Als je de sensor aan het achterwiel wil plaatsen zal je deze zeker moeten verlengen met behulp van pc/luidsprekerdraad.
- Nu kan je kijken waar de sensor en magneet geplaatst kunnen worden aan het voor- of achterwiel. Beide mogen niet meer dan enkele millimeters van elkaar bevestigd zijn, zoniet geven ze geen signaal aan de digi. Je kan op het display van de digi steeds kijken hoe hoe de sensor reageert.
Probeer goed uit voor je beide onderdelen gaat bevestigen !
- Maak de velg en voorvork goed schoon voor je met twee-componenten (of "bisonlijm") de sensor en magneet gaat bevestigen... Druk goed aan na het lijmen en laat voldoende drogen ! Vaak kan je de sensor ook met een speciaal bijgeleverd elastiekje vasthangen...
- Nu kan je de draad netjes wegwerken en bevestigen naar de digi toe...

Tip: Let goed op dat het magneetje bij het rondraaien op de velg niets raakt...
Verlies je toch eens het magneetje.. dan kan je in een doe-het-zelf zaak eentje voor bijvoorbeeld een 'keukenkastje' halen ter vervanging...

* Digi inwerken in het originele dashboard...
Bij vele scootermodellen kan je een digiteller in de wijzerplaten verwerken of de analoge teller vervangen door de digi.

- Haal alle stuurkappen los en maak het dashboard los.
- Verwijder de tellerkabel als je de analoge teller niet meer wil gebruiken.
- Als de wijzerplaten volledig los zijn kan je aan de slag. Kijk waar de digiteller kan geplaatst worden en hou rekening dat er ook bevestigingen en het kabeltje naast moeten...
- Met een dremel of figuurzaagje kan je nu een opening maken in de wijzerplaat waar de digiteller achter moet. Je kan hem eventueel ook op het originele wijzerplaatje monteren als de ruimte tussen het dashboardglaasje en de wijzerplaat groot genoeg is.
- Met behulp van een metalen beugeltje kan je een bevestiging maken voor de digi (tape lost meestal na een tijdje...)
Tip: Zorg dat het meteen goed en netjes zit...
- Heb je knopjes of andere bedieningen op de digi, zorg dat deze goed bereikbaar (kunnen) zijn. Voor drukknopjes kan je bijvoorbeeld kleine gaatjes in het dashboardglaasje maken waar je met een pen doorheen kan. Zorg wel dat dan je bevestiging van de digi goed vast zit zodanig dat ie niet naar onderen zakt of wegtrilt.

* Plaatsing van de digi op het stuur of beenkap...
Handig en snelle plaatsing, maar directe kans op diefstal !
Met een beugeltje kan je de houder op de stuurkap of beenplaat schroeven en eventueel aan de achterzijde borgen. De draad kan je binnen de kappen leiden naar de sensor toe...


Instellen van de digiteller...
Met het aandachtig doorlezen van het instrutieboekje kom je al een flink eind. Elk model en merk is namelijk verschillend van instellingen...

* Instellen van de juiste wielmaat
Het is noodzakelijk om de juiste wielomtrek in te geven in de digteller volgens het instructieboekje... zoniet krijg je sterk uiteenlopende afwijkingen...

Wil je de digiteller zo juist mogelijk instellen dan moet je eerst even gaan rijden zodat de band warm wordt en uitzet. Ook als je een nieuwe band monteert kan je dan de omtrek opnieuw meten voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat...

Hoe meten? Er zijn verschillende manieren...
- Zet met tipp-ex of verf een merkteken op je band en rij een stukje voor- of achteruit tot er wat verf op de grond staat. Hier teken je met krijt een streepje op de grond. Zorg er voor dat het merteken op de band en het streepje op de grond op elkaar komen voor je vertrekt. Nu duw je de scooter voorzichtig naar voren tot er drie extra merktekens op de grond komen te staan. Meet de afstand vanaf het krijtstreepje tot de laatste (derde) merkteken. Je hebt nu 3x de omtrek van je band, dus deel het resultaat door 3 zodat je een gemiddelde krijgt...
- Een meer simpele, maar vaak onnauwkeurige methode is meten een touwtje of lintmeter rondom je band.
Zet de scooter op middenstandaard en plaats met krijt een merkteken op het midden van de band waar je wil beginnen met de meting. Kleef nu het begin van het touwtje of lintmeter vast met plakband op de band zodat het niet verschuift. Nu kan je de omtrek meten... Doe dit minimum drie maal, tel de resultaten op en deel het resultaat door het aantal maal dat je gemeten hebt. Nu heb je eveneens een gemiddelde.

Of je de gegevens in centimeter of millimeter moet ingeven in de digiteller is afhankelijk van merk/type digi

* Enkele wielomtrekken (richtlijnen)
Onderstaande afmetingen geven een idee van de wielomtrekken van enkele scooters. Elke band is echter verschillend en zal ook een ander resultaat geven. Je kan hier wel echter nakijken of de afstanden redelijk overeen komen...
NRG - 1506mm ;


Customizing...

* Verlichting 's avonds is vaak een probleem bij digitale tellers... Sommige modellen hebben een drukknop met verlichting of opbouwsetje, maar niet echt praktisch....
 
Advertisement - register to remove this

Hier een aanvullig op jou zeer uitgebreide topic.
Meestal moet je je snoer wel strippen omdat deze te kort is. Wanneer je dit doet, en denkt goed gedaan te hebben, eerst goed testen of hij goed contact maakt. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar vaak denk je wel dat dit goedzit, en achteraf zal het je heel wat geklooi met je magneet en sensor schelen

Dus wanneer je denkt alles goed in elkaar gedraaid, geisoleerd etc te hebben, even testen of die het goed doet, door het magneetje snel en dichtbij de sensor te bewegen, en kijken of je teller een snelheid aangeeft.

Verder een foto van hoe het er bij mij uitziet, ik heb achter dat tapie, dit wil ik nog anders doen, een lichtje zitten, zodat ik ook in het donker kan zien hoe 'hard' ik ga;)

foxteller.jpg
 
Originally posted by AeRoX MaX BiaGG
moet je nou eigenlijk die sensor altijd op je velg plakken want als je bv witte velgen hebt is dat niet bepaald mooi

nee, als je een scoot hebt met een schijfrem, dan kan je hem daar ook op doen.
Zoniet, dan is je velg de enige optie
 
ik ben opzoek naar merk + type van een digitale teller.
het is een vrij groot zwart kastje, met ook een vrij groot schermpje...
ik geloof dat de prijs iets van 350 euro is...
als iemand een idee heeft welke teller ik bedoel, wil diegene het dan even posten.
(ik heb ze trouwens ook regelmatig bij sobw in lelystad gezien)
 
Mijn digi

Ben deze week ook bezig geweest... Heb een Cateye Velo 7 gekocht. Hier wat foto's...

Computer:

Digi.jpg


Aansluiting, magneet moet ik nog ff vastzetten

]
Digi%20aansluiting.jpg


Magneet, wat verdikt met lego blokje:p

magneet.jpg
 
Last edited:
Foto bevestiging aan de achterkant voor een typhoon...

Ik heb een klein plaatje opgeboord en die bevestigd achter de moer van de vering.

Dsc02277.jpg


Dit is de lijm, met gewone contactlijm ging het dus niet maar deze is trilbestendig wat wel handig is in de buurt van je blok (8)
Dsc02273.jpg
 
Het gaat puur om de magnetische kracht...
dus ik denk dat als je er een laagje verf over heen doet dat de magnetische kracht nog werkt...
 
je kan er toch ook gewoon een fiets teller op gooien van een eurie of 20-30
want khoef er niet echt zo'n ding van 300 euro
kga binnenkort tog ook een race stuurtje kopen dus dan koop ik ook ma een fiets tellertje erbij,
weten jullie ook nog hoe ik me temperatuur in de gaten kan houden?
 
Originally posted by aeroo
je kan er toch ook gewoon een fiets teller op gooien van een eurie of 20-30
want khoef er niet echt zo'n ding van 300 euro
kga binnenkort tog ook een race stuurtje kopen dus dan koop ik ook ma een fiets tellertje erbij,
weten jullie ook nog hoe ik me temperatuur in de gaten kan houden?

Mijne was 15 keiharde euro's :rolleyes: ;)
 
Back
Top