Algemeen fotografie topic #8

Status
Not open for further replies.
hmm Maarten ik krijg het gevoel van allemaal net niet.Had meer het Stads gevoel er op willen hebben drukte enzo.

10 vindt ik de beste. msichien een lager standpunt met wat meer straat zicht baar

Kan je opzich prima foto,s mee maken gewoon even wat meer verdiepen er in , wat magazine,s kopen ofzo verschillende forums kijken.

Snap wat je bedoelt. Heb vaak ook niet echt het lef om gewoon maar recht voor een groep te gaan staan ofzo. Loop een beetje in me achterhoofd met het idee dat het raar is dat ik daar zo gehurkt tussen alle mensen fotos sta te maken. Moet een beetje over die verlegenheid heen stappen denk ik.

Ik merk wel dat als ik bijv. voor de 2e of 3e keer in de zelfde stijl ga fotograferen dat ik veel geleerd heb van de keren daar voor. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen :)
Vind het een erg leuke manier van fotograferen, dus word vervolgt :)

edit:
Heb nog eens wat beter naar alle foto's gekeken. En er een paar gewoon in kleur uit gehaald.

[IR]http://farm5.static.flickr.com/4027/4457373549_99f412a241_b.jpg[/IR]

[IR]http://farm5.static.flickr.com/4063/4458149484_a887e20698_b.jpg[/IR]

[IR]http://farm3.static.flickr.com/2776/4457368869_ef573da918_b.jpg[/IR]

edit2:
hmmm, wel erg veel keer achter elkaar 1 persoon in beeld, en zoveel oude mannen. Dat ga ik de volgende keer anders doen :P

Last edited:
Ik heb ooit een serie van achter op een bagagedrager geschoten.
Helpt je ook wel - snel reageren op wat je ziet en je hoeft je niet heel druk te maken over wat de mensen van je vinden. ;)

Maarten als je de moeder van de kinderen die je fotografeert opzoekt, krijg je er denk ik wel een centje voor :P erg mooie en leuke foto's! Het lijken net van die sfeerbeelden, ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, in ieder geval erg mooi!

Dankje :)
ik heb dat kind nog uit de sloot moeten vissen, haha. Toen hij over dat bruggetje was gefietst gleed hij terug achteruit het water in :p

5 april zijn er paasraces op 't circuit in Zandvoort, alleen ik zit dan in Portugal.

Maarten welke lens en instellingen had je gebruikt? Ik ga vandaag naar A'dam, zal dan ook wel een hoop schieten. Moet ik niet mn witbalans goed te zetten (was ik gisteren vergeten, stond te blauw :P)

Uiteraard moet je je witbalans goed zetten. Youri gaf de tip dat die op automatisch, over het algemeen de juiste witbalans instelling kiest, en daar ben ik het ook wel mee eens nu.

WB gewoon lekker auto laten staan, zekker als je in de stadt loopt , anders ben je heel de tijd alleen maar aan het instellen.

En in de stadt is de compositie best belanrijk.

Gewoon Raw schieten en later zorgen maken over WB, ik schiet altijd auto en 9 van 10 keer hoef ik niet een aan te passen.

5april hmm even kijken. Edit: nope zik in spanje

hahah waar is die foto dan ?:P

Waneer is er een leuk event ofzo op circuit of weet ik veel ? eens meeten met ze alle
Haha, ja toen draaide ik net weg. En vond het een beetje lullig om eerst weer mijn cam aan te zetten voordat ik hem er uit ging tillen :P

Maar misschien is het beter dat jij aangeeft wanneer je in nederland bent ? :P je bent namelijk vaker weg dan thuis geloof ik, hehe.

5 april zijn er paasraces op 't circuit in Zandvoort, alleen ik zit dan in Portugal.

Maarten welke lens en instellingen had je gebruikt? Ik ga vandaag naar A'dam, zal dan ook wel een hoop schieten. Moet ik niet mn witbalans goed te zetten (was ik gisteren vergeten, stond te blauw :P)

Ik heb mijn 18-55 lens gebruikt voor die foto's. Maar wat meer zoom was wel fijn geweest. het is namelijk makkelijker om wat meer afstand te nemen dan dichterbij te gaan staan. Als je niet wilt opvallen iig.
Zette hem gewoon op de A stand en dan regelmatig een beetje spelen met de belichtingscorrectie.
Voor de nabewerking heb ik Lightroom gebruikt. Kan je heel makkelijk nog met de witbalans spelen als je in .NEF raw bestanden schiet.
Je kan op je cam ook instellen dat hij alleen in zwartwit fotografeert. Dan kan je op je lcd schermpje al een beetje zien hoe het eindresultaat er uit komt te zien. De raw foto's zijn dan nog wel in kleur.

Last edited:
Oke, laat ik hem lekker op auto staan. Moet sowieso nog meer leren van het bewerken van foto's.

Ik merk iig dat hoe meer ik schiet en achteraf de foto's bekijk, hoe ik mijn compositie moet aanpassen. Terugkijken naar foto's die geschoten zijn is het moment van leren.

Ik had had verteld dat ik graag op evenementen wil fotograferen, mag dus al op 't lokale 'rondom weekend'. Is een 5 daags durend evenement waarbij veel wordt gedaan, bijv. wielrennen, cabaret, fietstocht, playbackshow en meer. Dat is dus wel nice. Heb ook meer gevraagd naar mogelijkheden om te fotograferen op lokale festivals, nu maar hopen dat er wat uitkomt.

Heb trouwens ook goedkoop een dezelfde accu gekocht als die er std bij zit, €30 bij www.batteryking.nl (voor de d5000 is die alleen)

Edit: Ik heb nu alleen nog de 18-105, ik heb die meer zoom dus. We zullen zien wat eruit komt.. zat lightroom bij jou er wel bij? Volgens mij zat die er bij mij niet bij...

Last edited:
Techniek is absoluut interessant, maar een boeiend onderwerp is ook wel handig. Ik zou verder kijken dan katten, konijnen en vogels.

Oke, laat ik hem lekker op auto staan. Moet sowieso nog meer leren van het bewerken van foto's.

Ik merk iig dat hoe meer ik schiet en achteraf de foto's bekijk, hoe ik mijn compositie moet aanpassen. Terugkijken naar foto's die geschoten zijn is het moment van leren.

Ik had had verteld dat ik graag op evenementen wil fotograferen, mag dus al op 't lokale 'rondom weekend'. Is een 5 daags durend evenement waarbij veel wordt gedaan, bijv. wielrennen, cabaret, fietstocht, playbackshow en meer. Dat is dus wel nice. Heb ook meer gevraagd naar mogelijkheden om te fotograferen op lokale festivals, nu maar hopen dat er wat uitkomt.

Heb trouwens ook goedkoop een dezelfde accu gekocht als die er std bij zit, €30 bij www.batteryking.nl (voor de d5000 is die alleen)

Edit: Ik heb nu alleen nog de 18-105, ik heb die meer zoom dus. We zullen zien wat eruit komt.. zat lightroom bij jou er wel bij? Volgens mij zat die er bij mij niet bij...

Terugkijken naar de foto's is bij mij idd ook het leermoment. 80% van de foto's is ook mooier op mijn camera dan op de computer hehe. Baal ik altijd van :P
Nee lightroom is een programma van adobe. http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/
Best duur programma, dus misschien effe ergens een torrent oid zoeken.

Techniek is absoluut interessant, maar een boeiend onderwerp is ook wel handig. Ik zou verder kijken dan katten, konijnen en vogels.

Compositie en onderwerp doet het em voornamelijk idd! Vantevoren weten waar je naar moet zoeken helpt bij mij echt heel erg. Al heb ik dat bij de vorige zwartwit foto's niet echt gedaan:P
Ik heb nu een aantal oneliners verzonnen waar ik een foto bij wil gaan zoeken. Deze heb ik al op een leuke manier tekstueel neergezet, maar dat idee is een beetje gejat. Dus wil ik er mijn eigen draai aan geven met een foto op de achtergrond.
[IR]http://farm5.static.flickr.com/4056/4459032751_d884cd6c60_b.jpg[/IR]
[IR]http://farm5.static.flickr.com/4031/4459032599_abdb7b3604_b.jpg[/IR]

Heb net lightroom geinstalleerd, als ik tijd heb er maar in verdiepen. Zometeen naar A'dam, morgen naar Groningen.
Van tevoren een onderwerp vaststellen om dat te gaan schieten is misschien ook wel handig voor mij, ik schiet eigenlijk alleen spontaan. En idd op het schermpje van je camera staan ze er vaak leuker op dan groot scherm:P

Even een bijzondere contrail foto van mij;

4456451441_d54f394854.jpg

Niet erg tevreden over de kwaliteit. Maar wel bijzonder een Singapore Airlines Airbus A380 :).

Ik heb wel eens problemen met mijn AF. Ik heb hem nu op automatisch (9-punts) AF staan. Hij focust alleen nooit, hij is aan het zoeken, dit komt (denk ik?) doordat het object (vliegtuig) zo klein is? Is het daarom misschien verstandig me AF-punt op het midden te zetten?

Zoiezo je af punt in het midden zetten en vandaar uit je punt bepalen.

Anders gaat ding op dingen focusen die jij totaal niet wilt.
Als je met 2,0 TC hebt geschoten kan je focuse ook wel wat problemen mee hebben.

Waarom AF? Lens op MF en infinity en onbeperkt knallen. Tussen AF punten onderling zit verschil mbt prestatie bij diverse diafragma's. De middelste is bij jouw generatie cams het beste en snelste. Ivm darkening, softening, etc van een lens aan de randen. Bij korte afstanden geeft hercompositie wel (kleine) problemen aangezien je de focus verlegt.

FL350 inf genoeg? ;)

Zoiezo je af punt in het midden zetten en vandaar uit je punt bepalen.

Anders gaat ding op dingen focusen die jij totaal niet wilt.
Als je met 2,0 TC hebt geschoten kan je focuse ook wel wat problemen mee hebben.

Klopt, hij is ontzettend aan het 'zoeken' en weet niet waar die op moet richten. Dus ga het inderdaad proberen met AF op het midden.

Verder heb ik nog weinig problemen gehad met me converter, alleen soms dat de AF wat minder snel reageerd.

Waarom AF? Lens op MF en infinity en onbeperkt knallen. Tussen AF punten onderling zit verschil mbt prestatie bij diverse diafragma's. De middelste is bij jouw generatie cams het beste en snelste. Ivm darkening, softening, etc van een lens aan de randen. Bij korte afstanden geeft hercompositie wel (kleine) problemen aangezien je de focus verlegt.

FL350 inf genoeg? ;)

MF + onbeperkt wordt echt niet scherp, ik heb dat al vaker gehoord, 'gewoon onbeperkt zetten je MF', maar dat werkt echt niet.

Thanks voor de FL350 info in ieder geval ;).

Nee ik bedoelde, FL350 infinity genoeg? :P

Maareh, check je lens. INF is net iets voor 'onbeperkt'. Moet toch echt werken anders is er iets mismet je lens.

Hieraan merkte ik overigens ook dat mijn AF systeem 'stuk' was. Op 'INF' gefocussed stelde de camera de lens niet op INF in. Maar dat heeft ook te maken met dat de AF op een 350d onder f4.5 beroerd is. Om hieronder te komen moest die van mij iig opnieuw gecalibreerd worden.

Maareh, check je lens. INF is net iets voor 'onbeperkt'. Moet toch echt werken anders is er iets mismet je lens.

Ik zie INF nergens staan, kan dat? Mijn lens: http://a.img-dpreview.com/news/0802/tamron/tamron70200.jpg

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-70-200mm-f-2.8-Di-Macro-Lens-Review.aspx

Trouwens even een andere vraag, een 400D heeft een cropfactor van 1,6, en met mijn 2.0 converter is het bereik van mijn 200mm, 200x1,6 = 320x2,0 = 640. Of is het dat de één de ander 'opheft' op één of andere manier?

Status
Not open for further replies.
Back