Akrapovic uitlaat legaal?

Dave kereltje

New Member
Hoi ik vraag me af of een akrapovic uitlaat legaal is op een scooter zelf rijd ik een 50cc iget is het legaal om mijn originele fabrieksuitlaat te vervangen voor een akrapovic uitlaat, kan je er een wok of boete voor krijgen?
 
Advertisement - register to remove this

In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is.
Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter.
Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Alleen een originele fabrieksuitlaat is dus toegestaan voor gebruik op de openbare weg...
kan je er een wok of boete voor krijgen?
Jazeker...!!!
 
Last edited:
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is.
Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter.
Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Alleen een originele fabrieksuitlaat is dus toegestaan voor gebruik op de openbare weg...

Jazeker...!!!
Heb je hier een bron van. Naar mijn kennis bestaat er een EU goedkeuring voor uitlaten. Uitlaat moet gasdicht zijn en voldoen aan de geluidsnorm.
 
Heb je hier een bron van.
Uitlaat moet gasdicht zijn en voldoen aan de geluidsnorm.
Klopt, maar wanneer een uitlaat af-fabriek met een katalysator geleverd wordt en je plaatst er een zonder katalysator, dan voldoet het voertuig niet meer aan de eisen waarmee deze is goedgekeurd.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld:
- Ander formaat wielen.
- Grotere cilinder.
- Andere kleur lampglaasjes.
- Led i.p.v. gloeilampjes.
- Ander formaat schokdemper.
- Breder/smaller stuur.
- Et cetera...
TS vroeg of hij hier een WOK/boete voor kon krijgen heb ik gereageerd met: jazeker.
Zeg niet dat dat ook daadwerkelijk gebeurt, maar het kan wel.
 
Last edited:
Heb je hier een bron van. Naar mijn kennis bestaat er een EU goedkeuring voor uitlaten. Uitlaat moet gasdicht zijn en voldoen aan de geluidsnorm.

Andere uitlaten die ongeveer het zelfde zijn als origineel worden gewoon gedocht. Maar als de politie je echt willen naaien, KUNNEN ze je er een boeite voor uitschrijven.

Je mag officieel alleen de uitlaat eronder hebben waarmee de scooter door de keuring is gekomen.
Daarom staat er op de originele uitlaat allerlei `belangrijke` nummers ingeslagen.. Zodat het aantoonbaar is dat het de originele fabrieks uitlaat is.
 

Klopt, maar wanneer een uitlaat af-fabriek met een katalysator geleverd wordt en je plaatst er een zonder katalysator, dan voldoet het voertuig niet meer aan de eisen waarmee deze is goedgekeurd.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld:
- Ander formaat wielen.
- Grotere cilinder.
- Andere kleur lampglaasjes.
- Led i.p.v. gloeilampjes.
- Ander formaat schokdemper.
- Breder/smaller stuur.
- Et cetera...
TS vroeg of hij hier een WOK/boete voor kon krijgen heb ik gereageerd met: jazeker.
Zeg niet dat dat ook daadwerkelijk gebeurt, maar het kan wel.
Wij hoeven ons niet aan de Duitse Tüv te houden.
Daar moet werkelijk alles "eingeträgen" worden.
Uitlaat zal een E keur moeten hebben, dus een aftermarket uitlaat kan ook.
 
Andere uitlaten die ongeveer het zelfde zijn als origineel worden gewoon gedocht. Maar als de politie je echt willen naaien, KUNNEN ze je er een boeite voor uitschrijven.

Je mag officieel alleen de uitlaat eronder hebben waarmee de scooter door de keuring is gekomen.
Daarom staat er op de originele uitlaat allerlei `belangrijke` nummers ingeslagen.. Zodat het aantoonbaar is dat het de originele fabrieks uitlaat is.
Dus ... als de uitlaat van je Auto is doorgerot , ben je verplicht een nieuwe er onder te laten zetten door de Dealer ? met een originele Fabrieks uitlaat , ? en een Bosal uitlaat van de Kwik-Fit is niet toegestaan ?
Wat lul je nu Man.....
Als er een CE Keurmerk ingeslagen is , is deze uitlaat goed , wel ben je verplicht als de standaard uitlaat een Catalysator bevat , de vervanger deze ook is voorzien van dat .
 
Uitlaat zal een E keur moeten hebben, dus een aftermarket uitlaat kan ook.
Ik heb ook niet gezegd dat deze niet worden toegestaan/gedoogd.
Natuurlijk zal een simpele imitatie uitlaat voor een agent op straat geen reden zijn om een WOK te geven.
De typegoedkeuring is slechts een middel om die "stoere" terugloopuitlaten welke "leuke" knalletjes produceren te weren uit het straatbeeld...
 
Ik heb ook niet gezegd dat deze niet worden toegestaan/gedoogd.
Natuurlijk zal een simpele imitatie uitlaat voor een agent op straat geen reden zijn om een WOK te geven.
De typegoedkeuring is slechts een middel om die "stoere" terugloopuitlaten welke "leuke" knalletjes produceren te weren uit het straatbeeld...
Dat knallen ligt niet aan de uitlaat maar aan de afstelling.
 
Back
Top