Airsal T6 70cc op minarelli verticaal ?

DwarD

Well-Known Member
Wat zijn de prestatie's van deze cilinder ? ( middel/laagtoerig enz ? )
EN welke uitlaat presteert hier goed op ? ( Zx , Yas R , S3R ? )

Setup :

Airsal 70cc T6
Yasuni Z :)|)
17.5 dellortho
Malossi Vario
Aerox Vertanding
Race krukas
Standaard luchtfilter

Ik weet voor een prikje een ABT tuning uitlaat liggen ?
Presteert deze goed ?
Heb liever dat hij beter trekt/vroeg in zijn powerband komt dan pas powerband op 70Km/h. Liever koppel :)

Ik heb een foto maar als ik hem toevoeg komt er post denied :?

Ga naar 2dehands.be en klik Abt uitlaat :p

Thanks :D



EDIT :

Ook zit ik met een raar afstel probleem :

Als ik hem start en geef volgas trekt hij probleemloos tot 70-75 op. Maar als ik dan een tijdje rij dan gaat hij maar 50 en houd erg in .
Hij neemt wel goed gas op als ik herneem.
Van 0-30 gaat perfect en komt omhoog met lichte trek aan het stuur maar eenmaal voorbij de 40 wil hij gewoon niet met snel optrekken.
(Bougie ziet donkerbruin tegen het zwarte )

Weet iemand wat het kan zijn ?
Bougie is NGK hittegraad 8 ( moet ik naar 9/10 )
Sommige zeggen ontsteking maar vind het raar dat hij het wel even doet.

Nogmaals erg bedankt !!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb deze nieuw ope en Viper gehad voor min. vert. , mij viel de cilinder erg tegen ,ik heb ze voor verschillende blokken nieuw gemonteerd , de T6 zo uit de doos doet het op een min hor watergekoeld erg goed , maar op de meeste scooters valt ie mij tegen.

maar aan de andere kant kost ie ook niet zoveel.

ik zou persoonlijk met deze setup sowieso een gietijzer cilinder nemen , zoals DR70 , alhoewel ik nog betere ervaringen heb met Polini gietijzer voor dit type blok.

de Z is echter niet bepaald een 70cc uitlaat , er zijn betere uitlaten te koop!

een ABT is gemiddeld genomen vaak gemaakt voor hoogtoerige cilinders , beter neem je een Gianelli shot , Yasuni R , Polini for Race oid voor een verticale motor.

een 17,5mm loopt goed en makkelijk op een verticaal blok , maar een 21mm wil hierop ook zeer goed met std filter.

aerox vertanding is al een stuk langer , mijn ervaring is dat je ook een Polini secundair 15-42 kunt gebruiken , een std aerox vertanding gaf bij mij nog vrij veel toeren op top.

POWERBAND :

de powerband is het toerengebied (dus ligt niet aan de snelheid) waarin de motor het meeste vermogen/koppel afgeeft , een scooter zal mits goed afgesteld altijd in dit gebied lopen en dus altijd goed optrekken. hoe lang de vertanding is heeft hier overigens niks mee te maken.
 
Bedankt !

Ben op dit moment niet echt van plan om een nieuwe cilinder te kopen :p
Heb de scooter gekocht zonder te weten wat de setup was.
Voor eerste scooter lijkt de T6 me wel voldoende ?
Zou ik de 80-90 halen met deze setup :?

Heb je ook mmijn EDIT gelezen Melf #50 ?
 
ik zeg express nieuwe cilinder omdat een gebruikte cilinder 9 van de 10 keer het mooie al af is , en dus niet echt betrouwbare resultaten geeft.

een gebruikte cilinder zou ik dus ook nooit zomaar kopen !!

en een T6 is imo geldverspilling..

als ie niet goed optrekt kan het zijn dat je drukveer , rollen en trekveren niet goed zijn , dus gewoon proberen af te stellen , daarnaast moeten variateur en v-snaar in goeie staat zijn.

maar ook de cilinder kan slecht zijn oid ..

meten = weten ;)

de bougie is prima en moet geen probleem zijn.
 
Meten = weten ? wa moet ik meten :) ?

Maar het probleem is da hij koud erg goed trekt , lichte trek aan stuur en hij is zo omhoog.
Alleen na een tijdje wilt hij niet meer hard optrekken ( inhouden dus )
Sproeier staat iets te rijk , snap er niets van .
Is valse lucht miss een optie?
 
wat er te meten valt , maar dan moet je wel het juiste gereedschap hebben en de juiste waardes , het meeste kun je hier vinden @ Wiki , waar een werkplaatshandboek staat voor Aerox , waarvoor dezelfde waardes gelden. (variateur , v-snaar , drukveer , cilinder , onsteking)

koud zal een motor altijd meer vermogen geven , zodra de motor warmer word zal ie minder gaan lopen , mits de afstelling niet goed is.

daarom zeg ik ook , afstellen , maar warm proberen en niet koud!! wat ie koud doet is niet interresant ..
 
Juist even gaan rijden :

Het lijkt wel dat zijn vlotterbakje word leeggetrokken , want als ik even gas geef trekt hij goed en stottert dan als ik dan even gas los en weer gas geef trekt hij weer goed enz :|

Tenslotte heb ik na een tijdje gereden te hebben hem op volgas uitgezet en gekeken naar bougie. Is niet echt bruin , tikkeltje witter als bruin.
Dus ik moet paar maten hoger?

Hoe test ik mijn brommer op valse lucht ?
En ik heb hier onlangs een uitleg gelezen over hoe je je luchtschroef en stationairschroef afstelt maar vind hem niet terug :? iemand ?
 
Stationairschroef en luchtschroef niet aan komen. Luchtschroef moet op 1.5e slag staan. Stationairschroef moet je afstellen als je warme motor hebt. Niet teveel toeren laten maken. Witte bougie betekent teveel lucht in het mengsel. Dit kan komen omdat je luchtschroef niet goed staat, of je sproeier te klein is.

Luchtschroef zorgen dat hij op 1.5 slag staat, dan nog eens bougie checken en je sproeier daar op aanpassen. Te kleine sproeier kan er voor zorgen dat hij op hogere toeren/snelheden te weinig mengsel krijgt waardoor hij gaat stotteren. Mss is je probleem dus verholpen met het goed afstellen van sproeier en luchtschroef.

En melf suggestie's gebruiken voor het vinden van een passende uitlaat. Succes
 
Ok :) gewoon dichtdraaien en 1.5 slagen naar links ?

zal ook eens foto nemen van bougie.

Kan iemand me uitleggen hoe je je sproeier verwisselt ?
Ben nogal newb :x

EDIT :

Nog een probleem :
Als ik men gashendel 2cm draai gebeurt er niets.
Hoe los ik dit op ?
 
Last edited:
Als je gashendel eerste 2 cm niets doet, moet je na het afstellen bij de gashendel of bij de carburateur onder het rubbertje waar je gaskabel in gaat, even de speling weghalen. Dat doe je bij de carb door het buisje eruit te draaien, en dan met het moertje tegen het bochtje aan vastzetten. Bij de gashendel het moertje naar de gashendel te draaien, dan buitenste buisje uitdraaien, en dan met het moertje tegen het buitenste buisje vastzetten. (van de gashendel af)
 
Het lijkt wel zo :p
Als ik even doortrek heeft die precies geen benzine meer/te weining en dan moet ik even lossen en dan doet hij het weer even ;)

Nu eerst grotere sproeier halen...

Voor sproeier te verwisselen :
Benzineslang dicht'knijpen'
Vlotterbak eraf
Sproeier verwisselen
Vlotterbak erop
Benzineklemmetje verwijderen

juist ?
 
dan is je mengel te arm ;)

dat ie opnieuw oppakt is waarschijnlijk omdat de stationairsproeier wel groot genoeg is ,en deze reageerd bij het oppakken namelijk , dan als de hoofdsproeier volledig zijn werk moet doen is deze te klein , of de gasnaald staat bijv. te laag..

normaal gesproken kun je zo de vlotterbak eraf draaien , dan lekt ie niet , als de vacuumkraan kapot is wel natuurlijk , dan kun je de benzineslang dichtknijpen.

let wel op dat als je de vlotterbak erop zet dat je dan de carb ondersteboven houden en rechtop , dan voorzichtig net niet vastdraaien en even schudden , dan weet je dat de vlotter los zit en dan helemaal aandraaien , en nog eens schudden voor de zekerheid.
 
let wel op dat als je de vlotterbak erop zet dat je dan de carb ondersteboven houden en rechtop , dan voorzichtig net niet vastdraaien en even schudden , dan weet je dat de vlotter los zit en dan helemaal aandraaien , en nog eens schudden voor de zekerheid.

Wat bedoel je met ondersteboven houden :?
 
1)
Sproeier nagekeken en bleek 100 te zijn.
Mij leek dit nogal hoog voor volgende setup :

Airsal T6 70cc
Yasuni Z
Standaard vario aerox ( oud model )
Malossi (Fly of delta clutch :? )
Power one halfpoulie
Malossi V-snaar :rolleyes:
17.5 imitatie DO ( ysn 17.5)
standaard luchtfilter
Race krukas
(aerox vertanding)

FOTO'S


Heb de scooter gekocht zonder te weten welke set-up dus kan iemand dit met zekerheid zeggen ?

2) Welke is stationairschroef en welke luchtschroef ?

http://img806.imageshack.us/i/img0914r.jpg/

Welke moet ik dus op 1.5 slag draaien ? En 1 slag = toch halve draai/omwenteling of zie ik dat nu verkeerd ?


Iedereen alvast bedankt !

Brommer rijd nu zeer slecht , zwaar gestotter ondanks grote sproeier :mad:
Iemand tips?
 
Last edited:
Ja met een te grote sproeier gaat je scooter stotteren. Dus ga wat kleiner.

1,5 slag open is van 12 uur naar half 2 draaien om het maar zo te zeggen.

Als rechts je luchtfilter zit: links stationairschroef, rechts luchtschroef
 
Last edited:
Ja met een te grote sproeier gaat je scooter stotteren. Dus ga wat kleiner.

1,5 slag open is van 12 uur naar half 2 draaien om het maar zo te zeggen.

Als rechts je luchtfilter zit: links stationairschroef, rechts luchtschroef

Dus rechterschroef 1.5 slagen omdraaien en linker afstellen tot die juist aan blijft.

Ik dacht dat als je te weinig benzine kreeg hij ging stotteren , dus zal kleinere sproeier monteren en controleren op valse lucht ;)

Iemand die nog wat meer weet btw ?
 
stotteren kan ook te weinig brandstof zijn ..

maar 100 met een std luchtfilter is groot zat , ik zou overigens zelf de Z dumpen en er een fatsoenlijke uitlaat op zetten..

maar als allereerste de imitatie 17,5 eraf flikkeren en een echte Dell'roto kopen..
 
Yasuni Z en Ysn 17.5 zou ik liever willen houden omdat ik er niet al te veel geld wil in steken .

Op een moment reed hij 75/80 dus dat is hard genoeg voor me .
Ik heb wat research gedaan over Ysn en ben erachter gekomen dat vooral de chrome versie ( die ik dus niet heb ) problemen geeft en de gewone niet.
Dus waarom zou ik dan een nieuwe moeten kopen ?

Ik heb de luchtschroef dichtgedraaid en dan 1.5slagen open maar kan het zijn de de schroef(kop) dieper zit als de uitsparing. Beetje raar om uit te leggen maar je snapt het wel .


Dit is niet mijn grootste zorg het volgende probleem is dat hij niet wil starten en dat hij piept als ik kick met contact aan.
Zonder contact aan is het gewoon geluid :?

Nu heb ik heel mijn tank leeg gereden dus ik verwacht dat er vuil in de carbu/membraan zit. Kan dit ?
Of is er iets met men cilinder ?

Ik snap er echt niets meer van ..
 
Back
Top