This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Airsal 70 alu word niet zo warm

Elan1753

New Member
Hey iedereen,
Ik zit met het volgende.
Ik heb een derbi nt blok gereviseerd en gebouwd met een airsal aluminium cilinder 72cc. Doppler endurance krukas, malossi Vl6membraam en 21mm phgb dellorto(sproeier 90) met polini sportfilter.bougie(Br9es) ziet er ook goed uit en ik rijd 1:40 mengverhouding. Rijd perfect, geen valse lucht aan en rondom het blok en heb al een 100km gereden. maar mijn cilinder word niet zo heel warm: 98F of -+37gradenC (koso meter) heb ook alles goed ontlucht. Maar deze koelt precies te goed denk ik, wat kan ik doen zodat hij warmer word? Ik kan na eens goed door te rijden mijn hand makkelijk op de radiator leggen en de cilinder en kvs bakje. alles voelt ook gwn goed warm aan maar niet dat ik mijzelf zou verbranden of niet lang mijn hand erop kan houden, Buiten de uitlaat natuurlijk.
 

Attachments

  • IMG_20241127_171247.jpg
    181.6 KB · Views: 12
Hoort , en zit er een thermostaat in ? Hoort er geen thermostaat in , zou je de radiateur , om te beginnen , voor de helft af kunnen dekken , zo krijg je minder koeling door de radiateur . Is even uitdokteren , en opletten , hoeveel je moet afdekken . B.v. met een strook karton .
 
Het enige dat erop zit is een koso temperatuursensor op de cilinderkop met bijhorende teller op men stuur, de originele sensor zit nog op de op de 50 cc cilinder die er origineel opzat maar was te klein om opnieuw te monteren. En danku, zal het eens proberen. Zou het ook misschien kunnen door het koude weer?
 
Hey, heb het geprobeerd, 5 min stationair laten draaien maar stopt op de 102F en met rijden koelt die weer beetje af, heb iets meer dan de helft afgedekt met karton.
 
Zal zeker met het weer te maken hebben , het is even proberen hoeveel je af moet dekken om de juiste tempt te krijgen , denk zo'n 70 gr C .
Maar evengoed moet je goed opletten dat je niet teveel doet , en de motor warm loopt . Hoort er ook geen thermostaat in ?
Anders zou je eens aan een slang thermostaat kunnen denken , deze kan tussen de slang in , die vanuit de kop , naar de radiateur loopt .
 
een thermostaat is geen sensor maar een klep die door uitzetting van was open gaat. als die er in hoort (lijkt mij wel) maar niet in zit, zal ie zeker in dit jaargetijde, nooit opwarmen. die kunnen ook stuk, waarna ze open, of erger, dicht blijven staan!
thermostaat
 
Heb mijn oude originele cilinder eens bekeken, en daar zat inderdaad een thermostaat in, heb hem in kokend water gelegd en gaat inderdaad open. Enige probleem is dan dat deze niet op cilinderkop van de airsal 70 alu past. Dus weet niet goed hoe ik het nu kan overbruggen om goed op te warmen.
Post automatically merged:

Hen de thermostaat gevonden op de oude cilinder. Enkel past deze niet op de airsal 70 alu. Dus zal inderdaad iets moeten vinden om dit te overbruggen. Dacht ook eerst een kraan te zetten op een koelslang die ik dicht zet bij het opwarmen en als die warm genoeg is open kan zetten voor het rijden
 
Dacht ook eerst een kraan te zetten op een koelslang die ik dicht zet bij het opwarmen

Dat raad ik je ten zeerste af , kan je keerringen van je pomp kosten , omdat deze druk op gaat bouwen in het systeem , voor dit doel heeft een thermostaat , een bypass klep , wat als de motor koud is het bypass kanaal opent , of er zit een gaatje in de afsluitklep van de thermostaat , waar een deel van het water langs kan . Het afdekken van de radiateur is dan een optie , als je er makkelijk bij kan . Wat je ook kan maken , is een bypass kanaal , je sluit dan de stroming naar de radiateur af , en laat het water alleen in het blok circuleren , dus niet de stroom blokkeren . Daar heb je dan een drieweg kraan voor nodig , die je omzet als de motor op temp is , zodat het water weer door de radiateur gaat , dit kan je ook doseren , zodat je de motor op temp houdt .Maar ik vindt dat een heel gedoe , weet je zeker dat er geen thermostaat in hoort ?
 
Ah oke dan zal ik dat idee best laten dan en Ja ik heb een thermostaat liggen, heb deze van de originele cilinder gehaald deze werkt ook nog perfect maar helaas past deze gewoon niet. Dus zal denk ik best rustig laten opwarmen in de winter en in de zomer hebk ik miss meer aan het feit dat ik zonder rijd. Omdat het dan veel warmer is.
 

Attachments

  • Messenger_creation_18994673-E00E-4CCB-81B0-5FB91ACAB67A.png
    584.1 KB · Views: 6
het probleem is, in de winter warmt ie gewoon NIET op zonder thermostaat:
ik heb ooit een auto gekocht in de zomer, die werd nóóit te warm, 's winters bleef hij maar koud en had ik ook geen kachelwarmte om mijn voorruit te ontdooien.. raad eens hoe dat kwam..
en als jij zegt dat hij verder perfect draait, draait hij ongetwijfeld rijk, alsof hij constant "choket", dus zuinig zal hij niet lopen en constant koud draaien geeft ook meer slijtage.
(ik heb ook wel karton of een stuk tapijt voor de radiateur van die auto en nog een andere gehad, maar dan praat ik over èchte winters, die hebben we al niet meer)
 
Heb hetzelfde met mijn SR zonder thermosstaat. Warmt wel op in de winter maar duurt ff. 37c is wat koud maar kan m.i. wel. Misschien is de Koso ook wel niet helemaal accuraat .

45-50c is al een goede bedrijfstemperatuur voor 2t en het hoeft ook allemaal niet zo heel warm te worden. Tis geen 4 takt. Zeker niet voor 70-80 graden gaan mikken met afdekken.
 
Hey, kan ik geloven. Ik heb nu sproeier 90 op 21mm carb dus valt wel goed mee qwa verbruik. Maar inderdaad het is niet al te best. Kzal dan wel iets moeten verzonnin om hem goed op te laten warmen maar de thermostaat valt zwz weg want deze past gewoon niet helaas. Heb ook al achter slangthermostaten gezocht maar helaas geen succes dus ik zal iets moeten overbruggen ofzo.
Post automatically merged:

Ja heb dat voorgevoel wel een beetje dat het niet al te accuraat is, heb ook al bij enkele garagisten gehoord en die zeggen dat het niet nodig is om deze er in te doen, zeker bij hoogtoerige alluminium cilinders. Want +-60 graden vinden ze al te warm blijkbaar. Maar elke mening verschilt wel dus het word snel verwarrend haha