Airsal 50cc Tomos

Advertisement - register to remove this

je zult altijd je brommer opnieuw moeten afstellen, ZEKER je carburateur.

Ja dat ik hem opnieuw moet afstellen begrijp ik ook wel. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is; Kan deze cilinder zo op een Tomos snorbrommer geplaatst worden zonder dat ik een andere (grotere) carburateur hoef te monteren. Of andere aanpassingen moet doen.
 
hij kan er gewoon zo onder, maar als hij beter moet op trekken zou ik er ook een brom uitlaat onder zetten (sigaar model).
anders knijpt de standaard snor pijp hem te veel af.
 
een snor kan zo ook goed trekken , met de std cilinder , en behoorlijk zelfs!

een cilinder als Airsal zal hoogstens minder doen dan meer ,en helemaal niet betrouwbaarder!
 
Maar hoe krijg ik dit voor elkaar zonder dat de topsnelheid minder wordt. Ik kan met tandwielen gaan wisselen, maar dan trekt die harder en rijdt die langzamer.
 
Hoe herken ik trouwens een snor en brom uitlaat? Ik heb er 2 bij mijn snorbrommer gekregen; http://www.mijnalbum.nl/Album=SZLZOXHO De bovenste uitlaat op de foto zat onder de Tomos, hier stond ''Tomos A35'' op dus ik neem aan dat dit de originele is. De onderste kreeg ik er los bij. Deze heb ik ook geprobeerd alleen met deze trok de Tomos slechter op.
 
er zijn meerdere manieren , alleen een andere uitlaat doet al een boel.

Ik heb al eens gelezen dat het helpt om een bromkop + zuiger te monteren omdat deze anders zijn als bij een Tomos snor. Omdat er 1 boutje bij mijn uitlaat dolgedraaid is, dacht ik, dan kan ik er net goed de hele cilinder vervangen. Dan heb ik ook gelijk een bromkop + zuiger.
 
dan kun je het draad nog wel repareren hoor , naar m7 of m8 , en er dan een verlooptapeindje in zetten.

Oke dan ga ik dat maar eens doen. En op wat voor manier kan ik hem dan beter laten optrekken, zodat het niet nadelig is voor de topsnelheid. Wat voor uitlaat kan ik het best kopen. In het fotoalbum die ik een paar berichten terug heb gepost staan de uitlaatjes die ik nu heb, alleen hiermee trekt hij niet goed op.
 
beter optrekken gaat meestal samen met meer snelheid dus dat is geen probleem.

ik zou eerst eens een bromuitlaat proberen en afstellen.
 
Het probleem dat de van het dolgedraaide boutje is opgelost. Mijn setup is nu als volgt;
Tomos A35 Snor
Cilinder; Brom-cilinderkop
Uitlaat; Bromuitlaat
Luchtfilter; Standaard
Carburateur; Standaard, merk Bing, sproeier 47.

Wanneer hij koud is loopt hij goed. Echter wanneer hij een beetje warm gereden is heeft hij problemen bij het optrekken. Bougiekleur is koffiebruin.

Nou had ik nog een korte vraag. Met welke uitlaat trek ik harder op; een bromuitlaat of een Tecno Circuit ''krul'' uitlaat?
 
Back
Top