Airsal 50 snel home tunen?

MrKikker

Well-Known Member
ik heb een tijdje geleden een Airsal 50 snel aluminium vlinderpoort gekocht.
de jongen zei dat ie maar 3 seconden had gelopen.
waarschijnlijk 3 seconden met een kilo ijzer erin zonder druppel olie, want dat ding was goed naar de tering. poorten waren op sommige stukjes afgebroken, en er zaten vrij diepe gleuven in.
naar de honert gebracht en teruggekregen. de afdrukken zaten er nog wel in want hij kwam niet door de wand heen met de hoonkop, maar de gleuven waren eruit. nieuw zuigertje en hij liep weer prima.

helaas doodgereden omdat er een stukje poort afbrak en de zuiger insloeg. de zuiger is dood



maar de cilinder ziet er naar mijn ogen nog goed uit.
(let niet op de viezigheid, dat is stof en haartjes)



de uitlaatpoort:


nu wil ik wel weer graag de cilinder rijdend hebben. ik ga terug naar de hoonzaak om precies dezelfde zuiger te kopen (de inhoud van de cilinder is immers niet veranderd) maar ik ben bang dat dan precies hetzelfde gaat gebeuren; een stukje van de poort die in de zuiger slaat.
de poorten staan er nu zo bij:





nu weet ik dat zowieso de poorten afgewerkt zullen gaan worden.
en nu komt de aap uit de mouw: dit wil ik graag zelf gaan doen.

nou heb ik geen 2 linkerhanden en de uitlaatpoort van m'n rooie top ook al gefixed (zodanig dat ie nog werkt :p), maar ik vind inlaatpoorten, en vooral aluminium, toch wat anders. ik heb beschikking over een dremel met bijbehorende kopjes en vijltjes.

mijn vraag is hoe ik de inlaatpoorten moet gaan afwerken, dwz op welke manier en wat het resultaat moet worden, en of ik eventueel nog wat aan de uitlaatpoort kan afwerken.

als er overgens wordt gezegd dat de cilinder gehoont moet worden, de strepen zijn de strepen die zijn overgebleven ná de hoonbeurt. de cilinder heeft gewoon gereden (á la 80km/h) direct na de hoonbeurt.
mocht er toch aangeraden worden dat de cilinder gehoont moet worden, dan is dit een optie maar moet ik alsnog de poorten afwerken. de vraag blijft dus!
en dingen als: "niet zelf doen" kan je ook weglaten. het gaat erom dat ik het zowieso eens wil doen, of ik nou die cilinder verneuk boeit me verder niet.

als dit topic niet mag, gooi em dan maar dicht. knal ik m'n vraag wel ergens anders heen :)

alvast thanks!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

mja , nicaseal kun je al niet echt honen , het is meer poetsen , dus dat heeft geen zin om het nog een keer te doen.

je kunt beter deze cilinder weg flikkeren en dan meteen een goeie cilinder kopen , airsal is niet echt geweldig , zeker de 50 versie niet.

zou zonde zijn om in een kapotte en mischien wel versleten cilinder geld te gaan steken terwijl je iets meer moet bij leggen voor een nieuwe die zo al stukken mooier loopt.

mja , 2e probleem is is wat noem je tuning? tuning noem IK alles aanpassen op elkaar , dus alle onderdelen in je blok zo maken dat ze perfect samen werken.

dus je hele setup moet dan goed zijn..

en met een beschadigde cilinder mis je iig al wat , en/of het loopt ook nog kapot.
 
mja , nicaseal kun je al niet echt honen , het is meer poetsen , dus dat heeft geen zin om het nog een keer te doen.

je kunt beter deze cilinder weg flikkeren en dan meteen een goeie cilinder kopen , airsal is niet echt geweldig , zeker de 50 versie niet.

zou zonde zijn om in een kapotte en mischien wel versleten cilinder geld te gaan steken terwijl je iets meer moet bij leggen voor een nieuwe die zo al stukken mooier loopt.

mja , 2e probleem is is wat noem je tuning? tuning noem IK alles aanpassen op elkaar , dus alle onderdelen in je blok zo maken dat ze perfect samen werken.

dus je hele setup moet dan goed zijn..

en met een beschadigde cilinder mis je iig al wat , en/of het loopt ook nog kapot.

nicaseal, dat woord zocht ik :p

nah ik ben van plan om eigelijk zo weinig mogelijk geld in deze cilinder te steken om hem toch rijdend te krijgen. dit als backup mocht m'n rooie top ooit eens uitvallen.

hiervoor wil ik wel de poorten afwerken en dit noem ik 'tunen'. is het foute woord, maar daar ben je n00b voor.

ik wil eigelijk gewoon weten hoe ik die inlaatpoorten met een dremel en vijltjes moet afwerken. mocht het niet lukken, dan beschouw ik het als te vergeefs en laat ik het zitten.
maar de ervaring kan ik misschien in een andere cilinder steken, om de inlaatpoorten/uitlaatpoort nóg beter af te werken.
 
Aluminium cilinders kon je wel honen maar niet opboren. Honen gebeurd in de fabriek ook gewoon en kan naar gelang de dikte en kwaliteit van de wand best een paar keer gebeuren. Je kan een alu cilinder echter niet boren van bv 47 naar 47.1 zoals met gietijzer.
 
het opboren is ook niet m'n bedoeling. de eventuele hoonbeurt is alleen om de afdrukken van eventuele groeven uit de cilinder te halen, mocht dit compressieverlies leveren.

het is puur de vraag hóe ik de poorten moet afwerken.
 
mja , waarom zou je zoiets eigenlijk willen bewerken?

dit doe je overigens het mooiste met een haakse frees , meestal een tandardstfreesje.

ik zelf besteed aan zulke dingen al helemaal geen tijd , het heeft geen nut bij zo'n cilinder , niet voor prestaties en niet voor levensduur.

bij een cilinder voor wedstrijdgebruik oid kan ik het me wel voorstellen , maar zo'n cilinder is gewoon zonde van de tijd en ook nog voor niks.
 
puur omdat ik eigelijk wat ervaring wil opdoen in het afwerken van poorten. mijn uitlaatpoort van m'n rooie top moest afgewerkt worden en uiteindelijk ben ik maar naar m'n buurjongen gegaan die dat simpelweg met een vijltje deed. ding rijdt verder uitstekend.

ik wil de cilinder als backup hebben, vandaar dat de poorten afgewerkt moeten worden. dat het verder geen invloed zal hebben op prestaties, het onnuttige tijd en moeite kost en het geen zin heeft zal wel, maar doet niet af aan mijn wil om het toch eens gedaan te hebben.
 
ik noem het risico dat er wéér een stukje poort in de zuiger slaat groter dan het risico wat ik neem door de poorten af te werken.

wat dat betreft heb ik ook nog een standaard 50cc als backup staan, dus hiermee kan ik wel wat anders doen.
 
als die standaard cilinder geen imitatie knommel is zou ik die juist lekker als backup houden, die zal iig weinig tot niets slechter rijden dan die airsal...

en als je dan perse toch die poortjes wil 'afvlakken' kun je weer een freesje kopen, wat ook niet bepaald goedkoop is...
met de dremel en schuurkopjes ZOU dit ook moeten kunne, heb ik ook welis gedaan, maar je komt er dan echt niet goed bij en de kans dat je je cilinder verneukt is groter dan dat ie er beter op wordt....
 
na even gebabbelt te hebben is het toch slimmer als ik het laat zitten.

altijd waanzinnige ideeën die later toch wat minder practisch blijken te zijn heah ;)

iig bedankt voor de reacties!

kan close wat mij betreft.
 
Back
Top