AGM vx50s naar geluid achterwiel/carter

Fedor

Member
Hallo beste mensen,

Ik heb een 2e handste AGM scooter gekocht en hij is redelijk goed behandelt door z'n vorige eigenaar. Zit nu 6xxx km's op. bouwjaar 2016.

Echter hoor ik vaak een raar blik geluid (alsof je over 10 lege blikjes rijdt) random als ik erop rij. Als ik alleen erop rij hoor ik het mega zacht maar met iemand achterop hoor ik het heel erg hard, nog harder dan de scooter zelf.

Het geluid komt ergens achterin vandaan. richting achterwiel, uitlaat.

Op het moment dat ik het hoor, merk ik geen kracht verlies! Het is dus enkel het geluid.. Daarom rij ik er even mee door maar het lijkt me niet slim om dat lang te doen.

Ik heb recent de vertandingsolie vervangen. Maar het probleem was daarvoor er ook al.

Wat zou het kunnen zijn? En is dat makkelijk zelf te doen? Ik heb al enige ervaring met scooters dus doe een hoop zelf/
 
Advertisement - register to remove this

het lijkt een beetje alsof er een lager is wat niet helemaal lekker meer zit. Nu weet ik uit mijn hoofd niet precies hoeveel lagers er rond de achterwielvertanding zitten en waar deze precies zitten, maar mij lijkt het alsof daar zich een probleem voordoet.
 
Dus jij denkt de lagers bij de vertanding? Zou het ook de lagers bij het wiel kunnen zijn? dat lijkt me namelijk veel makkelijker om te vervangen
Post automatically merged:

het lijkt een beetje alsof er een lager is wat niet helemaal lekker meer zit. Nu weet ik uit mijn hoofd niet precies hoeveel lagers er rond de achterwielvertanding zitten en waar deze precies zitten, maar mij lijkt het alsof daar zich een probleem voordoet.

Dus jij denkt de lagers bij de vertanding? Zou het ook de lagers bij het wiel kunnen zijn? dat lijkt me namelijk veel makkelijker om te vervangen
 
Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb even geen voorbeeld van een blok voor me, maar ik dacht dat de uit de vertandingskast een as komt, waaraan het wiel gemonteerd is. deze as gaat de vertandingskast in, waarbij de as natuurlijk lagers moet hebben. Daarom zou ik denken aan deze lagers.
Het kunnen natuurlijk ook wiellagers zijn, maar ik weet niet uit mijn hoofd of hier wel lagers tussen zitten, want dat lijkt mij sterk aangezien het wiel aangedreven moet worden door deze as.
Ik weet dit echter niet zeker en je zou even kunnen kijken hoe het zit.

Wat ik zou doen is even de scooter op de kickstandaard zetten en kijken of er speling is op het achterwiel en of het geluid wat je eerder besprak ook te horen is als je eraan draait en eventueel een beetje kracht erop zet. Mocht dit het geval zijn zou ik het achterwiel er even af pakken en voelen of/waar speling zich voordoet. En als er inderdaad lagers in het wiel zitten (wat ik persoonlijk niet denk, omdat het wiel juist vast moet zitten aan de as, en niet eroverheen moet rollen) even kijken of deze lagers nog goed zijn. zonder lagers zou ik even kijken of de passing over de as goed is.

Wat ik me ook net bedenk: kijk even of je achterwiel überhaupt goed vast zit/niet scheef zit, dan krijg je ook een rare situatie.

Mvg,

Rick
 
Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb even geen voorbeeld van een blok voor me, maar ik dacht dat de uit de vertandingskast een as komt, waaraan het wiel gemonteerd is. deze as gaat de vertandingskast in, waarbij de as natuurlijk lagers moet hebben. Daarom zou ik denken aan deze lagers.
Het kunnen natuurlijk ook wiellagers zijn, maar ik weet niet uit mijn hoofd of hier wel lagers tussen zitten, want dat lijkt mij sterk aangezien het wiel aangedreven moet worden door deze as.
Ik weet dit echter niet zeker en je zou even kunnen kijken hoe het zit.

Wat ik zou doen is even de scooter op de kickstandaard zetten en kijken of er speling is op het achterwiel en of het geluid wat je eerder besprak ook te horen is als je eraan draait en eventueel een beetje kracht erop zet. Mocht dit het geval zijn zou ik het achterwiel er even af pakken en voelen of/waar speling zich voordoet. En als er inderdaad lagers in het wiel zitten (wat ik persoonlijk niet denk, omdat het wiel juist vast moet zitten aan de as, en niet eroverheen moet rollen) even kijken of deze lagers nog goed zijn. zonder lagers zou ik even kijken of de passing over de as goed is.

Wat ik me ook net bedenk: kijk even of je achterwiel überhaupt goed vast zit/niet scheef zit, dan krijg je ook een rare situatie.

Mvg,

Rick

Bedankt voor je reactie! Ik kijk vanmiddag even of er speling op zit!
 
Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb even geen voorbeeld van een blok voor me, maar ik dacht dat de uit de vertandingskast een as komt, waaraan het wiel gemonteerd is. deze as gaat de vertandingskast in, waarbij de as natuurlijk lagers moet hebben. Daarom zou ik denken aan deze lagers.
Het kunnen natuurlijk ook wiellagers zijn, maar ik weet niet uit mijn hoofd of hier wel lagers tussen zitten, want dat lijkt mij sterk aangezien het wiel aangedreven moet worden door deze as.
Ik weet dit echter niet zeker en je zou even kunnen kijken hoe het zit.

Wat ik zou doen is even de scooter op de kickstandaard zetten en kijken of er speling is op het achterwiel en of het geluid wat je eerder besprak ook te horen is als je eraan draait en eventueel een beetje kracht erop zet. Mocht dit het geval zijn zou ik het achterwiel er even af pakken en voelen of/waar speling zich voordoet. En als er inderdaad lagers in het wiel zitten (wat ik persoonlijk niet denk, omdat het wiel juist vast moet zitten aan de as, en niet eroverheen moet rollen) even kijken of deze lagers nog goed zijn. zonder lagers zou ik even kijken of de passing over de as goed is.

Wat ik me ook net bedenk: kijk even of je achterwiel überhaupt goed vast zit/niet scheef zit, dan krijg je ook een rare situatie.

Mvg,

Rick

Zit 0 speling op het achterwiel, ziet er goed uit en zonder geluid..

Zou het aan de vertanding liggen?
 
Hoe was de kleur van de vertandingsolie?
Zaten er geen metaalstukjes of een zilverachtige kleur in de olie?
 
Als ik jou was zou ik dan even de vertandingskast uit elkaar halen om te kijken of daar nog wel alles goed is (eerst even een pakkingkje bestellen natuurlijk). Je kan ook eerst de huidige vertandingsolie eruit laten lopen om te zien hoe de kleur daarvan nu is.
Post automatically merged:

Kijk trouwens eerst even of je achterwiel nergens aanloopt, en of alles goed vast zit, dat dat in ieder geval geen trillingen zou kunnen veroorzaken.
 
Heb je er nog foto´s van gemaakt?

Nee, uit alle enthousiasme ben ik naar de scooterzaak gegaan en heb ik de lager laten vervangen.

Het rubbertje van de lager hing er los bij en er ontbraken zelfs balletjes.

Na het vervangen rolt de scooter ook veel soepeler :)
 
Back
Top