AGM Vx50S 4takt upgraden naar 80 cc heeft dat nut?

Advertisement - register to remove this

Enterprise

Well-Known Member
Het heeft zeker nut. Niet zo zeer met snelheid maar wel trekkracht.
Ik ben geen fan meer van opvoeren voor straat setups, en helaas spreek ik dan ook uit ervaring.
Als het mogelijk is zou ik toch er naar kijken om niet boven de 56 kmpu uit te komen als ik jou was. Dit om vooraal een WOK-melding te voorkomen.
Als je daar wat sneller naar toe trekt (die 56kmpu) dan lijkt opvoeren in dit geval absoluut geen probleem.

Ik heb veel ervaring met 2 takt en weinig met 4 dus weet niet of dit klopt;
Ik zie dat er geen kop/kleppendeksel bij geleverd word en weet ook niet of je huidige compitabel is met deze kit. Houd daar even rekening mee en vraag daar anders even naar (misschien middels een mail naar de webshop of andere leden hier).

Verder zou ik adviseren om alles lekker orgineel te laten maar ik kan je niet kwalijk nemen dat je wat meer power wilt.
 

Fedor

Member
Het heeft zeker nut. Niet zo zeer met snelheid maar wel trekkracht.
Ik ben geen fan meer van opvoeren voor straat setups, en helaas spreek ik dan ook uit ervaring.
Als het mogelijk is zou ik toch er naar kijken om niet boven de 56 kmpu uit te komen als ik jou was. Dit om vooraal een WOK-melding te voorkomen.
Als je daar wat sneller naar toe trekt (die 56kmpu) dan lijkt opvoeren in dit geval absoluut geen probleem.

Ik heb veel ervaring met 2 takt en weinig met 4 dus weet niet of dit klopt;
Ik zie dat er geen kop/kleppendeksel bij geleverd word en weet ook niet of je huidige compitabel is met deze kit. Houd daar even rekening mee en vraag daar anders even naar (misschien middels een mail naar de webshop of andere leden hier).

Verder zou ik adviseren om alles lekker orgineel te laten maar ik kan je niet kwalijk nemen dat je wat meer power wilt.

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik wil inderdaad dat de koppel omhoog gaat. Als ik iemand achterop heb zitten is de scooter redelijk sloom en duurt het lang voordat hij op topsnelheid is.

Daarnaast zat ik ook nog te denken, er zit nu een chinees orgineel cilinder in. Dus om hem te upgraden met een niet chinees cilinder leek me hardstikke mooi en dat maakt het mischien ook nog wat betrouwbaarder.

Als de nieuwe cilinder ten kosten gaat van de betrouwbaarheid lijkt me het niet waard.
 
Kwa topsnelheid ga je er amper tot niets op vooruit. Ik raad je aan om ook een 80CC Cilinderkop erbij te pakken, anders is het verschil is bijna niets met alleen de cilinder. Om het af te maken een malossi multivar gy6.
Het is al met al, een flinke investering, en het resultaat is niet zoals bij een 2takt.

Ik heb ooit een kymco sento gratis gekregen, en al het snel spul opgezet wat ik had liggen. 90CC naraku 125CC carb, malossi multivar, nog een leuk uitlaatje voor het af te maken. 120 sproeier. Hij trekt vrij goed op, maar kan niet op tegen een 2 takt.

 

Fedor

Member
Kwa topsnelheid ga je er amper tot niets op vooruit. Ik raad je aan om ook een 80CC Cilinderkop erbij te pakken, anders is het verschil is bijna niets met alleen de cilinder. Om het af te maken een malossi multivar gy6.
Het is al met al, een flinke investering, en het resultaat is niet zoals bij een 2takt.

Ik heb ooit een kymco sento gratis gekregen, en al het snel spul opgezet wat ik had liggen. 90CC naraku 125CC carb, malossi multivar, nog een leuk uitlaatje voor het af te maken. 120 sproeier. Hij trekt vrij goed op, maar kan niet op tegen een 2 takt.


Wow, klinkt goed!

Dus alleen een cilinder om mee te beginnen is niet aan te raden? De scooter gaat nu ongeveer 60 km/u en daar hoeft voor mij ook niet veel bij op. Mischien is 5 of 10 km/u nog leuk om erbij op te hebben. Het gaat mij meer om de koppel. En het liefst verander ik de cilinder kop ook niet, want dat lijkt me iets ingewikkelder.

Dus voor een pak een beet 150 euro investering is dat het waard?
 

Sparky

Well-Known Member
En het liefst verander ik de cilinder kop ook niet, want dat lijkt me iets ingewikkelder.
Dit snap ik niet, als je enkel een grotere cilinder neemt en je die gaat vervangen moet de kop die er nu op zit er toch ook van af of hoe had je gedacht de cilinder te vervangen?
Of je nu de originele of de 80cc kop terug plaatst is toch eender!
 

Fedor

Member
Dit snap ik niet, als je enkel een grotere cilinder neemt en je die gaat vervangen moet de kop die er nu op zit er toch ook van af of hoe had je gedacht de cilinder te vervangen?
Of je nu de originele of de 80cc kop terug plaatst is toch eender!

Klopt helemaal, ik dacht even dat ik alle kleppen, knokkenas en lagers moest vervangen. Vandaar dat ik dat liever niet deed.
 

Flof

Active Member
Alleen de cilinder vervangen en kop origineel laten, maakt weldegelijk een groot verschil kwa vermogen / koppel. Zoals gezegd moet je wel nagaan of de betreffende cilinder geschikt is voor originele kop.
Een snelle vario is beslist ook aan te raden. Deze zorgt oa voor extra topsnelheid (mits de snaar hoger kan dan bij de originele vario).
 

Fedor

Member
Alleen de cilinder vervangen en kop origineel laten, maakt weldegelijk een groot verschil kwa vermogen / koppel. Zoals gezegd moet je wel nagaan of de betreffende cilinder geschikt is voor originele kop.
Een snelle vario is beslist ook aan te raden. Deze zorgt oa voor extra topsnelheid (mits de snaar hoger kan dan bij de originele vario).

Is alleen een andere vario erin gooien een oke upgrade?
 

Flof

Active Member
Hangt ervan af wat je doel is. Hangt er ook vanaf hoe je originele vario is. Bij mijn Kymco People S geeft een snelle vario ca 10 km/u verschil. Maar kwa optrekken maakt het weinig uit. Een vario geeft niet meer vermogen. Wil je echt harder optrekken (dus meer vermogen) dan is een grotere cilinder de oplossing.
 

Enterprise

Well-Known Member
Ben het niet helemaal met flof eens. Mijn beta ark trok toch echt wel een stuk harder op met een Malossi miltivar tegenover een power 1 vario. Al denk ik dat het op 50cc vrij weinig nut heeft. Dan zal het meer in de snelheid helpen waarschijnlijk.
Volgens mij heeft het op een 4 takt al helemaal geen nut. Op een vloeiendere toerenverloop na dan.
 

Flof

Active Member
Waarschijnlijk had je dan met de Malossi een wat betere afstelling gevonden. Een vario geeft niet meer vermogen (per definitie). Wel kun je je motor wat beter en langer in de powerband krijgen. Vooral bij 2-takt kan dat wel verschil maken (smalle powerband) maar op 4-takt nauwelijks. Ik heb het verschil in trekkracht gemeten op mijn People S tussen standaard vario en snelle vario (beide goed afgesteld). Het maakte vrijwel geen verschil.
 

Fedor

Member
Waarschijnlijk had je dan met de Malossi een wat betere afstelling gevonden. Een vario geeft niet meer vermogen (per definitie). Wel kun je je motor wat beter en langer in de powerband krijgen. Vooral bij 2-takt kan dat wel verschil maken (smalle powerband) maar op 4-takt nauwelijks. Ik heb het verschil in trekkracht gemeten op mijn People S tussen standaard vario en snelle vario (beide goed afgesteld). Het maakte vrijwel geen verschil.
Dus de top is dan hoger? Klinkt aardig mooi als je het aan mij vraagt! :)
Post automatically merged:

Hangt ervan af wat je doel is. Hangt er ook vanaf hoe je originele vario is. Bij mijn Kymco People S geeft een snelle vario ca 10 km/u verschil. Maar kwa optrekken maakt het weinig uit. Een vario geeft niet meer vermogen. Wil je echt harder optrekken (dus meer vermogen) dan is een grotere cilinder de oplossing.

Ik heb de agm vx50s stock. Ik wil er ook wel 10km/u op hoor :)
 

Flof

Active Member
Ik had uit je eerder reacties begrepen dat je vooral meer trekkracht wil en niet zozeer meer top. Maar inderdaad kun je met een snelle vario doorgaans een hogere top bereiken mits je deze goed afstelt. En zul je kwa trekkracht misschien een lichte verbetering kunnen realiseren. Met afstellen bedoel ik niet alleen rolletjes maar ook moet de lengte van de bus optimaal zijn (evt aangevuld met shimmen) en moet de snaar de juiste maten hebben.
 

Fedor

Member
Ik had uit je eerder reacties begrepen dat je vooral meer trekkracht wil en niet zozeer meer top. Maar inderdaad kun je met een snelle vario doorgaans een hogere top bereiken mits je deze goed afstelt. En zul je kwa trekkracht misschien een lichte verbetering kunnen realiseren. Met afstellen bedoel ik niet alleen rolletjes maar ook moet de lengte van de bus optimaal zijn (evt aangevuld met shimmen) en moet de snaar de juiste maten hebben.

Klopt hoor, ik heb eigelijk liever iets meer koppel. Maar een hogere top snelheid ben ik ook erg blij mee! Vooral als dit gemakkelijk kan met behulp van een multivar :D
 

Enterprise

Well-Known Member
Naar mijn mening is een grotere cillinder toch de oplossing wanneer je meer trekkracht wilt. Zowel bij 2 takt als bij 4 takt. 2 takten gaan ook qua snelheid flink omhoog. Bij 4 takt zal je het meer aan de trekkracht merken. Houd je wel rekening met de rollerbanken? Zie ze steeds vaker tegenwoordig. Ik ben geen fan van opvoeren maar dat iemand 55 wilt rijden ipv 45 begrijp ik maar al te goed.
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top