AGM VX50 72cc afstelling

DanielSmit03

New Member
Beste Forumleden,

Ik ben in het bezit van een AGM VX50 4T snor uit 2012. Ik ben al een tijdje bezig met het opvoeren van mijn scooter maar ik denk dat ik niet helemaal de juiste afstelling heb. Ik denk en vind dat hij best nog wat harder kan optrekken dan dat hij nu doet. Mijn setup is als volgt:

80cc (72cc) cilinder en cilinderkop
Race Nokkenas (merk geen idee)
Malossi multivar
8gram Malossi rollen
Malossi gele drukveer
Naraku V-Snaar
Polini Hi Speed Koppeling (met strakste blauwe trekveren)
Standaard Carburateur ( wel sproeier 86 )
Onbegrensde CDI
Standaard uitlaat
Standaard luchtfilter

De trekkracht is opzich wel oke, maar denk dat hij nog wat sneller kan. Heb al een beetje zitten rommelen met de rollen (6gram,6,3) maar dit is te licht, maakt dus overtoeren. Drukveer was eerst wit van Malossi toen ik nog 50cc reed. Heb nu een gele drukveer. Ook loopt hij best wel hoog in toeren rond de topsnelheid. Topsnelheid maakt me in principe niet heel veel uit, vind de trekkracht belangrijker. Topsnelheid is nu denk ik rond de 65 gps. Snaartje is nu zo’n 2500km oud, zat erover na te denken een Malossi snaartje te kopen en een Naraku starterkrans ( is wat lichter dan de originele en originele is een beetje versleten ). Hebben jullie misschien verder tips qua afstelling/trekkracht verbeteren en wat beter in top lopen qua toeren?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

De 72cc rijd het beste met de orginele cilinderkop. Cilinderkop die jij gebruikt doet past boven de 80cc zijn werk. (best in combi met 24mm carb). De kleppen zijn in diameter groter wat geen zin heeft bij een standaart carb met 72cc. Ik rijd zelf met 72cc Naraku en standaart kop. NCY nokkenas, standaart carb met sproeier 88, mallosi multivario met witte drukveer en 8 gram rollen en onbegrensde cdi. En ook de standaart koppeling en veertjes. Vind het goed trekken en rijd net iets over de 70 op gps. Ook heuvel op gewoon dik 70 zonder probleem.
 
De 72cc rijd het beste met de orginele cilinderkop. Cilinderkop die jij gebruikt doet past boven de 80cc zijn werk. (best in combi met 24mm carb). De kleppen zijn in diameter groter wat geen zin heeft bij een standaart carb met 72cc. Ik rijd zelf met 72cc Naraku en standaart kop. NCY nokkenas, standaart carb met sproeier 88, mallosi multivario met witte drukveer en 8 gram rollen en onbegrensde cdi. En ook de standaart koppeling en veertjes. Vind het goed trekken en rijd net iets over de 70 op gps. Ook heuvel op gewoon dik 70 zonder probleem.
Heb jij ervaring met beide 70/80cc cilinders? Ik was namelijk van plan om een 50mm (volgens mij 80cc) cilinder op een kymco te zetten, met originele carb en in eerste instantie de originele kop, maar aan jouw verhaal te horen is dat niet aan te raden?

En weet je of dat sls systeem uitmaakt? Het liefste houd ik die er gewoon op, als het toch niet nadelig werkt.
 
Heb jij ervaring met beide 70/80cc cilinders? Ik was namelijk van plan om een 50mm (volgens mij 80cc) cilinder op een kymco te zetten, met originele carb en in eerste instantie de originele kop, maar aan jouw verhaal te horen is dat niet aan te raden?

En weet je of dat sls systeem uitmaakt? Het liefste houd ik die er gewoon op, als het toch niet nadelig werkt.

Ja ik heb beide gereden. 50mm is 80cc en die rijd pas lekker met een grote (80/90 cc) cilinderkop i.c.m. een grotere carburateur en snelle nokkenas. Hier is best een hoge topsnelheid mee te halen en een goede trekkracht als je vario en koppeling goed afstelt. Het is wel een duurde optie dan de 72cc kit (47mm) want de 72cc is met orginele kop en carburateur. Wel raad ik aan om een "snelle"nokkenas te monteren. Dit maakt echt een groot verschil op de 72cc. De 80cc set up heeft me veel geld gekost totaal gezien en had dan achteraf mischien beter meteen voor een 90cc kunnen gaan qua kosten. Nu rijd ik al weer een 1,5 jaar met een 72cc (zie de set up in vorige post) en ben hier zeer tevreden over. Ik zou zelf weer voor de 72cc gaan als ik een andere scooter neem maar dat is persoonlijke voorkeur ;-)
Post automatically merged:

@floris92 let er wel op wanneer je de grotere cilinderkop monteert je ook je kleptuimelaarbrug aan moet passen. Dat is afhankelijk van je kleppen. Of je korte of lange kleppen hebt. Als je toch beslist om de 80cc te monteren dan stuur me maar een prive bericht dan heb ik nog wel wat tips en weetjes waar je op moet letten en rekening mee moet houden.
 
Last edited:
Goh goeie info @Roller286 . Net als @floris92 ben ik ook van plan een big bore op m'n Kymco People S te gaan zetten. Een 47mm dus 72cc. Ik zit me al tijden af te vragen of ik me dan druk moet maken om kop, nokkenas en carb. Jij geeft nu een perfect antwoord. Nokkenas heeft wel zin, snelle kop en carb weinig. Heb echt zitten zoeken naar opvoer "strategie" en dergelijke. Wat is de juiste volgorde. Daar is toch maar weinig over te vinden.

Wat ik me nog afvraag:
  1. Ga ik meer verbruiken door de snelle nokkenas?
  2. Hoeveel zin heeft een snel luchtfilter? (Die kan ik trouwens nergens vinden voor m'n People S).
 
Het verbruik ga je niet merken door een nokkenas. Dat is nihil. Je hebt bij de "snelle"nokkenassen van NCY de straat versie en de race versie heb ik me laten vertellen. Ik heb toen voor de straatversie gekozen. Voor mij was er een duidelijk merkbaar verschil in trekkracht vanaf een 40-45 km/u en het loopt stationair niet beroert of onregelmatig. Heb ook wel eens Naraku gehad en dat liep stationair erg moeilijk en onregelmatig. Werkte pas bij heel hoge toeren en maakt een hels kabaal. Vind het niet prettig rijden. Rijd nu met bovengenoemde 72cc set up maar heb voor de komende winter al een project klaarliggen. Ik ga een blokje reviseren met betere lagers (SKF C3) en race krukas. Daar ga ik dan een 90cc met grote kop en kleppen op monterenmet een snelle race nokkenas en 24mm carb. Ik wil er alles uithalen qua vermogen. Wil gewoon eens kijken wat er uit te halen valt en waar de grens ligt zeg maar. Ook ga ik eens experimenteren met wat andere uitlaten of zelf 1 lassen.
Post automatically merged:

Groter luchtfilter lijkt me niet echt nodig bij een 72cc met standaart carb. Weet niet of het echt winst geeft. Ik heb altijd met standaart filter gereden zonder begrenzing dus heb daar eigenlijk geen ervaring mee.
 
Last edited:
Oké dankjewel, nuttige info. @Aidix vertelde me ook dat de naraku as zo lawaaiig was dus die valt sowieso af. Dat vertellen webshops er niet bij.

Je nieuwe project klinkt héél interessant! Zou je dat willen delen met dit forum? Een beetje verslag doen in een eigen topic bv? Dat zouden veel mensen vast erg leuk en leerzaam vinden.

Dus daar ga je dan toch zo'n lawaai nokkenas in doen?

Wat heb je voor scooter?
 
Ja als ik er alles uit wil halen zal ik toch naar de Naraku as moeten denk ik. Die herrie neem ik er dan maar bij.
Mijn scooter is een Kymco New Dink.
Post automatically merged:

Ik wil ook wel eens een keer met Ali express een asje uitproberen. Voor die prijs wil ik wel een keer een gokje wagen haha.

Hier een linkje:
Post automatically merged:

Of helemaal een keer gek doen en gewoon deze set erop kwakken.

 
Last edited:
Back
Top