AGM VX50 72cc afstelling

DanielSmit03

New Member
Beste Forumleden,

Ik ben in het bezit van een AGM VX50 4T snor uit 2012. Ik ben al een tijdje bezig met het opvoeren van mijn scooter maar ik denk dat ik niet helemaal de juiste afstelling heb. Ik denk en vind dat hij best nog wat harder kan optrekken dan dat hij nu doet. Mijn setup is als volgt:

80cc (72cc) cilinder en cilinderkop
Race Nokkenas (merk geen idee)
Malossi multivar
8gram Malossi rollen
Malossi gele drukveer
Naraku V-Snaar
Polini Hi Speed Koppeling (met strakste blauwe trekveren)
Standaard Carburateur ( wel sproeier 86 )
Onbegrensde CDI
Standaard uitlaat
Standaard luchtfilter

De trekkracht is opzich wel oke, maar denk dat hij nog wat sneller kan. Heb al een beetje zitten rommelen met de rollen (6gram,6,3) maar dit is te licht, maakt dus overtoeren. Drukveer was eerst wit van Malossi toen ik nog 50cc reed. Heb nu een gele drukveer. Ook loopt hij best wel hoog in toeren rond de topsnelheid. Topsnelheid maakt me in principe niet heel veel uit, vind de trekkracht belangrijker. Topsnelheid is nu denk ik rond de 65 gps. Snaartje is nu zo’n 2500km oud, zat erover na te denken een Malossi snaartje te kopen en een Naraku starterkrans ( is wat lichter dan de originele en originele is een beetje versleten ). Hebben jullie misschien verder tips qua afstelling/trekkracht verbeteren en wat beter in top lopen qua toeren?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Roller286

New Member
De 72cc rijd het beste met de orginele cilinderkop. Cilinderkop die jij gebruikt doet past boven de 80cc zijn werk. (best in combi met 24mm carb). De kleppen zijn in diameter groter wat geen zin heeft bij een standaart carb met 72cc. Ik rijd zelf met 72cc Naraku en standaart kop. NCY nokkenas, standaart carb met sproeier 88, mallosi multivario met witte drukveer en 8 gram rollen en onbegrensde cdi. En ook de standaart koppeling en veertjes. Vind het goed trekken en rijd net iets over de 70 op gps. Ook heuvel op gewoon dik 70 zonder probleem.
 

DanielSmit03

New Member
Dus een 24mm carb zou al beter zijn voor mijn setup als ik zo jou verhaal een beetje aanhoor? Heb je verder nog eventuele tips?
 

Roller286

New Member
Als je de 72cc hebt zou ik de originele cilinderkop plaatsen en alles goed afstellen. Wanneer je 80cc hebt of meer dan pas 24mm.
 

floris92

New Member
De 72cc rijd het beste met de orginele cilinderkop. Cilinderkop die jij gebruikt doet past boven de 80cc zijn werk. (best in combi met 24mm carb). De kleppen zijn in diameter groter wat geen zin heeft bij een standaart carb met 72cc. Ik rijd zelf met 72cc Naraku en standaart kop. NCY nokkenas, standaart carb met sproeier 88, mallosi multivario met witte drukveer en 8 gram rollen en onbegrensde cdi. En ook de standaart koppeling en veertjes. Vind het goed trekken en rijd net iets over de 70 op gps. Ook heuvel op gewoon dik 70 zonder probleem.
Heb jij ervaring met beide 70/80cc cilinders? Ik was namelijk van plan om een 50mm (volgens mij 80cc) cilinder op een kymco te zetten, met originele carb en in eerste instantie de originele kop, maar aan jouw verhaal te horen is dat niet aan te raden?

En weet je of dat sls systeem uitmaakt? Het liefste houd ik die er gewoon op, als het toch niet nadelig werkt.
 

Roller286

New Member
Heb jij ervaring met beide 70/80cc cilinders? Ik was namelijk van plan om een 50mm (volgens mij 80cc) cilinder op een kymco te zetten, met originele carb en in eerste instantie de originele kop, maar aan jouw verhaal te horen is dat niet aan te raden?

En weet je of dat sls systeem uitmaakt? Het liefste houd ik die er gewoon op, als het toch niet nadelig werkt.
Ja ik heb beide gereden. 50mm is 80cc en die rijd pas lekker met een grote (80/90 cc) cilinderkop i.c.m. een grotere carburateur en snelle nokkenas. Hier is best een hoge topsnelheid mee te halen en een goede trekkracht als je vario en koppeling goed afstelt. Het is wel een duurde optie dan de 72cc kit (47mm) want de 72cc is met orginele kop en carburateur. Wel raad ik aan om een "snelle"nokkenas te monteren. Dit maakt echt een groot verschil op de 72cc. De 80cc set up heeft me veel geld gekost totaal gezien en had dan achteraf mischien beter meteen voor een 90cc kunnen gaan qua kosten. Nu rijd ik al weer een 1,5 jaar met een 72cc (zie de set up in vorige post) en ben hier zeer tevreden over. Ik zou zelf weer voor de 72cc gaan als ik een andere scooter neem maar dat is persoonlijke voorkeur ;-)
Post automatically merged:

@floris92 let er wel op wanneer je de grotere cilinderkop monteert je ook je kleptuimelaarbrug aan moet passen. Dat is afhankelijk van je kleppen. Of je korte of lange kleppen hebt. Als je toch beslist om de 80cc te monteren dan stuur me maar een prive bericht dan heb ik nog wel wat tips en weetjes waar je op moet letten en rekening mee moet houden.
 
Last edited:

Flof

Member
Goh goeie info @Roller286 . Net als @floris92 ben ik ook van plan een big bore op m'n Kymco People S te gaan zetten. Een 47mm dus 72cc. Ik zit me al tijden af te vragen of ik me dan druk moet maken om kop, nokkenas en carb. Jij geeft nu een perfect antwoord. Nokkenas heeft wel zin, snelle kop en carb weinig. Heb echt zitten zoeken naar opvoer "strategie" en dergelijke. Wat is de juiste volgorde. Daar is toch maar weinig over te vinden.

Wat ik me nog afvraag:
  1. Ga ik meer verbruiken door de snelle nokkenas?
  2. Hoeveel zin heeft een snel luchtfilter? (Die kan ik trouwens nergens vinden voor m'n People S).
 
Advertisement - register to remove this
Top