AGM sp50 valt uit bij gas (engine light gaat knipperen)

Agm19

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een agm sp50 en zoals de titel aangeeft valt deze uit zodra ik gas geef.

Ik heb er een nieuwe carterkap op moeten zetten want de oude was kapot(ik ben tweede eigenaar). Ook heb ik de kickstarter overgezet en met een nieuwe pakking weet terug gemonteerd.

Na dit gedaan te hebben (de brommer stond al paar weekjes stil) wilde ik mijn brommer weer starten en toen begon het probleem dat hij begon de haperen met gas geven.

Ik heb mijn carb helemaal schoongemaakt en de bougie gecheckt en alles afgesteld.

Ik weet nu even niets meer te checken, heeft iemand raad?
 
Advertisement - register to remove this

AGM sp50 valt uit bij gas (enige light gaat knipperen)​

Ik neem aan dat je bedoelt "engine light".
Ik neem ook aan dat deze AGM een elektronisch gestuurde carburateur heeft omdat de scooter een motormanagementlampje heeft en je zegt dat je de carburateur schoon gemaakt hebt.

Vele Euro4 scooters zijn voorzien van een Dellorto ECU, ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is.
Deze ziet er zo uit:

shopping

Indien je scooter deze ECU gebruikt geeft het aantal knippers van het motormanagementlampje de foutcode aan.
Wellicht vind je in je buddybak een sticker waarop vermeld staat wat deze knippers betekenen.
Zo niet, laat even weten hoeveel keren het lampje knippert.
 
Ik neem aan dat je bedoelt "engine light".
Ik neem ook aan dat deze AGM een elektronisch gestuurde carburateur heeft omdat de scooter een motormanagementlampje heeft en je zegt dat je de carburateur schoon gemaakt hebt.

Vele Euro4 scooters zijn voorzien van een Dellorto ECU, ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is.
Deze ziet er zo uit:

shopping

Indien je scooter deze ECU gebruikt geeft het aantal knippers van het motormanagementlampje de foutcode aan.
Wellicht vind je in je buddybak een sticker waarop vermeld staat wat deze knippers betekenen.
Zo niet, laat even weten hoeveel keren het lampje knippert.
Hoi, dank je wel voor jou antwoord! Ik heb gekeken en hij knippert 6 x. In mijn buddy staat dat het, speed sensor in short circuit of speed sensor in open circuit kan zijn. Nu klopt het dat de toerenteller het niet meer doet maar wel mijn benzine niveau dat in hetzelfde paneel zit. Wat zou ik kunnen checken om dit op te lossen, ik zou eerlijk gezegd niet weten wat hier voor de oplossing kan zijn of wat ik daar aan kan doen.

Nogmaals dank voor je antwoord!
 
Ik heb geen idee welke speedsensor hier bedoelt wordt.
De Euro4 ECU heeft er namelijk 2, één voor de enginespeed (RPM-van de motor dus), de andere voor de snelheid waarmee de scooter zich voortbeweegt (KM/U dus).
Maar als jij zegt dat de toerenteller het ook niet meer doet, zal het wel de eerste zijn.
Helaas heb ik geen schema van jouw Euro4 scooter en kan je ook niet echt verder helpen.

Je hebt de carterkap eraf gehad, wellicht deze nog eens verwijderen en controleren of er niks gebeurd is met de bedrading van de stator achter je vliegwiel of misschien wel de connector die de stator met de kabelboom van de scooter verbindt.
Ik vermoed dat het signaal van de pickupspoel niet meer de ecu bereikt door een onderbreking (speed sensor in open circuit) of een kortsluiting (speed sensor in short circuit) in de bedrading tussen de pickupspoel en de ecu.
Of de pckupspoel zelf die iets mankeert, de weerstand van een pickupspoel ligt tussen 100 en 200 Ohm, mocht je de pickupspoel willen meten.
Of deze weerstands waarde ook voor Euro4 geldt, weet ik niet maar ik denk het wel.
 
Ik heb geen idee welke speedsensor hier bedoelt wordt.
De Euro4 ECU heeft er namelijk 2, één voor de enginespeed (RPM-van de motor dus), de andere voor de snelheid waarmee de scooter zich voortbeweegt (KM/U dus).
Maar als jij zegt dat de toerenteller het ook niet meer doet, zal het wel de eerste zijn.
Helaas heb ik geen schema van jouw Euro4 scooter en kan je ook niet echt verder helpen.

Je hebt de carterkap eraf gehad, wellicht deze nog eens verwijderen en controleren of er niks gebeurd is met de bedrading van de stator achter je vliegwiel of misschien wel de connector die de stator met de kabelboom van de scooter verbindt.
Ik vermoed dat het signaal van de pickupspoel niet meer de ecu bereikt door een onderbreking (speed sensor in open circuit) of een kortsluiting (speed sensor in short circuit) in de bedrading tussen de pickupspoel en de ecu.
Of de pckupspoel zelf die iets mankeert, de weerstand van een pickupspoel ligt tussen 100 en 200 Ohm, mocht je de pickupspoel willen meten.
Of deze weerstands waarde ook voor Euro4 geldt, weet ik niet maar ik denk het wel.
Hoi, dank je wel voor je antwoord. Ik ga zeker even kijken achter de carterkap dan zal daar de fout zitten!
 
@Agm19 Maatje! Ik denk dat ik het wellicht weet. Je speed sensor is het sensoortje dat vanuit je ECU/CDI loopt naar je carterdeksel. Die moet je demonteren van de oude en monteren op je nieuwe. Met euro4 & 5 scootertjes zullen deze niet al te blij zijn als deze niet lekker zit of helemaal ontbreekt. Check het even!!

(Zit bevestigd met twee kleine schroefjes in je kickstartdeksel)
 
Back
Top