AGM SP50 koplamp werkt niet (groot licht wel soms)

RKedenz

New Member
Hallo allemaal,

Net nieuw op het forum en ik zit dus natuurlijk met een probleem.
Ik bezit een AGM SP50 uit 2018.
Nu is tijdens het rijden mijn voorlicht uitgevallen, deze kwam af en toe wel terug tijdens het rijden. Mijn groot licht doet het af en toe wel (willekeurig en niet direct als ik de schakelaar omzet).
Ter info: Voorlicht doet het standaard niet zonder dat de motor draait. Achterlicht, remlicht, knipperlicht, dimlichten doen het wel zoals het hoort.
Vandaag heb ik de koplamp (2x) vervangen en helaas werkt het licht nog niet. Groot licht werk bij een nieuw lampje ook nog.
Ik vrees dus dat er iets mis is in de bekabeling o.i.d.
Helaas ben ik niet zo technisch verder dus ik hoop hier wat tips te krijgen voor een absolute electro-newbie. Alvast bedankt voor meedenken.

Groeten,
Rens
 
Advertisement - register to remove this

@RKedenz
Controleer het volgende:

- Oxidatie/vuil bij de fitting van de lamp.

- Losse of slechte contacten/aansluitingen van de stekkertjes.

Mogelijk zit hier aanslag op.
Deze kan je verwijderen met contactspray en/of schoonkrabben.
De stekkertjes willen wel eens iets te ruim zitten.
Deze kan je voorzichtig met een tangetje iets inknijpen zodat ze wat strakker aansluiten.

Ik zeg: Succes...
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb vanmiddag een busje contact spray gehaald en de contacten voorzien van een laagje. Ik zie geen corrosie of aanslag, stekkers lijken ook degelijk vast te zitten.
Morgen even proberen tijdens een rondje rijden.
Ik laat het weten!
 
@RKedenz
Kijk voor de zekerheid de fitting van de koplamp even na.
De beugeltjes sluiten misschien niet helemaal goed aan op de lamp.
Buig deze voorzichtig iets naar beneden.
Op de foto, van een soortgelijke fitting, heb ik aangegeven welke ik bedoel.
Fitting 1.jpg
 
Dan toch een nieuwe schakelaar proberen.
Of even het hele circuit met een testlampje nalopen.
  • Ene aansluiting van het testlampje op de minpool van de accu met de andere aansluiting meten op de onderstaande plaatsen.
  • Scooter starten verlichting inschakelen en de lichtkeuzeschakelaar op dimlicht.
  • Meet op de gele draad van de stator connector, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de gele draad bij de aan- uitschakelaar van de verlichting, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de donker groene draad bij de aan- uitschakelaar van de verlichting, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de donker groene draad bij de dimlicht- grootlichtschakelaar van de verlichting, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de paarse draad bij de dimlicht- grootlichtschakelaar van de verlichting, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de paarse draad bij de koplampfitting, hier moet je testlampje branden.
  • Meet op de groene draad bij de koplampfitting, hier mag het lampje NIET branden.
 
Tussentijdse update:
Ondertussen een nieuwe schakelaar geprobeerd (ook daar weer even met contact spray bezig geweest op die twee stekkertjes.) geen succes helaas. Nog geen normaal licht.
Het doormeten heb ik te weinig technisch verstand van helaas… Kan ik bijv. ook met een multi-meter een en ander testen? Zou iemand dat kunnen toelichten?
 
Met testlampje hoe @Sparky uitlegt kan je ook met een multimeter doen.
Maar ja als je al weinig technisch verstand er van hebt dan weet ik niet of het jou lukt met de multimeter.
Als het lampje moet branden dan heb je +/- 12v en lampje brand niet dan 0v
Met lampje bedoel ik lampje van testlampje niet van jou scooter.
 
Back
Top