AGM retro start niet meer.

Cees26

New Member
Hallo forum,
Mijn vrouw en ik hebben alle bij een scooter AGM retro 4 takt 50cc.
Een paar maanden terug begon mijn scooter heel soms bij volle toeren in te houden. En reed daarna weer als of er niets aan de hand was. Dit werd frequenter. Wat later stopte de scooter er helemaal mee en kon ik die pas starten als hij was afgekoeld. Maar reed dan weer als van ouds. weer wat later kreeg ik hem nog wel aan de praat maar bleef alleen vol gas net aan stationair lopen en stopte er dan mee. Nu start tie helemaal niet maar.
Ik heb alle onderdelen met de scooter van mijn vrouw uitgewisseld. De CDI, mobine, bougie met dop, Carburateur en zelfs de ontsteking. Op de scooter van mijn vrouw werkt alles op mijn scooter niets. Gecontroleerd de klep afstelling. die is goed. De compressie is 8 bar. Alle kabels door gemeten geen breuk of los zittende contacten.
Hij krijgt benzine en lucht Vonkt goed. Ik heb het nog geprobeerd door remreiniger in te spuiten maar geen tikje. Als laatste gedachte had ik dat de uitlaat verstopt zat maar die is open.
Wie kan mij verder helpen want mijn kennis is uitgeput. suggesties zijn welkom.

Wanhopige Cees
 
Advertisement - register to remove this

Druk ze eens open en kijk of de zittingen staal kleurig zijn
Als je ijzer ziet dan sluiten ze, en heeft het geen nut om ze schoon te maken.


Ik zou bijna zeggen " scoor een nieuw blok via 1 of andere webshop..."

Wat een puzzel zeg.
 
Druk ze eens open en kijk of de zittingen staal kleurig zijn
Als je ijzer ziet dan sluiten ze, en heeft het geen nut om ze schoon te maken.


Ik zou bijna zeggen " scoor een nieuw blok via 1 of andere webshop..."

Wat een puzzel zeg.
Als het niet aan het blok ligt schiet ik daar nog niets mee op
Post automatically merged:

Het is misschien een vreemde gedachte , maar nu je de kop eraf hebt kun je eens het vliegwiel zo draaien dat de pick up op het vlakje van het vliegwiel zit , en dan kijken waar je zuiger is in de cilinder .
Het pickup punt is net iets voor de hoogste stand van de zuiger. Dit is ook niet te stellen
 
dat is dan goed , moet iets voor top ontsteken , dan zit het vliegwiel ook goed erop (spie heel). Dan nog even over de compressie bij jou 8 bar , dit is volgens de gegevens te weinig moet 15 bar zijn volgens de gegevens , hierbij de betreffende bladzijde . Als je kleppen goed zijn , en die lekken niet blijkt , blijven inderdaad de zuigerveren of cilinder maat over.
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    239.4 KB · Views: 9
Volgens mij moet de scooter ook lopen bij 8 Bar.
Met 15 Bar legt men de lat wel erg hoog, lijkt mij.
Meet de compressie eens bij de scooter die wel loopt?
Als de terpentine niet weg loopt uit de kop zijn de zittingen goed en hoef je de kleppen niet eruit te halen.

Je schrijft:
Gecontroleerd de klep afstelling. die is goed.
Hoe goed is die?
 
Ik zie heel vel info voorbij komen. Ik denk aan 2 dingen.
1. welke benzine tank je?
2. is je oliepeil nog goed?

Gezien het gedetailleerde verslag van Cees lijkt het het me dat dit gecontroleerd is!
Maar goed, alle input is sowieso van harte welkom natuurlijk!

Volgens mij moet de scooter ook lopen bij 8 Bar.
Met 15 Bar legt men de lat wel erg hoog, lijkt mij.

Ik (persoonlijk) vind 8 bar nogal aan de lage kant...
Het beste is om tussen de 9/11.8 te zitten voor een gezond lopende motor.
 
Gezien het gedetailleerd verslag van Cees lijkt het mij dat dit gecontroleerd is!
Maar goed, alle input is sowieso van harte welkom natuurlijk!



Ik (persoonlijk) vind 8 bar nogal aan de lage kant...
Het beste is om tussen de 9/11,8 te zitten voor een gezond lopende motor.
altijd euro 98 gettankt Olie op pijl vorige maand nog ververst.
Voor de zekerheid ook de kleppen en cilinderkop schoongemaakt ziet er weer prachtig uit
Post automatically merged:

Kan iemand mij zeggen wat dat ding is naast de gelijkrichter, Zit aangesloten op een zwart/groene draad en gaat de kabelboom in Heeft dit iets te maken met de stroom voorziening?
 

Attachments

  • IMG_20211223_155911.jpg
    IMG_20211223_155911.jpg
    144.2 KB · Views: 17
  • gelijkrichter met pijl achterzijde.jpg
    gelijkrichter met pijl achterzijde.jpg
    109.4 KB · Views: 16
  • gelijkrichter met pijl.jpg
    gelijkrichter met pijl.jpg
    105.8 KB · Views: 16
Last edited:
altijd euro 98 gettankt Olie op pijl vorige maand nog ververst.
Voor de zekerheid ook de kleppen en cilinderkop schoongemaakt ziet er weer prachtig uit
Post automatically merged:

Kan iemand mij zeggen wat dat ding is naast de gelijkrichter, Zit aangesloten op een zwart/groene draad en gaat de kabelboom in Heeft dit iets te maken met de stroom voorziening?
Als ik me niet vergis is dat een lichtweerstand
Post automatically merged:

Vernieuw je ook gelijk je klepseals?
 
inderdaad choke of licht weerstand , meestal is dat een dubbele . Denk toch dat je voor de zekerheid je cilinder ook moet demonteren . Kun je nu aan de zuiger voelen of deze veel speling heeft in de cilinder
 
Is de spanningsregelaar al vervangen / uitgewisseld geweest?
Bij mijn Like begaf dat ding het een keer in the middle of nowhere...
Hele goede oefening voor de kringspier...
Alle verbruikers uitzetten en bidden dat je thuiskomt.
Is uiteindelijk gelukt.
Maar de scooter liep erg beroerd.
Wie weet is dat het.

En die cilinder hoeft er niet per se af.
Gewoon scheutje olie in de cilinder gieten en compressie meten. Als die hoger is dan 8 weet je genoeg.
 
Ja, Floris, mijn vragen leken dan wel overbodig, maar ik heb ooit een retro gehad en die liep vast door een te laag oliepeil.
En foute benzine heb ik eveneens ervaring mee (ik ben overigens van bijna pensioengerechtigde leeftijd)

Verder vind ik dit probleem best wel boeiend te lezen en ben erg benieuwd wat de remedie uiteindelijk is.
 
Voordeel is dat het nu weer goed schoon is en je dit op zeker kunt afvinken van de zoeklijst.
En inderdaad is dit een (enkele) lichtweerstand, waarschijnlijk zit de weerstand van de elektrische choke intern geplaatst.
(sommige hebben een dubbele)

Maar deze weerstanden zitten in een metalen behuizing waardoor er weinig mee kan gebeuren...
Normaliter is het een kaal stukje keramiek wat nogal fragiel is, en kan door trillingen makkelijk breken en/of afbrokkelen.
Door de extra behuizing is dit vrijwel onmogelijk.

OIP.jpg


Voor de rest, zie hierboven:
 
Ja, Floris, mijn vragen leken dan wel overbodig, maar ik heb ooit een retro gehad en die liep vast door een te laag oliepeil.
En foute benzine heb ik eveneens ervaring mee (ik ben overigens van bijna pensioengerechtigde leeftijd)

Verder vind ik dit probleem best wel boeiend te lezen en ben erg benieuwd wat de remedie uiteindelijk is.
Anders ik wel.
 
Ja, Floris, mijn vragen leken dan wel overbodig, maar ik heb ooit een retro gehad en die liep vast door een te laag oliepeil.
En foute benzine heb ik eveneens ervaring mee (ik ben overigens van bijna pensioengerechtigde leeftijd)

Verder vind ik dit probleem best wel boeiend te lezen en ben erg benieuwd wat de remedie uiteindelijk is.

Ik heb nergens gezegd dat je wedervragen overbodig waren!
Alle input is immers welkom v.w.b. de vragen van Cees over dit oude beestje.

Ik ben iets jonger en duurt het nog zo'n 15 jaar voor ik ook zo'n speldje of vermelding krijg.
Maar ik krijg nu al (via de mail) aanbiedingen v.w.b. de 50+ korting op het openbaar vervoer :(!

En ja, de remedie/oplossing in deze intrigeert ons allemaal... ;)
 
Het moet welhaast iets elektrisch/electronisch zijn.
De CDI is DC, dus door de accu gevoed. (neem ik aan).
Alles wat vonk moet verzorgen doet het op de ene scooter wel, en op de andere niet.
Compressie is er. (al vind ik 8 bar niet bar veel)
Lucht en benzine zijn er.
Bougie wordt nat.
Bougie vonkt.
Ontsteking staat op tijd.

Ik neem aan dat de accu bij het starten minimaal 11,8 volt levert? Dit is belangrijk voor het aanvangstoerental van de CDI.
Sommige cdi's doen niks onder een bepaald aantal toeren.

Heb je de afstand van de pick-upsensor al afgesteld t.o.v. het vliegwiel? (0,5mm plusminus)

En ook niet geheel onbelangrijk....

Loop eerst eens de aardedraad naar het blok na. Vaak wil die door weersomstandigheden corroderen.
Even de stekkers lostrekken en zowel stekkers als het punt waar ze opgeschoven worden even met een schuurpapiertje opruwen.

Als je daar toch in de buurt bent meteen even de draden van de startmotor eenzelfde behandeling geven....
Cdi is ac rechtstreeks van de ontsteking
 
Na 50 jaar sleutelen aan benz en diesel motoren intrigeert dit probleem mij zeer , en ik hoop voor Cees 26 dat hij dit met ons aller hulp opgelost krijgt. Het is tenslotte een hoop ijzer en aluminium met een vonkje wat we tot leven moeten wekken :)
Al moet ik zeggen dat ik de nieuwere generatie scooters en auto's met al die chips gestuurde delen oversla , dat kan ik mijn brein na 70 jaar trouwe dienst niet aan doen. Ben nog uit het hand choke en voorgloei tijdperk. Vandaar ook mijn hobby Trabant en Retro scootertje ( welk ik nog niet eens slecht vindt)
Maar we gaan eruit komen .
 
Back
Top