AGM Retro GT Start Koud slecht, + wat andere vragen

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Alright.
Het plezier bleek van korte duur.
De dag erna kreeg ik de scooter onmogelijk aan de praat. Bijzonder gezien hij zo goed startte en reed de avond ervoor.
Nu nogmaals caburateur open gehad. Echter krijg ik de scooter niet gestart.
Andere bougiedop/ andere Bougie.
Carburateur krijgt benzine. Bougie vonkt.
Spruitstuk weer veranderd naar origineel.

Wanneer je kickt hoor je ook een geluidje dat me doet denken aan stroom, een beetje het geluid dat je hoort wanneer je kijkt of je bougie vonkt.

Ik persoonlijk vind het allemaal maar apart en imo blijft het chinese rommel.

Gezien het gebrek aan ervaring van mij met 4takt en dat ik de scooter voor de lol heb gekocht doet mij neigen naar het opgeven en de scooter van handen doen.

Ik heb de scooter gekocht voor 140 euro. Hij reed, startte alleen slecht.
Als ik de cabrurateur had laten reinigen en de kleppen laten stellen deed hij het wss prima. Was ik zon 80 euro kwijt geweest.
Inmiddels zon 70 euro aan onderdelen uitgegeven die ik niet meer kan retouren maakt voor mij 210 euro.
Gezien de scooter zaken in Almere meer vragen dan een autozaak is het het wat mij betreft ook niet waard om hem op te laten halen voor een diagnose en herstel.
Dan haal ik liever een la souris scooter voor 1050 euro wanneer ik er echt één wil hebben.
Voor nu denk ik maar de (financiele) wonden likken en er afscheid van nemen.

Last edited:

trabiarie

Well-Known Member
Je zou nog een keer de compressie kunnen testen , en heb je al eens de choke getest , (of deze uitschuift als je er spanning op zet) en belangrijker voor de koud start terug gaat , als de stroom eraf is ? Hier zijn geen kosten mee gemoeid . En je hebt al zoveel moeite gedaan , als hij weg is val je in een donker gat. Je hebt hem goed lopend gehad , de fout marge wordt hiermee kleiner. Ik heb twee jaar geleden een grande retro gekocht , en ben er eigenlijk best tevreden over , ook als ik hier op het forum lees van de problemen met de dure merken. Goed onderhoud is wel een vereiste , maar dat is overal mee.

Telefonica2.

Active Member
Alright.
Het plezier bleek van korte duur.
De dag erna kreeg ik de scooter onmogelijk aan de praat. Bijzonder gezien hij zo goed startte en reed de avond ervoor.
Nu nogmaals caburateur open gehad. Echter krijg ik de scooter niet gestart.
Andere bougiedop/ andere Bougie.
Carburateur krijgt benzine. Bougie vonkt.
Spruitstuk weer veranderd naar origineel.

Wanneer je kickt hoor je ook een geluidje dat me doet denken aan stroom, een beetje het geluid dat je hoort wanneer je kijkt of je bougie vonkt.

Ik persoonlijk vind het allemaal maar apart en imo blijft het chinese rommel.

Gezien het gebrek aan ervaring van mij met 4takt en dat ik de scooter voor de lol heb gekocht doet mij neigen naar het opgeven en de scooter van handen doen.

Ik heb de scooter gekocht voor 140 euro. Hij reed, startte alleen slecht.
Als ik de cabrurateur had laten reinigen en de kleppen laten stellen deed hij het wss prima. Was ik zon 80 euro kwijt geweest.
Inmiddels zon 70 euro aan onderdelen uitgegeven die ik niet meer kan retouren maakt voor mij 210 euro.
Gezien de scooter zaken in Almere meer vragen dan een autozaak is het het wat mij betreft ook niet waard om hem op te laten halen voor een diagnose en herstel.
Dan haal ik liever een la souris scooter voor 1050 euro wanneer ik er echt één wil hebben.
Voor nu denk ik maar de (financiele) wonden likken en er afscheid van nemen.
Klinkt alsof er ergens een plus draad los ligt.. iig na de ontsteking. Zou als ik jou was je buddy en bak er uit halen en dan weer doen. eventueel in het donker. misschien heb je ergens vonk overslag.Zie je in het donker niks dan kan je met een plantensproeier op de bougie kabel(gehele lengte een beetje sproeien.

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Allright:

Moet wel zeggen, half in de regen staan en eigenlijk geen testonderdelen hebben liggen is wel enigszins ontmoedigend.

- Welke plus draden zou je dan aan denken?
- Ik zal eens 12v vanaf me accu op de choke zetten, ik ga er vanuit dat + en - wel zichtbaar zijn dmv kleuren of dat het wisselstroom is direct van de stator.

Ik heb geen compressie meet gereedschap.
Vinger op het bougiegat en elektrisch rond laten gaan voel ik wel compressie, maar daar is denk ik weinig mee vast te stellen.

Verder wanneer ik me vinger op het gat had en ging doorstarten toen had ik niet echt het idee dat er werkelijk benzine naar de cilinder ging. Ik weet even niet of dit bij een 4takt zo te concluderen is. Benzine naar ingang carburateur stroomt wel.

Imo is waarschijnlijk de carburateur niet lekker en zal hij het met een nieuwe carburateur wel gaan doen.

Maandag en dinsdag is het weer wat acceptabeler en dan ga ik weer aan de slag. Eigenlijk wil ik nu wel eens weten wat er mis is.
Stappenplan:

- Buddy eruit, alle kabels nalopen.
- Choke testen met 12V erop.
- Waarschijnlijk een nieuwe carburateur kopen.

Dan kom ik met de volgende vragen:

- Kleppen stellen kan eventueel met alleen een steeksleutel en een voelermaat? Ik zag iig iemand op youtube gewoon met 2 vingers de klepsteel aandraaien.
- Welke carburateur zit er nou werkelijk op deze scooter? Via zandri.nl en technische tekeningen kom ik op een 18.5mm met 80 sproeier.
- Maakt het iets uit als je het beugeltje op de vlotternaald 180 graden draait? (zie foto)

De carburateur die er nu op zit is een Keihin PD18J A-6. Als ik dit google vind ik eigenlijk 18.5mm alternatieven met sproeier 80.

Wanneer ik de gasschuif opmeet kom ik echter maar op 16.4 mm ofzo.
Is wel handig om zeker te weten welke carburateur ik moet bestellen.

Ik ben eventueel in het bezit van zon multimeter om het een en ander door te meten.

Na wat zoeken op het forum vind ik eigenlijk geen: 'Het algemene scooter start niet topic'. Is deze er niet ?

Stoyanov

Active Member
Allright:

Moet wel zeggen, half in de regen staan en eigenlijk geen testonderdelen hebben liggen is wel enigszins ontmoedigend.

- Welke plus draden zou je dan aan denken?
- Ik zal eens 12v vanaf me accu op de choke zetten, ik ga er vanuit dat + en - wel zichtbaar zijn dmv kleuren of dat het wisselstroom is direct van de stator.

Ik heb geen compressie meet gereedschap.
Vinger op het bougiegat en elektrisch rond laten gaan voel ik wel compressie, maar daar is denk ik weinig mee vast te stellen.

Verder wanneer ik me vinger op het gat had en ging doorstarten toen had ik niet echt het idee dat er werkelijk benzine naar de cilinder ging. Ik weet even niet of dit bij een 4takt zo te concluderen is. Benzine naar ingang carburateur stroomt wel.

Imo is waarschijnlijk de carburateur niet lekker en zal hij het met een nieuwe carburateur wel gaan doen.

Maandag en dinsdag is het weer wat acceptabeler en dan ga ik weer aan de slag. Eigenlijk wil ik nu wel eens weten wat er mis is.
Stappenplan:

- Buddy eruit, alle kabels nalopen.
- Choke testen met 12V erop.
- Waarschijnlijk een nieuwe carburateur kopen.

Dan kom ik met de volgende vragen:

- Kleppen stellen kan eventueel met alleen een steeksleutel en een voelermaat? Ik zag iig iemand op youtube gewoon met 2 vingers de klepsteel aandraaien.
- Welke carburateur zit er nou werkelijk op deze scooter? Via zandri.nl en technische tekeningen kom ik op een 18.5mm met 80 sproeier.
- Maakt het iets uit als je het beugeltje op de vlotternaald 180 graden draait? (zie foto)

De carburateur die er nu op zit is een Keihin PD18J A-6. Als ik dit google vind ik eigenlijk 18.5mm alternatieven met sproeier 80.

Wanneer ik de gasschuif opmeet kom ik echter maar op 16.4 mm ofzo.
Is wel handig om zeker te weten welke carburateur ik moet bestellen.

Ik ben eventueel in het bezit van zon multimeter om het een en ander door te meten.

Na wat zoeken op het forum vind ik eigenlijk geen: 'Het algemene scooter start niet topic'. Is deze er niet ?

Zoiets heb je nodig.

trabiarie

Well-Known Member
Of hier , kan je alleen aanraden om eerst contact op te nemen met de verkoper , (dat het echt een keihin is ), ik had ook een keihin besteld op een website en kreeg een imitatie carb toegestuurd , hier een week mee aan het stoeien geweest om hem goed te krijgen , niet gelukt , bleek een imitatie te zijn. Toen bij ali een originele keihin besteld , zat hoofd sproeier 85 in en was na mengselschroef afstellen meteen goed , rijdt ik na 4500 km nog steeds prima mee.

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Ik was eigenlijk gewoon van plan om adhv de technische tekeningen op zandri het volgend te halen.
Imitatie:

Nu begrijp ik dat dat niet handig is?
Tevens staat er dat je de onderkant van de gasschuif opmeet en zo weet welke maat carburateur je hebt.
Deze was bij mij 16.4 mm .
Onder de deksel zit een zwarte "membraan". Hiervan meet u de diameter van de onderzijde van het onderdeel. Aan de hand hiervan weet u of u een 16,16.5, 18, 18.5, 19 of 24mm carburateur.

Ik vraag me dan ook nog steeds af of er wel een 18.5 mm cabrurateur gemonteerd zit op de mijne, want zoniet dan zal ik neem ik aan ook een grotere sproeier moeten monteren dan 80 wat er nu in zit.

Deze had ik inderdaad zelf ook gevonden, vrij goedkoop. 'Staat helaas op 'tijdelijk niet leverbaar'.

trabiarie

Well-Known Member
PDJ 18 is 18mm carb . Ik geef alleen mijn ervaring weer met een imitatie carb , die ik gekocht had omdat , toen ik mijn scooter kocht deze twee jaar had stilgestaan met e10 benzine , en deze van binnen aangevreten was. Na een week geklooit te hebben met die imitatie ( kreeg hem met verschillende sproeiers niet goed , starten perfect maar steeds inhouden en stotteren , dan ineens weer goed , en even later weer klooie ) ten slotte een orginele keihin bestelt bij ali. Hier twee weken op gewacht , eerst gekeken welke sproeiers erin zaten , en toen zo gemonteerd , was eigenlijk gelijk goed , ook bougie kleurt goed . Dus zo heb ik een 85 hoofd sproeier .

EddyIsReady

New Member
Of hier , kan je alleen aanraden om eerst contact op te nemen met de verkoper , (dat het echt een keihin is ), ik had ook een keihin besteld op een website en kreeg een imitatie carb toegestuurd , hier een week mee aan het stoeien geweest om hem goed te krijgen , niet gelukt , bleek een imitatie te zijn. Toen bij ali een originele keihin besteld , zat hoofd sproeier 85 in en was na mengselschroef afstellen meteen goed , rijdt ik na 4500 km nog steeds prima mee.
Kei-hin wordt niet meer gemaakt in China, waarschijnlijk krijg je een imitatie

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
- Bougie zat los
- Onsteking stond niet erg goed, vonkte zwak.
- Carburateur vervangen. (Bleef een bwoaap geluid maken bij volgas).

Rijdt nu uitstekend.
Met de CDI die ik hierboven heb gelinkt rijdt de scooter op top tegen de 40 teller, 36 GPS
Valt of net wel of niet binnen de WOK-melding marge.
Ik neem het risico maar.

Rijd nu verder uitstekend.
Ik denk dat ik nog wel een beetje naar scooter ruik, maar lastig te bepalen. Er stond veel wind vandaag en ik heb maar 8 km gereden.
Tevens heb ik uberhaupt nog geen 30 KM met deze scooter gereden, kan dus ook niet vertellen of hij olie verbruikt.
Wellicht in de toekomst.

Wat ik mij nou wel afvraag is.
Je ziets bijv op marktplaats heel veel kappensets te koop.
Maar weinig specifiek voor de AGM GT.

Is er van modellen bekend welke 1 op 1 op deze scooter past?

Verder, het lampje op het dashboard linksonderin.
Ik vind nergens eenduidig waar het nou voor staat. Soms kleurt hij rood.
Een bericht naar AGM heeft helaas geen reactie opgeleverd.
Is er iemand die het wel 100% zeker weet?

Stoyanov

Active Member
- Bougie zat los
- Onsteking stond niet erg goed, vonkte zwak.
- Carburateur vervangen. (Bleef een bwoaap geluid maken bij volgas).

Rijdt nu uitstekend.
Met de CDI die ik hierboven heb gelinkt rijdt de scooter op top tegen de 40 teller, 36 GPS
Valt of net wel of niet binnen de WOK-melding marge.
Ik neem het risico maar.

Rijd nu verder uitstekend.
Ik denk dat ik nog wel een beetje naar scooter ruik, maar lastig te bepalen. Er stond veel wind vandaag en ik heb maar 8 km gereden.
Tevens heb ik uberhaupt nog geen 30 KM met deze scooter gereden, kan dus ook niet vertellen of hij olie verbruikt.
Wellicht in de toekomst.

Wat ik mij nou wel afvraag is.
Je ziets bijv op marktplaats heel veel kappensets te koop.
Maar weinig specifiek voor de AGM GT.

Is er van modellen bekend welke 1 op 1 op deze scooter past?

Verder, het lampje op het dashboard linksonderin.
Ik vind nergens eenduidig waar het nou voor staat. Soms kleurt hij rood.
Een bericht naar AGM heeft helaas geen reactie opgeleverd.
Is er iemand die het wel 100% zeker weet?

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Ja dat high beam indicator heb ik gelezen.
Maar dat is het niet.

Wanneer hij brandt heeft niks te maken met klein en groot licht inschakelen.
Zou dat eerste verhaal nog meer geloven.

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Een high beam indicator is blauw. Dimlicht groen. Clignoteurs groen. Oranje of rood kost meestal geld
Ik weet eigenlijk niet wat jij hier nou mee wilt zeggen.

De link die je deelt is antwoord 1: Cell phone indicator. Antwoord 2 is: high beam indicator.

Nu is de high beam indicator een heel ander lampje.
In de gebruikershandleiding staat zoals in antwoord 2 getoond precies hetzelfde.
High beam indicator.
Wat ik nou aangeef is.
Het is GEEN high beam indicator.
De vraag is: Weet iemand wat het 100% zeker is?

Ik zou inderdaad neigen naar cell phone indicator, dat dat in China zo bedacht is en nooit uit het ontwerp gehaald voor de import.
Wat ik wil weten is of iemand dit al ergens heeft kunnen bevestigen.

Advertisement - register to remove this