AGM Retro GT Start Koud slecht, + wat andere vragen

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Beste Medeleden.

Recent heb ik een AGM Retro GT Snorscooter aangekocht.
Bouwjaar 2013, 12 inch wielen, 5500 KM op klok. Eerste eigenaar afkomstig.

- De scooter loopt te hard, rond de 60 op teller.
- Start slecht wanneer koud ( warm meteen), maar loopt daarna prima.
- Je ruikt toch een beetje naar scooter na het rijden erop, wat mij voor een 4takt eigenlijk wel tegenvalt.

Nu heb ik even de buddy eruit gehaald en de boel bekeken.
In theorie heeft hij 2 jaar terug een beurt gehad met olie vervangen etc.
De scooter is in het begin opgevoerd door een scooterzaak, vorige eigenaar vond dat te snel en bracht hem terug voor het afvoeren. Echter bleef de scooter snel lopen en de vorige eigenaar heeft het toen maar zo gelaten. Het opvoeren koste 35 euro destijds.

Nu zie ik dat de CDI een kastje is met 6 pins. De wit paarse kabel lijkt verder intact.

Is deze scooter vermoedelijk opgevoerd d.m.v. het plaatsen van een andere CDI?

Is het afvoeren hiervan een kwestie van het bestellen van een andere CDI of kan ik nog iets proberen?

Ik zag zelf de volgende CDI:

Wat kan de oorzaak van moeilijk starten zijn? Volgens mij krijg je hem met koude motor vrijwel niet aan met de kickstart. Met elektrische start is het een kwestie van denk ik zon 5-10 x even rond laten draaien 5 seconden.

Verder reageert de scooter curieus op het gas. Half gas brengt je eerder op een hogere snelheid dan volgas. Wanneer je eenmaal wat harder rijdt kun je wel volgas geven, maar volgens mij ga je er niet harder door. Op lagere snelheid volgas lijkt alsof hij dan veel lucht aanzuigt of verzuipt of iets dergelijks.
De bougie is zo bruin als het kan en eigenlijk rijdt de scooter al 5000 KM zo bij de vorige eigenaar.

Nu was mijn plan het volgende:

- Olie en filter vervangen ( Rijdt al 2 jaar op dezelfde olie, ook al werd hij vrijwel niet gebruikt.)
- Benzinefilter vervange
- Carbururateur demonteren, uit elkaar halen en doorspuiten met een compressor.
- Kleppen laten stellen bij een scooter zaak
- Bougie vervangen.

Heeft er verder iemand nog tips waar ik naar kan kijken en vervangen?
Zou natuurlijk mooi zijn als hij wat makkelijker start.

IK heb even wat fotos gemaakt en gelinkt, wellicht dat jullie iets kunnen zien aan de kabelboom/ CDI.

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
- Start slecht wanneer koud ( warm meteen), maar loopt daarna prima.
- Je ruikt toch een beetje naar scooter na het rijden erop, wat mij voor een 4takt eigenlijk wel tegenvalt.

Een slechte compressie kan dit veroorzaken, dit zou ook het olieverbruik verklaren.
Zou ook even de klepspeling controleren en bijstellen indien nodig.

Ik denk dat de dealer bij het opvoeren een onbegrensde cdi heeft geplaatst, dus die paarse draad op de cdi waar de cartersensor is op aangesloten, doet momenteel helemaal niks.

Verder heb je een linkje naar een cdi die werkt met een cartersensor, dat is die losse rood/witte draad die uit de cdi komt op de foto van de website.
Deze zou je kunnen gebruiken, die paarse draad moet je dan wel op deze losse rood/witte draad aansluiten.

Dus zo ziet het dan er uiteindelijk uit:

Naamloos.png
 

Sparky

Well-Known Member
Dit is geen cdi die werkt met een cartersensor.
Deze begrensd op toerental, de cdi die origineel op jouw scooter zat begrensd op snelheid in samenwerking met de cartersensor. (paarse draad)

Deze werkt ook, alleen of je dan ook werkelijk 35 kmpu gaat, kan een beetje meer kan een beetje minder zijn, afhankelijk of er ook nog iets achter het carterdeksel is gewijzigd, denk aan andere vario en/of andere rolletjes.

Verder even kijken of je motortype overeen komt met deze cdi, komt de motorcode overeen zal de snelheid wel in de buurt liggen van 35kmpu.
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Duidelijk, maar welke CDI moet ik dan hebben die plug en play is, waarbij geen kabeltjes wisselen en dergelijke. Even los van of achter het carterdeksel iets gewijzigd is. (Zal de rolletjes even nawegen en zien of ik verder iets zie. )

Want wat ik begrijp is, als ik de eerst getoonde CDI haal, ik de rode losse kabel moet verbinden met de paars/witte kabel.
Betekent dit dan dat de paars/witte kabel en naar de CDI loopt en naar de rode kabel? Of koppel je hem af van de 4+2 pins en laat je hem alleen naar de rode kabel lopen.

Verder begrijp ik dat de 2e CDI in het geval dat de juiste snelheid behaald wordt eigenlijk het makkelijkst is. :)
 

Sparky

Well-Known Member
Duidelijk, maar welke CDI moet ik dan hebben
Aan jouw de keuze.
Of koppel je hem af van de 4+2 pins en laat je hem alleen naar de rode kabel lopen.
Ja, de pin uit de connector halen, door met een fijne schroevendraaier of paperclip het weerhaakje terug te duwen en het contact uit de connector te trekken.
Dan de paars/witte draad rechtstreeks verbinden met de rood/witte draad van de cdi.

Of een andere plug and play optie is de originele cdi zoeken die de cartersensoraansluiting wel op de 4-polige connector heeft.
 

trabiarie

Well-Known Member
Deze is voor een 10inch velg , topic starter heeft een 12 inch velg , dan wordt het deze :
Heb je de oorzaak van het slechte starten nog bekeken ? Vergeet dan ook de choke niet te controleren op goede werking , en of er spanning staat op de connector hiervan , als de motor loopt.
 
Last edited:

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Cdi is prima. Heb hem besteld, eentje van 12 inch 35kmh mezoly.

De carburateur heb ik gedemonteerd, uit elkaar gehaald en doorgespoten met Remmenreiniger. Gasklep beweegt dmv van de gashendel. De gasschuif weet ik eigenlijk niet hoe dit precies werkt. Bovenin de carb zit een rubber flap. Hermontage hiervan vond ik lastig. De scooter start nu zelfs na dagen direct. Echter rijdt hij alleen met heel weinig gas. En dan ook echt maar stapvoets. Waar kan ik naar kijken?
 

trabiarie

Well-Known Member
kijk eens als je de lucht filter slang eraf hebt of de naald ook naar boven beweegt als je gas geeft. Kun je wat makkelijker bekijken met een spiegeltje. Als hij niet beweegt KAN het membraan (rubber flap) lek zijn
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Ik zag bij montage idd al dat de schuif niet beweegt.
Dus dan gok ik dat de cilinder bij gas geven alleen maar benzine krijgt en geen hogere hoeveelheid lucht.

Duidelijk waar die flap voor is dan.
Ik had behoorlijk wat moeite met die flap.
Wilde er bijna vaseline tussen smeren. Echter leek hij uiteindelijk acceptabel vast te zitten.
Wss is die er weer uitgeflapt bij vastzetten van het bovenste klepje.
Mogelijk is die flap al 8 jaar oud en 5500 km oud. Wellicht een revisieset van een tientje of maar meteen een carburateur voor 35 euro.
Ergens vraag ik me af of die flap nou uitgelubberd is na al die jaren of dat het echt zo moeilijk erin gaat.
 

trabiarie

Well-Known Member
De schuif beweegt alleen als de motor loopt , deze reageert op het vacuum wat je in de venturi van de carb opwekt met je (gas) vlinderklep.
heb je ook die uitsparing gezien die aan die flapzit , en die in de uitsparing in de rand van de carb hoort? Kan maar op èèn manier erin als het goed is
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Ah duidelijk.
Ik moet dus de motor starten, dan luchtfilter loshalen(of andersom kan ook wel wss. ) en dan kijken of de gasschuif meebeweegt.

Ja ik heb rekening gehouden met de flap. Echter probeerde ik dit zon 5 - 10 x netjes erin te leggen allemaal, telkens floepte hij weer uit de gleuf rondom. De laatste poging leek redelijk succesvol en toen heb ik het bovenste kapje met de twee schroeven vast gezet.

Ik zal in de loop van de week als het weer mee zit weer even deze carburateur chekken en dan eventueel loshalen.
Nieuw flapje zou em overigens denk ik niet mis staan.
 

trabiarie

Well-Known Member
lijkt me ook verstandig dan om deze te vervangen , ik heb die van mij ook weleens losgehaald , en dan ging deze er eigenlijk zo weer goed in.
Als hij echt zo uit gelubberd is gaat dat veel moeilijker. Als de gas schuif niet mee beweegt krijgt de motor alleen benzine uit de stationair sproeier , omdat de naald die in de hoofd sproeier zit niet omhoog gaat , ook heb je dan lucht te kort omdat de schuif de doorgang blokkeert.
Via een gaatje achter de gasklep , loopt een verbinding boven dat membraam en zuigt daar vacuum , waardoor de schuif met naald omhoog gaat.
Omdat hier een bepaalde tijd overheen gaat wat reageren aan gaat, heb je een acceleratiepompje die wat extra benzine inspuit om dit te overbruggen.
 

Stoyanov

Active Member
Als je toch bezig bent.
Trek de carburateur los, met spruitstuk en al, van de kop.
Daar zit, als het goed is, een bakelieten pakking van een cm dik.
Die dingen scheuren/barsten heel vaak.
Valse lucht is ook slecht lopen.
Vervangen kost een paar euro. Meteen ook O-ring in het spruitstuk vervangen.
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Bedankt voor de tip!
Spruitstuk en pakking had ik vooraf aan dit avontuur idd ook al meebesteld.
Ga van de week even dat monteren, carburateur bekijken of dat flapje lek is/ goed gemonteerd en dan opmeten / revisieset of nieuw.ue carburateur halen.

To be continued.
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Nog eens de carb los gehaald.
Spruitstuk vervangen.
Choke ook los en weer gemonteerd.
Gasschuif eruit, bekeken voor lekkages in het rubber.
Ik was in de veronderstelling dat deze flap net als een koppakking bij een watergekoelde cilinder echt strak in de gleuf geklemd hoort te worden.

Ik heb het nu zo goed mogelijk terug gezet en de scooter rijdt beter dan ooit.
Ik heb verder niet gemeten wat de maat van de carb is, maar ik gok gezien er PD-18j op staat en Keihin op het deksel, dat het een 18,5mm is.

Ik laat morgen alsnog even iemand van marktplaats komen die de olie wissel uitvoert en voor de zekerheid de klepspeling naloopt en eventueel corrigeert.

Ik kom hier nog wel op terug zodra we meer gereden hebben.
Waar ik benieuwd naar ben is of ik na oliewissel minder naar de scooter zal ruiken.
Vond die lucht in je jas voor een 4takt namelijk beetje onacceptabel.

 

Telefonica2.

Active Member
Top om te lezen dat hij het weer goed doet.
Als je enorm stinkt naar olie/benzine of combi heb je kans dat hij olie verbuikt.(doen ze vaak wel een beetje) moet je geregeld bijvullen?
 
Advertisement - register to remove this
Top