AGM Retro GT Start Koud slecht, + wat andere vragen

AGM Retro GT Beun

Sinds kort weer een Scooter.
Beste Medeleden.

Recent heb ik een AGM Retro GT Snorscooter aangekocht.
Bouwjaar 2013, 12 inch wielen, 5500 KM op klok. Eerste eigenaar afkomstig.

- De scooter loopt te hard, rond de 60 op teller.
- Start slecht wanneer koud ( warm meteen), maar loopt daarna prima.
- Je ruikt toch een beetje naar scooter na het rijden erop, wat mij voor een 4takt eigenlijk wel tegenvalt.

Nu heb ik even de buddy eruit gehaald en de boel bekeken.
In theorie heeft hij 2 jaar terug een beurt gehad met olie vervangen etc.
De scooter is in het begin opgevoerd door een scooterzaak, vorige eigenaar vond dat te snel en bracht hem terug voor het afvoeren. Echter bleef de scooter snel lopen en de vorige eigenaar heeft het toen maar zo gelaten. Het opvoeren koste 35 euro destijds.

Nu zie ik dat de CDI een kastje is met 6 pins. De wit paarse kabel lijkt verder intact.

Is deze scooter vermoedelijk opgevoerd d.m.v. het plaatsen van een andere CDI?

Is het afvoeren hiervan een kwestie van het bestellen van een andere CDI of kan ik nog iets proberen?

Ik zag zelf de volgende CDI:

Wat kan de oorzaak van moeilijk starten zijn? Volgens mij krijg je hem met koude motor vrijwel niet aan met de kickstart. Met elektrische start is het een kwestie van denk ik zon 5-10 x even rond laten draaien 5 seconden.

Verder reageert de scooter curieus op het gas. Half gas brengt je eerder op een hogere snelheid dan volgas. Wanneer je eenmaal wat harder rijdt kun je wel volgas geven, maar volgens mij ga je er niet harder door. Op lagere snelheid volgas lijkt alsof hij dan veel lucht aanzuigt of verzuipt of iets dergelijks.
De bougie is zo bruin als het kan en eigenlijk rijdt de scooter al 5000 KM zo bij de vorige eigenaar.

Nu was mijn plan het volgende:

- Olie en filter vervangen ( Rijdt al 2 jaar op dezelfde olie, ook al werd hij vrijwel niet gebruikt.)
- Benzinefilter vervange
- Carbururateur demonteren, uit elkaar halen en doorspuiten met een compressor.
- Kleppen laten stellen bij een scooter zaak
- Bougie vervangen.

Heeft er verder iemand nog tips waar ik naar kan kijken en vervangen?
Zou natuurlijk mooi zijn als hij wat makkelijker start.

IK heb even wat fotos gemaakt en gelinkt, wellicht dat jullie iets kunnen zien aan de kabelboom/ CDI.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
- Start slecht wanneer koud ( warm meteen), maar loopt daarna prima.
- Je ruikt toch een beetje naar scooter na het rijden erop, wat mij voor een 4takt eigenlijk wel tegenvalt.

Een slechte compressie kan dit veroorzaken, dit zou ook het olieverbruik verklaren.
Zou ook even de klepspeling controleren en bijstellen indien nodig.

Ik denk dat de dealer bij het opvoeren een onbegrensde cdi heeft geplaatst, dus die paarse draad op de cdi waar de cartersensor is op aangesloten, doet momenteel helemaal niks.

Verder heb je een linkje naar een cdi die werkt met een cartersensor, dat is die losse rood/witte draad die uit de cdi komt op de foto van de website.
Deze zou je kunnen gebruiken, die paarse draad moet je dan wel op deze losse rood/witte draad aansluiten.

Dus zo ziet het dan er uiteindelijk uit:

Naamloos.png

Sparky

Well-Known Member
Dit is geen cdi die werkt met een cartersensor.
Deze begrensd op toerental, de cdi die origineel op jouw scooter zat begrensd op snelheid in samenwerking met de cartersensor. (paarse draad)

Deze werkt ook, alleen of je dan ook werkelijk 35 kmpu gaat, kan een beetje meer kan een beetje minder zijn, afhankelijk of er ook nog iets achter het carterdeksel is gewijzigd, denk aan andere vario en/of andere rolletjes.

Verder even kijken of je motortype overeen komt met deze cdi, komt de motorcode overeen zal de snelheid wel in de buurt liggen van 35kmpu.

AGM Retro GT Beun

Sinds kort weer een Scooter.
Duidelijk, maar welke CDI moet ik dan hebben die plug en play is, waarbij geen kabeltjes wisselen en dergelijke. Even los van of achter het carterdeksel iets gewijzigd is. (Zal de rolletjes even nawegen en zien of ik verder iets zie. )

Want wat ik begrijp is, als ik de eerst getoonde CDI haal, ik de rode losse kabel moet verbinden met de paars/witte kabel.
Betekent dit dan dat de paars/witte kabel en naar de CDI loopt en naar de rode kabel? Of koppel je hem af van de 4+2 pins en laat je hem alleen naar de rode kabel lopen.

Verder begrijp ik dat de 2e CDI in het geval dat de juiste snelheid behaald wordt eigenlijk het makkelijkst is. :)

Sparky

Well-Known Member
Duidelijk, maar welke CDI moet ik dan hebben
Aan jouw de keuze.
Of koppel je hem af van de 4+2 pins en laat je hem alleen naar de rode kabel lopen.
Ja, de pin uit de connector halen, door met een fijne schroevendraaier of paperclip het weerhaakje terug te duwen en het contact uit de connector te trekken.
Dan de paars/witte draad rechtstreeks verbinden met de rood/witte draad van de cdi.

Of een andere plug and play optie is de originele cdi zoeken die de cartersensoraansluiting wel op de 4-polige connector heeft.

trabiarie

Active Member
Deze is voor een 10inch velg , topic starter heeft een 12 inch velg , dan wordt het deze :
Heb je de oorzaak van het slechte starten nog bekeken ? Vergeet dan ook de choke niet te controleren op goede werking , en of er spanning staat op de connector hiervan , als de motor loopt.

Last edited:
Advertisement - register to remove this