AGM Ape 50 2013 4t2v wil niet vonken

LDB

Waarom?
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een AGM aangeschaft als een ‘leuk’ project. Nu wil de bougie niet vonken. Lang verhaal kort, ik heb het volgende alvast geprobeerd:

-Bougie vervangen
-Bobine vervangen
-CDI vervangen
-Een heleboel doormeten

Nu is er het huidige aan de hand. De draden die naar de bobine lopen geven geen voltage af. -0.11 om precies te zijn. Als je de 4 polige stekker van de cdi loshaalt (niet de 2), dan loopt er precies 0 volt over de bedrading.

Nu komt het gekke. Na een enige tijd wachten (geen idee hoe lang, ga van een uur tot paar uur uit). Is de aparte min voltage op de bekabeling naar de bobine weg en krijgen de kabels gezonde voltage (varieert van 12 tot 17 volt). Na het aansluiten van de bobine, en proberen te starten, komt er alsnog geen vonk, en bij het meten van de bekabeling is het weer rond de -0,11 volt. Ook tijdens deze status, heeft de kickstart weinig zin. Er komt amper tot niks bij de -0,11 en dat is raar, want er hoort natuurlijk gezonde voltage doorheen te lopen. Dit is ook met de nieuwe bobine, cdi en bougie.


Iemand een idee wat er in gods naam aan de hand is? Ik ben einde raad. Mits ik wat ben vergeten of is er nog verdere info nodig, vraag me het gerust!


Mvg,
LDB



EDIT: Ik heb een film gemaakt ter illustratie van mijn probleem.


Deel 1:

Deel 2:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Verder,werkt je contactslot, maw wordt de zwart/witte draad van de cdi, vrij van massa geschakeld als je het contactslot aan zet?
Ook even kijken of je zijstandaard een schakelaar heeft, en zo ja, deze ook even meten, deze werkt inprincipe hetzelfde als het contactslot.

Dus:
  • zijstandaard ingeklapt, zwart/witte draad mag geen verbinding maken met massa, met het contactslot ingeschakeld.
  • zijstandaard uitgeklapt, zwart/witte draad moet verbinding maken met massa, met het contactslot ingeschakeld.
 
Dat klopt, er is idd een accu aangesloten maar het lijkt me dat die niet de cdi (en bobine) stroom geeft, die geeft de startmotor en verlichting naast de hoofd verlichting stroom toch?
Zit er achterin de usermanual van deze Chinese scooter een elektrisch schema?
Zo ja, scan deze even in of maak er een scherpe foto van en post deze even, dan kunnen we zien of jouw scooter gebruikt maakt van een DC-CDI of AC-CDI.

Heb je het elekktrische schema niet, maak dan eens een detailfoto van de cdi-connector waarop de draden en de positie van de draden en de kleuren van de draden heel goed zichtbaar zijn.
 
Last edited:
Verder,werkt je contactslot, maw wordt de zwart/witte draad van de cdi, vrij van massa geschakeld als je het contactslot aan zet?
Ook even kijken of je zijstandaard een schakelaar heeft, en zo ja, deze ook even meten, deze werkt inprincipe hetzelfde als het contactslot.

Dus:
  • zijstandaard ingeklapt, zwart/witte draad mag geen verbinding maken met massa, met het contactslot ingeschakeld.
  • zijstandaard uitgeklapt, zwart/witte draad moet verbinding maken met massa, met het contactslot ingeschakeld.
Super! Ik ga dit checken als ik terug van school kom
Post automatically merged:

Deze dus b.v
En juist op de twee polige (pin 6 ) komt je spanning voor de cdi binnen Als het een ac cdi is , ongeveer 40 volt.
Top! Ik ga het uitzoeken. Wat mij vooral een groot vraagteken boven m’n hoofd geeft is dat hij na een tijdje stilstaan weer gewoon spanning geeft aan de bobine, alleen na een keer kicken ‘knalt’ iets er bij wijze van uit, waardoor die dus die rare spanning aangeeft op de multimeter.
 
Zit er achterin de usermanual van deze Chinese scooter een elektrisch schema?
Zo ja, scan deze even in of maak er een scherpe foto van en post deze even, dan kunnen we zien of jouw scooter gebruikt maakt van een DC-CDI of AC-CDI.

Heb je het elekktrische schema niet, maak dan eens een detailfoto van de cdi-connector waarop de draden en de positie van de draden en de kleuren van de draden heel goed zichtbaar zijn.
Helaas de user manual niet kunnen vinden online en fysiek ook niet beschikbaar. Ik heb geprobeerd goede foto’s te maken maar als je vragen heb stel ze aub.IMG_0024.jpeg
Hierboven zie je de cdi los. Hieronder zet ik een volledige foto:IMG_0027.jpeg
IMG_0026.jpeg

Kabels op volgorde van linksboven naar rechts onder (denk dus eerst de drie pinnen boven en dan de 3 pinnen onder): Wit-rood, zwart-geel, niks, zwart-wit, groen, zwart-rood. Hoop hier voldoende info gegeven te hebben.
Post automatically merged:

Deze dus b.v
En juist op de twee polige (pin 6 ) komt je spanning voor de cdi binnen Als het een ac cdi is , ongeveer 40 volt.
Ik heb even gekeken en er komt een rare minvoltage over de 2 polige stekker (rood-zwarte draad) als ik meet met m’n multimeter op DCV, maar als ik met ACV meet krijg ik ik gewoon netjes tussen de 30-50 volt. Betekent dit dat het een ac cdi is of begrijp ik het verkeerd?
 
Last edited:
Dit is een AC-CDI waarvan de ontsteekspanning wordt geleverd door de stator achter je vliegwiel via die zwart/rode kabel.
Die zwart/rode kabel loopt waarschijnlijk via het contactslot, dit denk/weet ik omdat er normaliter op die vrije plek van die 2-polige connector een killdaad zit.

Ik zal even benoemen welke kleuren draden welke functie hebben en waar ze naar toe lopen.

DraadkleurFunctieVan --> Naar
Wit/roodpickupspoelsignaalcdi naar pickupspoel
Zwart/geelSignaal naar je bobinecdi naar bobine
Zwart/witCartersensor Begrenzingcdi naar cartersensor
GroenMassacdi naar massa (=minpool accu)
Zwart/roodOntsteekspanningcdi via contactslot naar ontsteekspoel stator

Dus je CDI werkt niet via de accu en als de motor uit is en je probeert de scooter niet te starten, meet je bij de bobine ook geen " echte" spanning.
De spanning die je meet is waarschijnlijk lekspanning of als je de zwart/gele draad los neemt om te meten de restspanning in de condensator van de cdi.
 
Dit is een AC-CDI waarvan de ontsteekspanning wordt geleverd door de stator achter je vliegwiel via die zwart/rode kabel.
Die zwart/rode kabel loopt waarschijnlijk via het contactslot, dit denk/weet ik omdat er normaliter op die vrije plek van die 2-polige connector een killdaad zit.

Ik zal even benoemen welke kleuren draden welke functie hebben en waar ze naar toe lopen.

DraadkleurFunctieVan --> Naar
Wit/roodpickupspoelsignaalcdi naar pickupspoel
Zwart/geelSignaal naar je bobinecdi naar bobine
Zwart/witCartersensor Begrenzingcdi naar cartersensor
GroenMassacdi naar massa (=minpool accu)
Zwart/roodOntsteekspanningcdi via contactslot naar ontsteekspoel stator

Dus je CDI werkt niet via de accu en als de motor uit is en je probeert de scooter niet te starten, meet je bij de bobine ook geen " echte" spanning.
De spanning die je meet is waarschijnlijk lekspanning of als je de zwart/gele draad los neemt om te meten de restspanning in de condensator van de cdi.
Aha, duidelijk. Maar mijn grote vraag is, waardoor die vonk het waarschijnlijk niet doet, is dat de scooter prima voltage doorgeeft aan de kabels die naar de bobine toe lopen, alleen als je de bobine erop zet, en wil kijken of de bougie vonkt dan wilt die na een kick al geen stroom meer leveren. Na een lange tijd wachten is dit weer verholpen. Ik begrijp gewoon niet hoe dit mogelijk is.
Post automatically merged:

Aha, duidelijk. Maar mijn grote vraag is, waardoor die vonk het waarschijnlijk niet doet, is dat de scooter prima voltage doorgeeft aan de kabels die naar de bobine toe lopen, alleen als je de bobine erop zet, en wil kijken of de bougie vonkt dan wilt die na een kick al geen stroom meer leveren. Na een lange tijd wachten is dit weer verholpen. Ik begrijp gewoon niet hoe dit mogelijk is.
Heb voor het gemak een video gemaakt ter illustratie. Er zijn 2 delen van de film.

Deel 1:

Deel 2:

Hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft in mijn probleem.
 
Last edited:
Heb je de weerstand van de pickup al eens gemeten , rood/wit , t.o.v massa
Het beste vanuit de cdi-connctor, dus de weerstand meten tussen de groene en de wit/rode draad zoals @trabiarie hierboven al schreef, met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

Doe gelijk hetzelfde eens tusen de groene en de zwart/gele draad en tussen de groene en de zwart/rode draad.
Alle metingen zonder dat de cdi zit aangesloten.
Bij de laatste meting tussen de groene en de zwart/rode draad wel het contactslot aan zetten en het Ohm-bereik steeds een stapje hoger zetten totdat je een waarde kunt aflezen en dus geen I of OL in het display staat.
 
Het beste vanuit de cdi-connctor, dus de weerstand meten tussen de groene en de wit/rode draad zoals @trabiarie hierboven al schreef, met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

Doe gelijk hetzelfde eens tusen de groene en de zwart/gele draad en tussen de groene en de zwart/rode draad.
Alle metingen zonder dat de cdi zit aangesloten.
Bij de laatste meting tussen de groene en de zwart/rode draad wel het contactslot aan zetten en het Ohm-bereik steeds een stapje hoger zetten totdat je een waarde kunt aflezen en dus geen I of OL in het display staat.
Super! Heb helaas vandaag geen tijd gehad door werk, ik zal morgen de boel doormeten en het melden! Dank voor jullie reacties!
 
Het beste vanuit de cdi-connctor, dus de weerstand meten tussen de groene en de wit/rode draad zoals @trabiarie hierboven al schreef, met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

Doe gelijk hetzelfde eens tusen de groene en de zwart/gele draad en tussen de groene en de zwart/rode draad.
Alle metingen zonder dat de cdi zit aangesloten.
Bij de laatste meting tussen de groene en de zwart/rode draad wel het contactslot aan zetten en het Ohm-bereik steeds een stapje hoger zetten totdat je een waarde kunt aflezen en dus geen I of OL in het display staat.
Sorry voor de late reactie! Was op een korte vakantie. De metingen geven de volgende resultaten:

Groene/Wit-rode draad: Bij contact uit is de waarde 0, contact aan is het volgens mij oneindig (multimeter veranderd niet van waarde, dus net als je niks aanraakt).

Groene/Zwart-gele draad: Waarde oneindig, multimeter veranderd niet. Zelfde gedrag bij contact aan en uit.

Groene/Zwart-witte draad: Rond de 152 ohm, schommelt een paar ohm heen en weer.

Groene/Zwart-rode draad: 434 ohm met contact aan. Contact uit is 433 ohm.


Hoop dat iets geholpen heeft! Zelf geen idee wat dit allemaal betekent maar ik sta open om te leren.
 
Groene/Wit-rode draad: Bij contact uit is de waarde 0, contact aan is het volgens mij oneindig
Dit is de pickupspoel, deze waarde is niet goed, dus de bedrading nameten en eens dezelfde meting doen op de connector van de stator. De waarde zou in de buurt moeten liggen van die van de cartersensor.

Groene/Zwart-gele draad: Waarde oneindig, multimeter veranderd niet. Zelfde gedrag bij contact aan en uit.
Dit is de primaire wikkeling van de bobine,deze waarde is niet goed, dus de bedrading nameten en eens dezelfde meting doen op de aansluiiting van de bobine.

Verder mis ik nog de meting van de groene draad naar de min-pool accu.

Groene/Zwart-witte draad: Rond de 152 ohm, schommelt een paar ohm heen en weer.
Dit is de cartersensor, deze waarde is goed, alleen dit heen en weer schommelen mag eigenlijk niet maar heeft waarschijnlijk te maken met het wel of niet goed contact maken van de meetpennen.

Groene/Zwart-rode draad: 434 ohm met contact aan. Contact uit is 433 ohm.
Dit is de ontsteekspoel, deze waarde is goed.


.
 
Helaas hebben we het opgegeven met de scooter, we vonden het niet waard om alles los te halen en te repareren. Hij is ondertussen bij de sloop gebracht. Dank voor alle reacties, deze thread kan dicht!
 
Ik weet natuurlijk niet in welke staat deze scooter zich verder bevond, maar als je hem alleen naar de sloop hebt gebracht wegens het niet vonken van de bougie zou dit heel erg jammer zijn.

Het was alleen een kwestie geweest van wat draden nameten en eventueel een breuk repareren of hooguit een nieuwe draad trekken en de ontsteking had het weer gedaan.

Maar ik zie dat je inmiddels een andere scooter hebt en een nieuw draadje hebt aangemaakt met een vraag omtrent een ontgrensde CDI.

In iedergeval bedankt voor deze terugkopeling en veel succes met de nieuwe aanwinst.
 
Dank! Nee ik begrijp je volledig, alleen had ik niet echt tijd om hem te repareren. Had hem onverzekerd in de tuin staan, en dat vond de RDW ook niet heel leuk. En ik heb de scooter ook gekocht voor 4 tientjes dus heel erg dwars zit het me niet :confounded:. En de nieuwe thread is mijn daily, die heb ik al een jaar of 2-3 :) Maar alsnog ontzettend bedankt voor je hulp!
 
Back
Top