Agility mist trekkracht

Toine ludix

New Member
Beste forumleden,

Ik heb me verleden week een Kymco agility 50 16+ aangeschaft. Hij is uit 2011 en heeft 20k op de teller. Nu reed deze bij de testrit (op de vlakke weg) best redelijk, maar blijkt hij na aankoop, bij ‘vals plat’ al flink terug te zakken. Aangezien het hier in de limburgse heuvels zelden bij ‘vals plat’ blijft, heb ik een probleem. Verder loopt hij niet lekker, zo ‘blopt’ hij als ik wat hogere snelheid weet te halen. (Vanaf de 30km/u). Ook krijg ik hem met geen mogelijkheid fatsoenlijk afgesteld. (Elke keer weer lijkt hij anders te staan) Wat ik tot nu toe al heb gedaan is:

- nieuwe olie
- nieuwe versnellingsbak olie
- nieuw luchtfilter
- carburateur el enkele malen gereinigd!(volledige gedemonteerd, doorgespoten met carb. reiniger en gecontroleerd)
- gecontroleerd op lekkage spruitstuk
- kleppen gesteld op 10-10 (op aangeven van scooterzaak)
- brandstoftoevoer gecontroleerd
- luchttoevoer gecontroleerd
- nieuwe bougie (en ontsteking gecontroleerd)
- nieuwe rolletjes (6.5 gram)
- nieuwe snaar
- sproeier 80 en stationeersproeier 35, beide gecontroleerd.

Wie heeft er enig idee wat hier aan de hand is, in welke hoek ik het moet zoeken en hoe kan ik dit achterhalen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

Mvg Toine
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Toine,
Je bent al grondig gestart, heb je iemand in de omgeving die een compressiemeter heeft? Dan kun je klepafsluiting of zuigerveren uitsluiten.
Groet.,
 
Ik hoop toch dat je bedoelt 0,1mm-0,1mm?
Uiteraard
Post automatically merged:

Hallo Toine,
Je bent al grondig gestart, heb je iemand in de omgeving die een compressiemeter heeft? Dan kun je klepafsluiting of zuigerveren uitsluiten.
Groet.,
Beste Harrr,
Helaas heb ik geen compressiemeter, zou ook zo niemand weten. Heb wel bij het afstellen van de kleppen, de motor handmatig kunnen bewegen, hierbij had hij (op sommige punten) wel aardig weerstand. Maar hoeveel?

Als er niks anders op zit, zal ik hem weg moeten brengen, maar wilde eerst alles overlopen wat ik zelf zou kunnen doen. Zou het namelijk veel leuker vinden als ik hem zelf weer naar behoren aan het lopen krijg.

Groet, Toine
 
Last edited:
Sorry, het duurde even eer de compressiemeter binnen was.

In de tussentijd, op advies van de scooterzaak in de buurt, de carburateur vervangen. Het uitvallen na koud starten is verholpen.

Helaas het gebrek aan trekkracht, en het terugzakken in snelheid bij tegenwind of ‘vals plat’, is er nog.

Zojuist de compressiemeter binnen gekregen en gelijk de proef op de som genomen. Hij blijkt (koud) max op 120psi/8,25bar te blijven steken. In het boekje staat een compressieverhouding van 11:1. Dus dan zou hij volgens mijn interpretatie op 11 bar moeten komen. Toch?!?

Is dat verschil normaal (na 20.000 km) en/of is dit het, wat er voor zorgt dat mijn agility bang wordt als hij een heuveltje ziet???

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Toine
 
Heb je met of zonder olie in de cilinder de compressie getet.
Bij auto's kun je ook vloeistof toevoegen. Dit kan de compressie ook hoger laten uitvallen dan wat nu word aangegeven.
(Correct me if i am wrong)

Kan ook gewoon zijn dat hij na 20k km gewoon versleten is.
Is maar koffie dik kijken hoe de vorige eigenaar er mee is ongegaan.
 
De klepspeling koud wordt bij de Kymco 16 varianten afgesteld op 0.08 in en 0.08/0.10 uit.
Sproeiermaat is 80 of 82, maatje groter kan ook wonderen doen.

Hieronder wat info voor de 16 inch:

vwU89EW.png


at6gPQg.png


Misschien dat je er wat aan hebt.
 
Dank je wel! Altijd handig om te hebben, deze ‘basis’ instellingen.

Vandaag weer eens een stukje gaan rijden, bij de heuvels hier in de buurt zakt hij gestaag terug tot ik nog maar 25km/h op de teller heb staan.

Welke maat sproeier er nu in zit, weet ik niet. In de vorige carburateur had ik 80, vermoed dat er nu, in de nieuwe, niks anders zit.
Sproeier 82 is dus het proberen waard?!?

Als ik mijn eigen ‘instellingen’ vergelijk met de waardes hierboven, heb ik alles op fabrieksinstellingen staan.

Wat ik nog zou kunnen proberen is wat lichtere rolletjes. Heb nu 6,5 en wilde eens 6 grams proberen. Mijn theorie is, dat hij net wat meer toeren maakt rond en boven de dertig km/h, waardoor hij sterker is/minder snel terugzakt.

Of heeft iemand dit al geprobeerd?!?
 
Is de "blob" nu ook over na monteren nieuwe carb? Loopt ie verder "netjes"?

Lastige is dat uit je beschrijving eigenlijk niet blijkt dat er nog een probleem is. Het terugzakken bij stijgen of flinke tegenwind is wel normaal voor de viertaktjes. Vraag is alleen: zakt ie meer terug dan normaal? Daar is lastig achter te komen. Dan moet je toch gaan vergelijken of iemand met veel ervaring inschakelen. Of heb je zelf al genoeg ervaring met 4t 50cc?

Je hebt toch een snor neem ik aan? Als je over een brom praat dan valt ie wel echt te ver terug lijkt me. Voordat mijn People S (brom) terugvalt naar 25 km, moet ik wel windkracht 11 tegen hebben of zoiets.

Sowieso sproeier 82 plaatsen, dat scheelt ietsje.

Lichtere rolletjes, tja, daar zou ik pas mee gaan experimenteren als je zeker weet dat ie motorisch verder goed is. Voor heuvel op kan dat wel wat helpen inderdaad maar voor rechtuit en heuvel af ga je lagere top krijgen bij een bromscooter.

Je zou ook nog es een andere CDI kunnen uittesten. En/of andere bobine. Er zou zelfs een probleem met de uitlaat kunnen zijn.
 
Hallo Flof,
Bedankt voor je reactie.
De ‘blob’ is er nog, helaas. Het lijkt nu meer een resonantie in de vorm van een soort gallopperen, die aan frequentie mee stijgt aan het toerental. Het gekke is, dat hij bij koude motor altijd aanwezig is, als hij goed warm is (na 20 min rijden) trekt hij soms weg, maar het kan best zijn dat hij na het eerstvolgende verkeerslicht weer opduikt.

Ook heb ik gemerkt dat de koppeling te vroeg pakt. Heb hem nu stationeer erg laag in de toeren ingesteld zodat hij niet voortdurend vooruit wil als ik sta te wachten voor een verkeerslicht. (Maar evengoed heb ik de rem echt nodig om niet vooruit te gaan)

Nu moet ik echter voortdurend gas bij geven tijdens het wachten anders valt hij uit, alleen als hij echt goed warm is blijft hij stationair lopen.

De monteur van de scooterzaak heeft een ritje gemaakt en ook een heuvel ermee geprobeerd. Ook hij zakte terug naar 25km/h op de teller, en dat voor een ‘brom’.

Hij kon mij ook geen verkkaring geven.
Hij constateerde wel dat het toerental redelijk op pijl bleef bij bergop, dus ik hoefte me geen zorgen te maken.
De ‘blob’ was op dat moment natuurlijk ook niet aanwezig, waardoor deze ook niet gediagnostiseerd kon worden.

Misschien andere trekveertjes? (Dat deze nu te slap zijn geworden?) koppeling is namelijk een van de weinige dingen die ook nog niet eraf gehad heb.

Sorry voor weer een heel verhaal, maar helaas moeten we schijnbaar met opties rekening houden. ;)

Wederom alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Toine
 
Haha wel mooie beschrijving dat geluid, een meestijgend galopperen. Soms lastig een geluid goed te beschrijven. Kun je geen audio bestand bijvoegen? Want ik kan me er nog niet zo'n voorstelling van maken.

En er is dus geen verband tussen dat geluid en verminderd vermogen? Want je zegt dat ie bij de monteur ook traag reed maar zonder blob....

Ben je echt zeker dat de ontsteking goed is? Al een andere CDI en andere bobine geprobeerd?

Als het dat niet is, ga ik toch twijfelen of je de kleppen wel goed gesteld hebt. Wat is de precisie van je voelermaten? 0,05? Dan kan het best zijn dat je kleppen nu op 0,14 staan en dat is echt te groot. Je hebt voelers nodig met minstens 0,02 precisie. Voor mijn People S staat 0,04 / 0,04 in het boekje, dat verschil is toch heel raar. Dus ik twijfel ook of die 0,1 niet al veel te groot is. Meeste wat ik tegenkom is 0,05 / 0,1. Ben je ervaren met kleppen stellen? Het is best een precisie karweitje.

Al valse lucht gecheckt? (Al zou ik dan andere symptomen verwachten). Carterontluchting gecheckt?

Als het dat óók niet is, dan is het probleem misschien ernstiger. Je compressie is goed volgens @Sparky . Maar toch zou ik dan gaan denken aan verbrande kleppen oid. Of misschien ernstig vervuilde kop. Of verroeste klepveren. Dat soort ellende. Misschien heeft de vorige eigenaar E10 getankt en daarmee de motor verkloot. Daar gaan veel scootertjes aan kapot de laatste maanden.

Als je dan uiteindelijk 100% zeker bent van je benzinetoevoer/carb, ontsteking en klepspeling, wordt het tijd om je cilinderkop te demonteren enz enz.

En ja, die te vroeg aangrijpende koppeling is inderdaad een kwestie van slappe veertjes en/of te hoog stationair toerental. Maar dat heeft verder niks te maken met de performance van je motor zelf.

Ik zou zeggen, wip even langs Haarlem, dan kijk ik er es naar ;). Ben ook wel benieuwd naar een galopperende Agility :smile:
Is zuur ook dat je er pas achter komt nadat je de koop hebt gedaan hè.
 
Toine ludix said:
Ook heb ik gemerkt dat de koppeling te vroeg pakt. Heb hem nu stationeer erg laag in de toeren ingesteld zodat hij niet voortdurend vooruit wil als ik sta te wachten voor een verkeerslicht. (Maar evengoed heb ik de rem echt nodig om niet vooruit te gaan)

Nu moet ik echter voortdurend gas bij geven tijdens het wachten anders valt hij uit, alleen als hij echt goed warm is blijft hij stationair lopen.

Ik zou inderdaad ook eens de koppeling bekijken.
Als het stationair toerental vrij laag is en ondanks dit toch de koppeling aangrijpt zijn je trekveertjes versleten of is er misschien eentje gebroken of losgeschoten.
Je kunt dan gelijk even checken of er nog genoeg voering op de koppelingsschoentjes zit want zowel veertjes als voering kan ook de oorzaak zijn van het slecht aangrijpen en het "galopperen". ;)

Te losse veertjes of een losgeschoten/gebroken veertje kan ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de motor bij stationair draaien.
Omdat de koppeling dan (deels) aangrijpt en de motor bij stationair niet zoveel kracht heeft de scooter vooruit te laten gaan, sterker nog je houdt dan de rem in om de scooter tegen te houden.
Dit komt overeen met in een benzineauto de koppeling los te laten, terwijl hij in zijn versnelling staat en je geen extra gas geeft, en tevens het rempedaal indrukt, dan slaat de motor ook af.
 
Last edited:
Ja goeie, dat galopperen zou idd heel goed een mechanisch geluid uit de koppeling kunnen zijn. Misschien staat dat probleem wel helemaal los van de gebrekkige snelheid. Toch maar es even subiet die koppeling open peuteren.
 
Heren, bedankt voor de tips en het meedenken!

Zal inderdaad zsm de koppeling eens aan een onderzoek onderwerpen.

Helaas is Haarlem wel een stukje ‘galopperen’ vanuit Kerkrade. Dus ‘even’ langskomen is geen optie, maar toch bedankt voor het aanbod.

Ook zal ik nog eens de kleppen stellen en dan inderdaad terug zetten naar 0.05 in en 0.10 uit. Staat nu beide op 0.10, ik was hierbij afgegaan op het advies van de scooterzaak. Maar ik hoor ze inderdaad wel flink tikken. Dit zou ook duiden op te veel speling, toch?!?

Morgen sws weer even langs de scooterzaak. Denk dat ik dan ook maar gelijk een nieuwe bobine meeneem. Voor die 10 euro, kunnen we weer een mogelijke oorzaak wegstrepen.

Al met al, kan ik weer even vooruit met sleutelen. ;)

Ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Je zou kunnen vragen of ze een 2e hands cdi en bobine te leen hebben voor een dagje. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ja absoluut, te veel klepspeling kun je goed horen. Heb je nauwkeurige voelers?
 
Back
Top