Agility mist trekkracht

Toine ludix

New Member
Beste forumleden,

Ik heb me verleden week een Kymco agility 50 16+ aangeschaft. Hij is uit 2011 en heeft 20k op de teller. Nu reed deze bij de testrit (op de vlakke weg) best redelijk, maar blijkt hij na aankoop, bij ‘vals plat’ al flink terug te zakken. Aangezien het hier in de limburgse heuvels zelden bij ‘vals plat’ blijft, heb ik een probleem. Verder loopt hij niet lekker, zo ‘blopt’ hij als ik wat hogere snelheid weet te halen. (Vanaf de 30km/u). Ook krijg ik hem met geen mogelijkheid fatsoenlijk afgesteld. (Elke keer weer lijkt hij anders te staan) Wat ik tot nu toe al heb gedaan is:

- nieuwe olie
- nieuwe versnellingsbak olie
- nieuw luchtfilter
- carburateur el enkele malen gereinigd!(volledige gedemonteerd, doorgespoten met carb. reiniger en gecontroleerd)
- gecontroleerd op lekkage spruitstuk
- kleppen gesteld op 10-10 (op aangeven van scooterzaak)
- brandstoftoevoer gecontroleerd
- luchttoevoer gecontroleerd
- nieuwe bougie (en ontsteking gecontroleerd)
- nieuwe rolletjes (6.5 gram)
- nieuwe snaar
- sproeier 80 en stationeersproeier 35, beide gecontroleerd.

Wie heeft er enig idee wat hier aan de hand is, in welke hoek ik het moet zoeken en hoe kan ik dit achterhalen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

Mvg Toine
 
Advertisement - register to remove this

Harrr

Active Member
Hallo Toine,
Je bent al grondig gestart, heb je iemand in de omgeving die een compressiemeter heeft? Dan kun je klepafsluiting of zuigerveren uitsluiten.
Groet.,
 

Toine ludix

New Member
Ik hoop toch dat je bedoelt 0,1mm-0,1mm?
Uiteraard
Post automatically merged:

Hallo Toine,
Je bent al grondig gestart, heb je iemand in de omgeving die een compressiemeter heeft? Dan kun je klepafsluiting of zuigerveren uitsluiten.
Groet.,
Beste Harrr,
Helaas heb ik geen compressiemeter, zou ook zo niemand weten. Heb wel bij het afstellen van de kleppen, de motor handmatig kunnen bewegen, hierbij had hij (op sommige punten) wel aardig weerstand. Maar hoeveel?

Als er niks anders op zit, zal ik hem weg moeten brengen, maar wilde eerst alles overlopen wat ik zelf zou kunnen doen. Zou het namelijk veel leuker vinden als ik hem zelf weer naar behoren aan het lopen krijg.

Groet, Toine
 
Last edited:

Toine ludix

New Member
Sorry, het duurde even eer de compressiemeter binnen was.

In de tussentijd, op advies van de scooterzaak in de buurt, de carburateur vervangen. Het uitvallen na koud starten is verholpen.

Helaas het gebrek aan trekkracht, en het terugzakken in snelheid bij tegenwind of ‘vals plat’, is er nog.

Zojuist de compressiemeter binnen gekregen en gelijk de proef op de som genomen. Hij blijkt (koud) max op 120psi/8,25bar te blijven steken. In het boekje staat een compressieverhouding van 11:1. Dus dan zou hij volgens mijn interpretatie op 11 bar moeten komen. Toch?!?

Is dat verschil normaal (na 20.000 km) en/of is dit het, wat er voor zorgt dat mijn agility bang wordt als hij een heuveltje ziet???

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Toine
 

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
Heb je met of zonder olie in de cilinder de compressie getet.
Bij auto's kun je ook vloeistof toevoegen. Dit kan de compressie ook hoger laten uitvallen dan wat nu word aangegeven.
(Correct me if i am wrong)

Kan ook gewoon zijn dat hij na 20k km gewoon versleten is.
Is maar koffie dik kijken hoe de vorige eigenaar er mee is ongegaan.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
De klepspeling koud wordt bij de Kymco 16 varianten afgesteld op 0.08 in en 0.08/0.10 uit.
Sproeiermaat is 80 of 82, maatje groter kan ook wonderen doen.

Hieronder wat info voor de 16 inch:





Misschien dat je er wat aan hebt.
 

Toine ludix

New Member
Dank je wel! Altijd handig om te hebben, deze ‘basis’ instellingen.

Vandaag weer eens een stukje gaan rijden, bij de heuvels hier in de buurt zakt hij gestaag terug tot ik nog maar 25km/h op de teller heb staan.

Welke maat sproeier er nu in zit, weet ik niet. In de vorige carburateur had ik 80, vermoed dat er nu, in de nieuwe, niks anders zit.
Sproeier 82 is dus het proberen waard?!?

Als ik mijn eigen ‘instellingen’ vergelijk met de waardes hierboven, heb ik alles op fabrieksinstellingen staan.

Wat ik nog zou kunnen proberen is wat lichtere rolletjes. Heb nu 6,5 en wilde eens 6 grams proberen. Mijn theorie is, dat hij net wat meer toeren maakt rond en boven de dertig km/h, waardoor hij sterker is/minder snel terugzakt.

Of heeft iemand dit al geprobeerd?!?
 

Flof

New Member
Is de "blob" nu ook over na monteren nieuwe carb? Loopt ie verder "netjes"?

Lastige is dat uit je beschrijving eigenlijk niet blijkt dat er nog een probleem is. Het terugzakken bij stijgen of flinke tegenwind is wel normaal voor de viertaktjes. Vraag is alleen: zakt ie meer terug dan normaal? Daar is lastig achter te komen. Dan moet je toch gaan vergelijken of iemand met veel ervaring inschakelen. Of heb je zelf al genoeg ervaring met 4t 50cc?

Je hebt toch een snor neem ik aan? Als je over een brom praat dan valt ie wel echt te ver terug lijkt me. Voordat mijn People S (brom) terugvalt naar 25 km, moet ik wel windkracht 11 tegen hebben of zoiets.

Sowieso sproeier 82 plaatsen, dat scheelt ietsje.

Lichtere rolletjes, tja, daar zou ik pas mee gaan experimenteren als je zeker weet dat ie motorisch verder goed is. Voor heuvel op kan dat wel wat helpen inderdaad maar voor rechtuit en heuvel af ga je lagere top krijgen bij een bromscooter.

Je zou ook nog es een andere CDI kunnen uittesten. En/of andere bobine. Er zou zelfs een probleem met de uitlaat kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this
Top