Agility 50 doet niet meer na val

Duncan.1

New Member
Goeiedag,
Mijn zus is met dr agility 50 4 takt 2009 10 inch gevallen.
Stond al bijna stil zei ze, op de linkerkant gevallen.
Opgeklauterd en ze rook benzine zei ze, stulkie naar werk gewandeld, nog 1 keer gestart en hij startte.
Maar daarna niet meer, scooter lijkt helemaal geen compressie te hebben zo makkelijk draait de electrische start en zo moeiteloos gaat de kickstarter.
Linker helft eraf gehaald, v-snaar zit erop, vario draait, koppeling draait.
Behalve koppelings vliegwiel met starten, die staat stil.
Als ik daaraan draai draait het achterwiel.
Kleppendeksel eraf gehaald, kleppen bewegen en spul staat op tijd.
Bougie eruit gehaald, die vonkt en is droog.
Ruik alleen geen benzine.
Gaskabel zit goed, gasklep gaat open.
Gasnaald en membraam zit ook goed.

Nogmaals lijkt net of scooter opeens geen compressie meer heeft.
Wat zou het verder kunnen zijn?
Voor de val probleemloze goed onderhouden scooter.

Gr. Duncan
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben laatst ook onderuit gegaan met me kisbee..

Gewoon geen winterbanden + remmen was op die plek al kansloos want het pad ging naar beneden en lag overal sneeuw.

Gelukkig goed van af gekomen.. Scooter lag ook op ze kant.. Wat ik meteen gedaan heb is direct recht op gezet, zodat de olie naar onderin het blok kan afzakken..

Paar keer gestart, ging niet meer aan.. Nog even langer gewacht en gestart en toen deed hij het weer.


Het is lastig te zeggen waarom je scooter niet meer wilt starten.

1. Je kan bij een val er altijd vanuit gaan dat motor olie overal door je blok gaat. Bij slechte zuigerveren kan je zelf een kans hebben dat er olie boven je zuiger komt wat je al helemaal niet wilt hebben.

2. Daarnaast weten we niet hoe hard je scooter / je blok tegen de weg is aangekomen. Bij een rustige val kan je geluk hebben dat er weinig aan de hand is. Bij een harde val kan er dus echt zeer goede problemen ontstaat.

Ik denk om er achter te komen wat er mis kan zijn zal je diverse test, voor benzine, vonk, compressie moeten uitvoeren en zien of de krukas nog wel normaal rond gaat.

Als je daar niet verder mee komt zal het langzaam maar zeker dingen demonteren worden.
 
scooter lijkt helemaal geen compressie te hebben zo makkelijk draait de electrische start en zo moeiteloos gaat de kickstarter.
Ik zou niet weten hoe een val compressieverlies zou kunnen veroorzaken, maar als je denkt dat er nauwelijks compressie is, zou ik die het eerst (laten) meten.

Verder naast compressie de andere twee standaard zaken controleren:
  • Vonkt de bougie.
  • Is de brandstofvoorziening in orde, maw komt er benzine in de vlotterkamer van de carburateur en wordt na een paar tevergeefse startpogingen de bougie nat.
Ik weet niet of bij de val ook olie verloren is gegaan, maar ik zou voor de zekerheid ook het oliepeil even controleren en ook even kijken of je luchtfilter niet doordrenkt is met olie.
Ook even controleren of het spruitstuk niet gescheurd is door de val of eventueel het vacuumslangetje is losgeschoten bij het spruitstuk/carburateur of bij het vacuumkraantje.
 
Last edited:
Ik zou niet weten hoe een val compressieverlies zou kunnen veroorzaken, maar als je denkt dat er nauwelijks compressie is, zou ik die het eerst (laten) meten.

Verder naast compressie de andere twee standaard zaken controleren:
  • Vonkt de bougie.
  • Is de brandstofvoorziening in orde, maw komt er benzine in de vlotterkamer van de carburateur en wordt na een paar tevergeefse startpogingen de bougie nat.
Ik weet niet of bij de val ook olie verloren is gegaan, maar ik zou voor de zekerheid ook het oliepeil even controleren en ook even kijken of je luchtfilter niet doordrenkt is met olie.
Ook even controleren of het spruitstuk niet gescheurd is door de val of eventueel het vacuumslangetje is losgeschoten bij het spruitstuk/carburateur of bij het vacuumkraantje.
Dank voor de tips.
Bougie vonkt
Vacuum zit op spruitstuk
Spruitstuk verders geen schade dacht ik maar ga checken
Ruik geen benzine met starten en bougie is droog dus ga carb. demonteren
Weet niet hoe lang plat heeft gelegen dus ga olie en luchtfilter checken

Wat ik vreemd blijf vinden dat ik de vario gewoon met de hand kan draaien en draaien zonder weerstand.
V-snaar draait ook de koppeling
Met electrische start hoor ik de uitlaatslag in de uitlaat.
Kleppen staan op tijd.

Scooter word vanmiddag hier afgeleverd.

Ik houdt jullie op de hoogte.
Gr. Duncan
Post automatically merged:

Ik ben laatst ook onderuit gegaan met me kisbee..

Gewoon geen winterbanden + remmen was op die plek al kansloos want het pad ging naar beneden en lag overal sneeuw.

Gelukkig goed van af gekomen.. Scooter lag ook op ze kant.. Wat ik meteen gedaan heb is direct recht op gezet, zodat de olie naar onderin het blok kan afzakken..

Paar keer gestart, ging niet meer aan.. Nog even langer gewacht en gestart en toen deed hij het weer.


Het is lastig te zeggen waarom je scooter niet meer wilt starten.

1. Je kan bij een val er altijd vanuit gaan dat motor olie overal door je blok gaat. Bij slechte zuigerveren kan je zelf een kans hebben dat er olie boven je zuiger komt wat je al helemaal niet wilt hebben.

2. Daarnaast weten we niet hoe hard je scooter / je blok tegen de weg is aangekomen. Bij een rustige val kan je geluk hebben dat er weinig aan de hand is. Bij een harde val kan er dus echt zeer goede problemen ontstaat.

Ik denk om er achter te komen wat er mis kan zijn zal je diverse test, voor benzine, vonk, compressie moeten uitvoeren en zien of de krukas nog wel normaal rond gaat.

Als je daar niet verder mee komt zal het langzaam maar zeker dingen demonteren worden.
Had ook verwacht nou die start gewoon weer maar helaas.
En alles ziet er zo op oog gewoon normaal uit.

Gaat er vanmiddag mee verder.
Gr. Duncan
 
Mijn Kymco Like was een keer omgelazerd met storm.
Gelukkig in de bosjes gevallen, maar wel op zijn kant.
Bij mij bleek het zo te zijn dat de inhoud van het afvoerpijpje (van de carterontluchting) ,dat aan de luchtfilterslang zit, was leeggelopen in de luchtfilterbox.
Het luchtfilter was zeiknat.
Ook met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Nieuw filter erin en gaan.
 
Heb je goed doorgestart? De benzine zal wel uit de vlotterkamer gelopen zijn, en het duurt altijd wel even voordat er weer voldoende benzine in de carburateur zit om te kunnen starten. En wat gebeurt er als je wat remreiniger in de inlaat spuit en dan probeert te starten?
 
Hij doet het weer..leek inderdaad geen compressie te hebben door olie op verkeerde plaatsen waar niet thuis hoort.
Luchtfilter ook onder de olie.
Zonder filter&bougie gestart gestart gestart.
Opeens deed ie het ff.
Aanzuigbuis schoongemaakt.
Bougie erin en toen bleef ie wat langer lopen.
Met filter erin sloeg ie gelijk af.
Nieuw filter erin en filterhuis goed schoongemaakt en nou loopt ie weer als vanouds.
Bedankt voor de reactie's
Weer vanalles geleerd.
Post automatically merged:

Zonder filter&bougie gestart gestart gestart.
Opeens deed ie het ff
Das knap zonder bougie.
 
Back
Top