afvoeren

scroeffie

New Member
hoi ik heb een btc riva waar een wok status op zit liep 37 op de rollerbank zit ook een 35km cdi in met draad en sensor
nu heb een ik 25km cdi bestel er ingezet draad gekoppelt en geeft 45 aan op de teller ,hoe kan did !!
wel moet ik er bij zetten dat de originele kabel dus van de scooter naar cdi een van de groene kabels is doorgeknipt door de vorige eigenaar ! ik kan het uiteinde niet vinden
kan die groene draad niet vinden meschien helemaal opengooien en zoeken waar die is weer verbinden !
Post automatically merged:

zoals je kan zien is er maar echt 1 groene kabel !! hoe kan did denk dat t weinig zit heeft om die zwarte omhulsel helemaal open te knippen
enigste wat ik kan bedenken sensor versleten stuk

Attachments

• draad 2.jpg
    draad 2.jpg
    155.4 KB · Views: 14
  • groene draad.jpg
    groene draad.jpg
    121.1 KB · Views: 14
  • thumbnail_279588941_763677447950838_1714510451497022417_n.jpg
    thumbnail_279588941_763677447950838_1714510451497022417_n.jpg
    168.9 KB · Views: 15
  • thumbnail_279644095_509952840840299_4756475652412901604_n.jpg
    thumbnail_279644095_509952840840299_4756475652412901604_n.jpg
    129.6 KB · Views: 14
  • thumbnail_279691053_572994104043259_4780592895062018508_n.jpg
    thumbnail_279691053_572994104043259_4780592895062018508_n.jpg
    119.1 KB · Views: 15
  • 1 groene kabel.jpg
    1 groene kabel.jpg
    193.9 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

scroeffie

New Member
nieuwe cdi wilden ze nog niet toesturen ,eerst sensor proberen prima ,nieuwe sensor is binnen geinstaleerd doet niks ,
rijd nog steeds 40 op de teller geen hapering scooter start direct sensor is ook prima 160ohms +-
ik snap er niks meer van

Sparky

Well-Known Member
Die nieuwe cdi heeft deze ook een apart blauw/wit draadje om de cartersensor aan te sluiten of is dit het model waar de verkoper van Chinascooters het over heeft en waar de cartersensor moet worden aangesloten op het, bij jouw afgeknipte, groene draadje?

scroeffie

New Member
deze cdi is precies t zelfde blauwe witte draad aan carter sensor ,doet letterlijk niks blijft gewoon kopping 40 rijden heel gek o_O
carter sensor aansluiten op groene draad lijkt mij niet logish beide zijn namelijk aarde draden

trabiarie

Well-Known Member
carter sensor aansluiten op groene draad lijkt mij niet logish beide zijn namelijk aarde draden
Dat kan onlogisch lijken , maar bij mij zit de sensor op de groene draad , contact 3 , naast de andere groene die op massa zit . Koppel ik de sensor los , loopt hij veel harder als met sensor. Sparky merkt dit ook op in post 25. Ik heb wel een cdi zonder losse blauwe draad met 2 connectors , en 6 draden. Zoals in het voorbeeld.

Attachments

• AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 2

Sparky

Well-Known Member
Oké, de cdi zit dus goed aangesloten en ik dacht ook dat je die afgeknipte groene draad ook weer verbonden had met massa, toch?
Verder ga ik ervan uit dat je koppelingsbel momenteel maar één nokje heeft die langs de cartersensor draait.
Wat ik nog kan bedenken, als de CDI en de cartersensor juist functioneren, waar ik niet aan twijfel want ze zijn beide vernieuwd, is dat de koppelingsbel niet origineel is.
Het nokje draait niet dicht genoeg langs de sensor of de gemonteerde koppelingsbel heeft minder nokjes dan de originele.
Ik weet dat sommige scooters meerdere nokjes op de koppelingsbel hebben, of dit ook bij jouw scooter zo hoort te zijn weet ik niet, daar zou je misschien eens naar kunnen informeren.

Wat gebeurt er als de koppelingsbel maar 1 nokje heeft en de cdi verwacht er bijvoorbeeld 3.
De CDI krijgt dan maar 1/3 van het aantal pulsjes wat hij zou moeten krijgen bij de maximale constructiesnelheid.
Dus de scooter moet al 75 kmpu rijden voor de 25 kmpu cdi gaat begrenzen.
MAW, de cdi zal nooit in de begrenzing gaan.

scroeffie

New Member
Dat kan onlogisch lijken , maar bij mij zit de sensor op de groene draad , contact 3 , naast de andere groene die op massa zit . Koppel ik de sensor los , loopt hij veel harder als met sensor. Sparky merkt dit ook op in post 25. Ik heb wel een cdi zonder losse blauwe draad met 2 connectors , en 6 draden. Zoals in het voorbeeld.
als ik de sensor aansluit op nummer 3 ,wat doet de blauwe draad die uit de cdi komt ?? die heeft dan geen functie
dat de bel is vervangen is mogelijk oogt origineel ,maar alles kan ,weet niet hoe btc rivas did hebben
via technishe tekening gevonden op zandri heeft maar 1 nok https://www.zandri.nl/koppelingshuis-nok-107mm-gy6-china-50cc.html
hoe kan ik de afstand meten tussen sensor en nok dat is niet te doen want sensor zit vast aan de binnen kant van de cartercap
lijkt me sterk dat de afstand niet goed is want die kan e ook niet afstellen
kan niks anders bedenken ,dan heb de ik de cdi niet goed aangesloten ???? cdi doet letterlijk niks 2 keer nieuw en nieuwe sensor
je zou denken met nieuwe cdi en sensor iets van haperingen of snelheid dip iets ,maar helemaal niks starten direct rijden stijgt mooi in snelheid
Post automatically merged:

als t weer wat beter is ga ik die door geknipte massa draad aan de sensor hangen kijken wat die doet

Sparky

Well-Known Member
als t weer wat beter is ga ik die door geknipte massa draad aan de sensor hangen kijken wat die doet
Dit heeft geen zin, een cdi met een extra draad heeft op die plaats waar jouw massadraad is afgeknipt gewoon massa en een sensor doet daar dus helemaal niks.

Een op snelheidbegrensde cdi met een cartersensor waar geen aparte draad uitkomt heeft op de plaats waar jouw groene draad is afgeknipt de input van de cartersensor.

Ik weet ook niet meer wat er aan de hand kan zijn, die opmerking met het aantal nokjes op de koppelingsbel is iets wat me nog te binnen schoot en een optie zou kunnen zijn maar als jij zegt dat op de originele koppelingsbel ook maar 1 nokje heeft kun je dit verhaal ook wegstrepen.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is de carterkap volledig monteren.
Dan op de blauw/witte cartersensor draad van de cdi meten of je daar een spanning meet als de motor stationair loopt en deze spanning een beetje stijgt als je het toerental van de draaiende motor enigsinds verhoogt.

In principe is deze sensor hetzelfde als hett meten aan een pickup-sensor bij je vliegwiel.
Op Youtube staan volgens mij meerdere video's hoe je dit het best doet.

Sparky

Well-Known Member
Wat me nog te binnen schoot, het lijkt wel een schietclub ipv een scooterforum. :)

Meet de diameter eens van de koppelngsbel.
Uit je link naar de Zandri site blijkt dat de diameter 107mm moet zijn, er bestaan echter ook koppelingshuizen van 105 mm.
Misschien heeft de vorige eigenaar een andere koppeling gestoken van 105mm en dan zit de sensor 1mm verder weg van het nokje op de koppelingsbel.

Advertisement - register to remove this