afvoeren

scroeffie

New Member
hoi ik heb een btc riva waar een wok status op zit liep 37 op de rollerbank zit ook een 35km cdi in met draad en sensor
nu heb een ik 25km cdi bestel er ingezet draad gekoppelt en geeft 45 aan op de teller ,hoe kan did !!
wel moet ik er bij zetten dat de originele kabel dus van de scooter naar cdi een van de groene kabels is doorgeknipt door de vorige eigenaar ! ik kan het uiteinde niet vinden
kan die groene draad niet vinden meschien helemaal opengooien en zoeken waar die is weer verbinden !
Post automatically merged:

zoals je kan zien is er maar echt 1 groene kabel !! hoe kan did denk dat t weinig zit heeft om die zwarte omhulsel helemaal open te knippen
enigste wat ik kan bedenken sensor versleten stuk

Attachments

• draad 2.jpg
    draad 2.jpg
    155.4 KB · Views: 14
  • groene draad.jpg
    groene draad.jpg
    121.1 KB · Views: 14
  • thumbnail_279588941_763677447950838_1714510451497022417_n.jpg
    thumbnail_279588941_763677447950838_1714510451497022417_n.jpg
    168.9 KB · Views: 15
  • thumbnail_279644095_509952840840299_4756475652412901604_n.jpg
    thumbnail_279644095_509952840840299_4756475652412901604_n.jpg
    129.6 KB · Views: 14
  • thumbnail_279691053_572994104043259_4780592895062018508_n.jpg
    thumbnail_279691053_572994104043259_4780592895062018508_n.jpg
    119.1 KB · Views: 15
  • 1 groene kabel.jpg
    1 groene kabel.jpg
    193.9 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Waarom moeilijk doen met cdi's enal? Kun je dat ding niet gewoon mechanisch begrenzen dmv een varioring te plaatsen?

En dan lekker overtoeren hebben en je blok flink naar de gut rijden.. Ben je nog meer geld kwijt..

CDI hoort te begrenzen.. Die ring is alleen maar voor de fijn afstelling.. Zonder zal die wellicht 50 voor een brom gaan en 30 of zo voor een snor model.. Met de ring krijg je hem beter naar 25 of 45km afgesteld .

trabiarie

Well-Known Member
Die twee groene draden zijn allebei massa draden , de groene draad die bij jou nu aan gesloten is , zit bij mij op de cartersensor en die afgeknipte op massa..
Maar dat is per cdi verschillend geloof ik , bij jou is die blauw witte de draad van de sensor . Als je de scooter start en het wiel laat draaien zou je op de draad die van de sensor komt , een spanning moeten meten , dan weet je of hij werkt , meet ook de draad naar de sensor door , misschien zit er onderweg een draad breuk.

Sparky

Well-Known Member
Een varioring heeft bij scooters met een carterbegrenzer geen effect.
De deze CDI regelt op de snelheid van het achterwiel/koppelingsbel.
Het enige wat je met een varioring in dit geval bereikt, is dat de scooter even snel blijft rijden echter met een hoger toerental.

Maar volgens mij is in het verleden door @scroeffie hierover al eens een draadje gestart want die foto met die afgeknipte massadraad komt me wel heel erg bekend voor.
Volgens mij heb ik toen ook uitgelegd het feit, waar @trabiarie op doelt, dat er verschillende cdi's zijn die met een cartersensor werken namelijk die gene die de cartersensor aangesloten hebben op een aparte draad zoals deze cdi dus op de blauw/witte draad en bij een andere cdi op de plek waar nu de massadraad is afgeknipt.

Dus het volgende controleren/uitvoeren:

• afgeknipte massadraad opnieuw aansluiten.
  • verbinding vanaf de blauw/witte draad van de cdi naar de cartersensor Ohms meten met een multimeter tov massa, de weerstand zal ongeveer tussen 100 en 200 Ohm liggen.
  • controleren of de juiste koppelingsbel gemonteerd zit, hier hoort één of meerdere nokjes op te zitten.

scroeffie

New Member
oke sensor is gechekt 144 ohms dus die is goed nog
groene kabel heb heel stuk van het omhulsel weggehaald is niet te vinden je kan ook zien ,meschien was er nooit een extra massa draad ,zo diep door knippen lijkt me sterk tis ook helemaal schoon hoe dieper je gaat
nok op de koppeling zit er ook ! iets anders kan ik niet bedenken ! ac cdi is gemeten

Attachments

• kbl 2.jpg
    kbl 2.jpg
    302 KB · Views: 12
  • kbl 3.jpg
    kbl 3.jpg
    155.9 KB · Views: 6
  • kbl 4.jpg
    kbl 4.jpg
    246.5 KB · Views: 6
  • kbl.jpg
    kbl.jpg
    177.6 KB · Views: 7
  • nok.jpg
    nok.jpg
    156.1 KB · Views: 8
  • sensor.jpg
    sensor.jpg
    245.1 KB · Views: 9

Telefonica2.

Active Member
heb contact opgenomen met een winkel ,snap niet helemaal wat hij bedoelt
info@chinascooteronderdelen.nl

Aan:
  • U
Ma 6-6-2022 23:29

Op de 2de groene draad kun je ook de begrenskabel aansluiten. Verder heeft die geen functie. Die cdi’s met een draad aan zijn van slechte kwaliteit, daarom verkopen wij ze niet.

Groet,

Maarten
Waarschijnlijk dat je hem op deze draad aan kan sluiten.Dat deze is doorgeknipt omdat er geen functie af fabriek op zou zitten. Dus een loze draad zou zijn. Of dit klopt durf ik niet te zeggen. Soms zit er in het stekkerblok van het contactslot idd een groene kabel die eigenlijk nergens op aangesloten zit. Dus dat blok heeft wel die groene draad er in zitten alleen word hij vanaf t slot nergens mee verbonden.

Sparky

Well-Known Member
Dat blauw/witte draadje van je cdi moet je gewoon verbinden met de cartersensor, is toch niet moeilijk!
Die groene afgeknipte draad moet je verbinden met massa en als je die niet in de buurt vindt, maak je desnoods een aftakking op de groene draad ernaast, ook niet moeilijk lijkt mij.
Als je mijn post#5 goed gelezen had en nauwgezet had gevolgd was je daar al achter.
Je antwoord zelfs dat je de verbinding vanaf de blauw/witte draad richting cartersensor gemeten hebt en dat deze weerstand 144 Ohm is!

scroeffie

New Member
blauwe witte draad is verbonden met carter sensor ,maar die email word gezegd dat ik die blauwe witte draad met groene draad moet verbinden vroeg me af waarom ?
Dus het volgende controleren/uitvoeren:

• afgeknipte massadraad opnieuw aansluiten. < maar ik wist niet waar aan did moest :)
Op de 2de groene draad kun je ook de begrenskabel aansluiten. Verder heeft die geen functie < !

Sparky

Well-Known Member
In de email hebben ze het over een andere cdi.
De verkoper zegt ook dat hun webshop die cdi's met een aparte draad (zie foto draad2.jpg van jouw post#1) voor de begrenzing niet verkopen omdat zij vinden dat de kwaliteit minder goed is.

Zij verkopen dus geen cdi's met een apart begrenzerdraadje maar een cdi waarvan het "begrenzerdraadje" als het ware inwendig in cdi is afgewerkt op de connectorpositie vanwaar bij jouw cdi stekker de groene draad is afgeknipt.

Deze cdi op de foto moet je aansluiten zoals beschreven in mijn post#13.
Even ter verduidelijking hieronder een collage hoe jij de boel aan elkaar moet knopen aangegeven met de gele lijntjes:

Naamloos.png

scroeffie

New Member
op de teller nog steeds 40 en zo voelt t ook snap er niks van ,sensor geeft toch echt 144ohms aan continuïteit gemeten van blauwe draad tot sensor heb ik ook ! cdi is ac ,wat ik wel nog kan doen is afstand meten van nok tot sensor en eventueel sensor schoonmaken ??
start probleem heb ik niet hapert niet geen gekke geluiden niks heeft grote onderhoud gehad 500 euro

Attachments

• groen 1.jpg
    groen 1.jpg
    165.2 KB · Views: 7
  • groen 2.jpg
    groen 2.jpg
    224 KB · Views: 9

dutchino

Well-Known Member
Kun je niet op een snelle manier de ontsteking later zetten? Heb verder geen ervaring met deze blokken. Een paar graden kan al veel doen m.b.t. vermogen en koppel. Een 'trage' cdi doet niet veel anders dan ontsteking verlaten.

Sparky

Well-Known Member
Inderdaad de sensor even schoonmaken en misschien even het beugeltje met beide schroeven los halen en kijken of ook het beugeltje goed ellektrisch contact maakt met de carterdeksel.
Ook als je de boel uit gaat proberen de carterkap goed vast zetten zodat de carterkap zelf goede massa maakt tegen het carter.
Maakt de sensor geen goeie massa werkt deze ook niet of niet goed.
Als alle pasbussen van de carterkap op z'n plaats zitten zou de afstand van de sensor tot het nokje op de koppelingsbel ook goed moeten zijn.

Dat metalen nokje van de sensor is dat nog magnetisch?
Post automatically merged:

op de teller nog steeds 40 en zo voelt t ook
Nu heb je, als ik me niet vergis een 35kmpu cdi gemonteerd, de scooter loopt 40 op de teller.
Heb je ook al eens op een gps app. gekeken want snelheidsmeters van scooters kunnen gemakkelijk 5kmpu afwijken.

Merk je wel verschil in maximale snelheid bij aan- en afgekoppelde sensor?

Last edited:

scroeffie

New Member
sensor schoonmaken etc ga ik nu doen nee cdi is 25km nieuw gekocht ,ik ga alles schoonmaken etc
scooter trekt makkelijk door tot 40 en dipt dan zeg maar blijft stabiel op 40 teller
sensor afkoppelen nog niet getest ga ik nu doen ,schoner dan did krijg ik de sensor niet
kan ook zijn dat de sensor correct meet maar dat de afstand te groot is tussen sensor en nok !??

met sensor gekoppeld gps 38 / sensor ontkoppelt 38 gps ,dus dat betekend dat de sensor geen juiste contact maakt met de nok ?!! kan niks anders bedenken scooter trekt heel goed door ,enigste wat ik nog wil proberen is nieuwe sensor ,dan houd t echt op

De toerentalsensor is voor de snelheid eigenlijk nog belangrijker als de cdi zelf. Wij krijgen heel vaak vragen over hoe het kan na het plaatsen van een 32km cdi de scooter nog steeds 65km per uur rijdt. 99 van de 100 keer is dit omdat de toerentalsensor los ligt, of helemaal niet meer aanwezig is.

Attachments

• schoon nok.jpg
    schoon nok.jpg
    467.5 KB · Views: 6
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
enigste wat ik nog wil proberen is nieuwe sensor ,dan houd t echt op
Ja als de cdi nieuw is en we kunnen er wel van uit gaan dat deze correct werkt moet er haast wel iets met de sensor zijn.
We hebben weliswaar de Ohmse weerstand gemeten en deze bleek goed te zijn echter dit zegt niet alles natuurlijk.

Had je nog eens gestest of dat metalen nokje van de sensor zelf nog magnetisch is?
Want als de kern van dit spoeltje zijn magnetissme heeft verloren werkt de sensor ook niet.
Normaliter kun je de pulsjes meten bij de cdi op die blauw/witte draad echter daarvoor heb je wel een goeie multiemeter nodig of een oscilloscoop en dat heeft niet iedereen in de la liggen.

Advertisement - register to remove this