afstelprobleem zenith

sijsberg

New Member
Beste Scooter Forum,
Ik heb onlangs een Peugeot Zenith snor uit ca. 1998 gekregen. geen kenteken, maar met een verzekeringsplaatje uit 2004. 18jaar stil gestaan, ca. 11800km op de teller.
Mijn idee als hobbyist is om de zenith weer normaal aan de praat te krijgen.
De volgende zaken vervangen:
Accu, zekering, automatische benzinekraan, bougie, oliefilter, luchtfilter, 2T olie, olie- en benzineslangen, voet- en cilinderkoppakking, zuigerveren, carburateur in en uitlaatpakking en daarnaast nog wat kleine reparaties. Gurtner Carburateur, tank etc. goed schoongemaakt ivm oude benzineresten etc. Compressie ca, 11 bar. Choke getest en goed bevonden.
De zenith wilde aanvankelijk niet starten met de aanwezige sproeier 56. Zonder luchtfilter startte de zenith als ik de hand voor de inlaat van de carb hield. Luchtschroef op ca. 1,5 slag terug. Stationair lopen zonder of met luchtfilter goed.

Nu mijn probleem: zonder luchtfilter en met sproeier 56 loopt de zenith nauwelijks, bij gas geven smoort de motor. Kennelijk te weinig benzine. Grotere spoeiers gemonteerd. Uiteindelijk sproeier 82 gemonteerd. de zenith loopt redelijk, maar zonder luchtfilter, ca. 25km/u. Met luchtfilter ca. 10 km/u. Met verlengstuk op luchtfilter loopt ie nog 5 km/u. Al met al niet echt zoals het hoort. Verschil in oorspronkelijk gemonteerde sproeier van 56 en uiteindelijk 82 lijkt me niet goed. Probleem in verschil snelheid met of zonder luchtfilter kan ik niet goed verklaren. Zou m.i. klein moeten zijn.
Wat te doen?
Ik hoor graag jullie reacties.

mvg,
sijsberg
 
Advertisement - register to remove this

Daar heb ik nog niet naar gekeken. Is de overbrenging echt zoveel van invloed op de motorprestatie? wat te denken van de uitlaat?

Ik begrijp niet zo goed, dat er zo'n groot verschil zit in toeren en trekkracht door alleen een luchtfilter wel of niet te plaatsen. Zoveel luchtweerstand alleen van het luchtfilter, dat het toerental en trekkracht zo sterk teruglopen?
Overigens ook vreemd: er zat oorspronkelijk een sproeier 56 in. Nu 82. Volgens de manual van de zenith zou 74 de maat moeten zijn.
 
Een luchtfilter scheelt heel veel. 82 is wat ik ongeveer zou verwachten bij een standaard blokje zonder luchtfilter.

Met de originele sproeier zou hij normaal moeten lopen. weet je trouwens zeker dat dat 74 is? Lijk mij groot voor een 2t
 
Volgens de specificaties:
FB2 engine is een Forced air cooled 2 stroke engine. Bij mij betreft het een FB0 motor, maar de manual gaat over de FB-0-1-2-4 motor.
Carburateur: Gurtner PA350
Main jet: 74.

Ik weet niet of de 56 de originele sproeier is. Die zat er wel in, dus ik vermoed, dat de zenith daar 18 jaar terug normaal mee gelopen heeft.
Zoals ik zei bij 74 liep de motor beter en via 78, 80 en 82 liep de motor steeds beter, maar zonder luchtfilter. Wellicht gaat ie bij meer dan 82 nog beter.
 
Ik heb niet getest op valse lucht. ik betwijfel of daar het probleem zit. De motor start prima en loopt stationair 100%. meestal kun je bij valse lucht de motor niet goed stationair afstellen.
 
Ik heb niet getest op valse lucht. ik betwijfel of daar het probleem zit. De motor start prima en loopt stationair 100%. meestal kun je bij valse lucht de motor niet goed stationair afstellen.
het hele probleem dat jij omschrijft doet mij toch echt wel denken aan valse lucht. als jij sproeier 82 nodig hebt voor een standaard setup dan krijgt die gewoon teveel lucht. doe de 56 sproeier er nog eens in start de motor en draai de luchtschroef eens dicht of bijna dicht. en kijk of de motor blijft draaien. of doe een test met remmen reiniger of deo spray.
Hier staat een duidelijke uitleg over valse lucht
 
Snor heeft vaak zelfs rond de 48 begrensd.
Brom rond de 54/56.

Zit er nog een isolator pakking tussen het inlaat spruitstuk en de carburateur ?
 
Beste scooterfans,

dank voor de goede reacties. Het verhaal over de valse lucht en de normale sproeierafstelling voor een snor, maat 48-56, moet ik goed gaan nakijken.
Ik heb nog wel iets gevonden, waar ik aanvankelijk niet direct bij heb stilgestaan. Ik begreep niet goed waarom er zo'n groot verschil zat in de snelheid en trekkracht door wel of niet monteren van het luchtfilter.
Ik dacht aan een ander luchtfilter, sponskwaliteit etc, maar wat blijkt, de luchtinlaat van de carburateur heeft een diameter van 25 mm ( oppervlakte is dan 490 mm2) en die van het luchtfilterhuis heeft een diameter van 20 mm (oppervlakte 314 mm2). Verschil 176 mm2. M.a.w. sterk begrensd. De oppervlakte van de carburateurinlaat is ca. 56% groter dan de luchtinlaat van het luchtfilterhuis. Dat maakt m.i. het verschil.
Blijft staan het grote verschil met de oorspronkelijke sproeier 56 en nu 82. Zoals 5erveD aangeeft zou de brom ergens bij 54/56 moeten draaien.
De zenith heeft 18 jaar stilgestaan, dus de kans dat er een keerring of pakking wat ingedroogd is en mogelijk dus valse lucht aanzuigt lijkt me reëel. De voetpakking en cilinderkoppakking heb ik al vervangen. Ook de vacuümaansluiting voor de benzinekraan bleek wat valse lucht aan te zuigen, waardoor de benzinekraan af en toe haperde.
Hoe kan ik valse lucht van de keerringen van de zenith eenvoudig controleren?

nogmaals dank voor de adviezen.
gr,
sijsberg
 
Alleen de carter deksel en dan de Vario verwijderen. Ander kant dient de ontsteking en vliegwiel verwijderd te worden en eventueel de onderdelen die hier voor zitten.

Sommige kun je er zo uitwippen, andere draai je een parker of een schroef in en kun je via die schroef de keerring eruit trekken.
Als je dat nog niet eerder gedaan hebt kan het een lastig klusje zijn.
Draai de parker niet te diep want achter de keerring zit het lager welke je kan beschadigen.
 
Dank voor je gewaardeerd advies.
Dat klusje heb ik nog nooit eerder gedaan, dus dat wordt dan misschien een uitdaging. Maar goed, met beleid en geduld moet dat dus te doen zijn. Eerst eens zien of er oliesporen zichtbaar zijn.
 
Het heeft even geduurd, maar inmiddels de krukaskeerringen vervangen. Helaas zonder resultaat. Vervolgens met remreiniger getest op valse lucht of stationairtoerental beïnvloed wordt. Eigenlijk geen verschil. Kan de oliepompaansluiting op het carter ook van invloed zijn op valse lucht?
Met info op scooterforum van Floris van Bommelstijn lees ik dat een zenith snor met sproeier 48-52 afgesteld moet worden. Bovendien gasnaald in bovenste stand, stand 1. In stand 1 met sproeier 52 matig, in stand 5 beter, maar niet de oplossing. Steeds gekeken naar de bougie: steeds nat en wat donker, wat wijst op een te rijk mengsel. Daarnaast nog de vlotternaald vervangen en benzineslang rechtstreeks op de carb aangesloten om de automatische kraan kort te sluiten. Ook niet de oplossing.
Wel heb ik de choke handmatig enkele millimeters omhoog getrokken, met andere woorden kennelijk meer benzinetoevoer. Dat werkte iets beter, maar bleek ook niet de oplossing. Ook nog het benzinenivo in de vilotterkamer getest met een doorzichtig slangetje via de benzineaftap volgens principe communicerend vat. Nivo blijft goed op vlotternaaldhoogte.
De hele Gurtner carburateur nogmaals schoongemaakt, 1 dag in schoonmaakazijn, maar nog steeds hetzelfde probleem: stationair loopt ie goed, maar bij gas geven stopt ie na 20-30 seconden,
Soms twijfel ik of het een benzinetekort is of juist teveel benzine omdat de bougie steeds nat en iets donker is.
Wie heeft er nog een idee wat te doen. Ik doe vast iets niet goed, maar ik begrijp het niet goed.
 
Als hij uitvalt kun je dan meteen kijken of je nog een vonk hebt ? neem een reserve bougie hoef je degene die erin zit er niet uit te draaien.
 
Dank voor de snelle reactie. Ik ga eerst op vakantie. Over een paar weken ga ik de vonktest doen.
Ook lees ik nog over verschillen in Gurtner carburateurs, PA en Y. Wat is het verschil? Volgens de gegevens op de zenith zit er een PA carb in.
Ook wil ik nog kijken of het probleem mogelijk te maken heeft met de aandrijving/belasting. Ik ben van plan om de v-snaar te verwijderen en kijken wat het blok dan doet. Is dat een idee?
 

Attachments

  • FC3FAF70-D702-475C-BB68-C2DF6271C867.jpeg
    FC3FAF70-D702-475C-BB68-C2DF6271C867.jpeg
    112.4 KB · Views: 6
Back
Top