Afstelling Yamaha Aerox?

Roxy_Love

New Member
Hallo allemaal,

Dit topic zou vast al bestaan, maar ik heb na lang zoeken, ook op meerdere fora, een topic gevonden dat mij daadwerkelijk hielp. Ik heb dus maar besloten zelf wat te posten.

Ik heb een Yamaha Aerox uit 2010, en ik zoek de juiste afstelling voor een goede trekkracht. 70cc wil ik liever nog niet.
Mijn setup is als volgt:
- 17,5mm carb
- Stage6 Pro Replica uitlaat
- 5,5 gram rollen
- Sproeier maat 80

Dat is alles wat veranderd is. De rest is nog origineel. Het is gewoon een 50cc cilindertje. De varioring zit er nog wel in maar aangezien dat complete onzin is gaat die er ook zsm uit.

Ik heb er zelf de ballen verstand van, maar probeer wel te leren! :)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Is de prop uit de uitlaat? Wat ik je kan aanraden is afstellen.

Probeer je rollen en sproeier te veranderen, ook je trekveren voor als je koppeling later moet aangrijpen.

En heel veel testritjes denk ik..
 
Hoi!

De prop zit er nog in.

Heeft u enig idee wat er met de rollen zou moeten? Moeten die lichter (en een grotere sproeier, dacht ik) of zwaarder (kleinere sproeier?)
 
Hoi!

De prop zit er nog in.

Heeft u enig idee wat er met de rollen zou moeten? Moeten die lichter (en een grotere sproeier, dacht ik) of zwaarder (kleinere sproeier?)

Ik zal eerst de prop er uit halen en dan een testritje doen. Dan kan je pas kijken of je zwaarder/lichter in rollen of hoger/lager in sproeiermaat moet.
 
Oke dank u!

Hoe kan ik weten of het hoger/lager en groter/kleiner moet?

Voor de sproeier kan je een tijdje rijden en dan de bougie er uit halen en kijken wat voor kleur hij is. Is hij zwart, dan moet hij kleiner. Is hij koffie/melk bruin dan is hij goed. Is hij wit/grijs dan moet hij groter.

Voor de rollen ga ik altijd even rijden en aanvoelen. Als hij heel laagtoerig is dan neem je wat lichtere rollen. Als hij te hoogtoerig is dan neem je wat zwaardere rollen.

Als je een dip vanuit stilstand hebt, moet je wat strakkere trekeveren nemen.

Ik zal niet te grote stappen nemen, afstellen komt vaak heel precies.

Ik zou beginnen met, prop eruit, 5 gram rollen en misschien een 82 sproeier. Maar het is veel uitproberen en testritten doen.
 
Sport vario heb je wel nodig bij minarelli horizontaal... Dat originele ding is totaal niet super. Al zou je eentje van 30 / 40 euro kopen dan is deze nog beter dan het originele ding.
 
Ik zou polini vario doen deze vario kost maar 58 euro en je verbeterd de trekkracht en de top er enorm mee.

kheb zelf een aerox met:

50cc origineel
dellorto 17,5 mm
yasuni R
Polini Vario
Stage 6 Race koppeling
Dmp powerfilter

Je kan met deze setup makkelijk Wheelie rijden
en je trekt hem in iets van 8 seconden naar de top
 
het licht eraan

eerst 95 met zware rollen
nu 60 met te lichte rollen en kleine sproeier en had hij enorme overtoeren
maar je kan het beste zware rollen en een goeie maat sproeier en dan gewoon begrenzen met varioring of prop in de uitlaat



maar met zwaardere rollen maakt hij minder hogere toeren en zuipt hij veel minder benzine.
 
ik weet niet hoe zwaar die rollen zijn.
en volgens mij had ik sproeier 77/78 maar dat weet ik niet zeker (maar ik denk dat sproeier 80 goed is op jouw scooter)
 
Ik zou een 12mm caburateur gebruiken tussen de 4.5en 4.9gram rolletjes. Mijn eerste aerox had hebo sport clutch set met rode veer. Uitlaat prop eruit. Malossi clutch langdurig plezier van
 
Ik zou een 12mm caburateur gebruiken tussen de 4.5en 4.9gram rolletjes. Mijn eerste aerox had hebo sport clutch set met rode veer. Uitlaat prop eruit. Malossi clutch langdurig plezier van
Reden is dat met een te grote carburateur je blok dichtslibt vanwege onverbrande mengsmering. Je kan altijd een iets grotere sproeinaaf erin draaien dan normaal voor compensatie.

Malossi is duur maar bijna niet kapot te krijgen, als het nog bestaat en scoot onderdelen verstrekt.
 
Ik snap je hele setup niet..

Wel een circuit uitlaat monteren, en dan er een prop en een vario ring erin laten..

Veel trekkracht halen uit een originele cilinder dat kan je wel vergeten... Wat wel mogelijk is om er zoveel mogelijk efficienty eruit te halen door juist goed af te stellen.. Wil je meer een gietijzeren cilinder dan kan ik de top performances trophy 50cc wel aanraden, zou wat rapper moeten zijn dan de originele cilinder.. Anders is een middeltoerige 50cc cilinder wel een aanrader, alleen dan zit je al aan het aluminium.

Ben zelf meer in voor een goede sito plus uitlaat, of een goed uitlaatje dat meer koppel leverd. Dan hou je het nou hebt. Het maakt minder lawaai. Loopt wat rustiger en toch wat meer power.

Ander zit je toch al snel aan een 70cc cilinder...
 
Snelle 50cc: leuk voor op t erf maar zodra je betrokken raakt bij een ongeluk, doei verzekering. T maakt meer herrie (opvallend voor politie). Verander je de zuiger, niks aan de hand. Aerox heeft standaard hoogtoerig blok, pas uitlaat daarop aan. Terugloop kan maar hou wel je standaard uitlaat bij je vanwege verzekering. Verander heel je vario en koppeling naar malossi of hebo ofzo. En je aandrijfriem naar keflar. Rollerbank afstellen. Als je snelle 50cc zonder riem en volledige vario/koppeling hebt tja, ik reed mn maat met snelle 50cc eruit
 
Nou dat valt wel mee dat een standaard minarelli cilinder een hoogtoerig ding is... Is gewoon een laag toerige cilinder..
Alleen daar valt opzicht wel nog wat iets aan vermogen uit te halen..

Alleen de trekkracht zal je nooit kunnen verbeteren, dan zou je de cilinder moeten laten tunen..
En dat is het geld niet waard, want dan kan je net zo goed een Top performances trophy 50cc giet eronder gooien met een hoge druk kop..
Dan merk je dat je wel iets meer vooruit gaat.
 
Back
Top