Afstelling kymco dj 70cc (polini speedcontrol)

Max1193

Well-Known Member
Hallo, het is een heel verhaal misschien niet nodig dus als je geen zin hebt het helemaal te lezen, even onderaan kijken!

Ik had een tijd terug een 70cc polini gisha onder mijn Dj gezet, deze was toen vrij goed afgesteld icm zie setup onderaan. Maar wel heel belangrijk hij had nu een zeer versleten v-snaar die hierom keurig onderop lag bij m'n speedcontrol met std gradenplaat.
Met deze setup liep hij even hard/iets harder als met std 50cc en een leovinci Z. (77km/u op testbank), trok wel veel harder.
Na nog wat afstellen had ik de trekveren vervangen door iets te kleine rooien, waardoor ze relatief nog strakker zijn.

Later had ik m'n v-snaar vervangen voor een nieuwe standaard. Alleen deze was tov mijn oude snaar 2á3mm dikker, met std gradenplaat in me speedcontrol ging dit totaal niet meer, heb toen eerst een gele drukveer gekocht en de rollen nog is verlaagt naar 6.9gram.
Later kwam ik erachter dat ik een polini gradenplaat had en dat de variobus met deze wel genoeg uitstak om de snaar onderin te laten beginnen. Nogsteeds met 6.9 gram en gele drukveer en geen overtoeren.

Hij trekt alleen nog steeds niet helemaal optimaal en de top is nu tov std 50cc met leovinci Z 5km/u gedaald (op de teller).
Voor de grap had ik hem een keer zonder carterkap gestart en zag toen dat m'n snaar eerder begon te klimmen dan dat de koppeling aangreep.

Nu zijn er eigenlijk 2 dingen waar ik benieuwd naar ben:
- Is de top gedaald doordat de gele drukveer te strak is
- Trekt hij minder doordat de v-snaar eerder begint met klimmen dan de koppeling aangrijpt.

Huidige setup:
-70cc polini gisha
- polini speedcontrol met bijbehorende 15 graden plaat (std is 25)
- Std koppeling met extreem strakke rode trekveren (trekveren zijn eigenlijk net te kort)
- gele drukveer voor kymco
- Std v-snaar
- 90 sproeier std carb

Wat kan ik nu het best doen om hem beter te laten trekken? trekveren vervangen voor rode die wel goed passen? Gele drukveer eruit? Std gradenplaat er toch in en dan dat hij hoger licht compenseren met zeer lichte rollen?
Zie jullie advies graag tegemoet!
 
Advertisement - register to remove this

Eerst maar eens je vario shimmen zodat je snaar goed onderin komt te liggen.

Bedoel je met gradenplaat de halfpoulie ("koelvin")?

Mogelijk heb je zelfs een rode drukveer nodig straks, daardoor kan je top ook omhoog gaan. Kwestie van testen.

Wat voor rollen zitten erin?
 
Hij licht met deze 15graden plaat van polini wel gewoon onderin. Met de STD 25graden plaat moesten eigenlijk 2 shims, maar dan stond m'n starterkrans tegen de kickstart. Maar hij licht nu mooi onderin.
Rollen 6.9 drukveer geel. Trekveren rood, maar iets te klein voor mijn koppeling dus nog strakker.
Zonder carterkap zie je duidelijk dat hij eerst in de vario loopt en dan pas de koppeling aangrijpt.
En ik heb top verloren tov van me versleten v-snaar. Maar de nieuwe is gelijk gekomen met de gele drukveer. Ik kan gewoon me Std weer proberen, maar die is nu 13 jaar oud, neemt de druk dan ook af of verslijten drukveren niet?
 
je kunt dit gewoon normaal afstellen zonder shims , alleen zul je waarschijnlijk lichter in de rollen moeten , wel gewoon een standaard drukveer veer gebruiken , ik denk dat je zo rond de 5 gram moet zitten , niet veel hoger.

en met de 25 graden plaat , niet de 15 graden.

drukveer zou je eventueel wel kunnen vernieuwen door een exemplaar die zo goed als gelijk is aan de std veer.
 
Oke, dus dat hij dan niet onderin licht met de 25 (std) gradenplaat maakt niet uit? Met m'n zwaar versleten snaar lag hij wel mooi onderin en ging hij met std drukveer en 7.5 gewoon mooi. Trekveren waren toen nog wel std, en dat ging niet optimaal. Als ik gewoon roden dmp erin doe is dat dan goed (op de verpakking staat 2000rpm, aangrijpingspunt denk ik?).
Drukveer vervang ik dan eerst, die ik nu heb zit al roest op, heeft per ongeluk nachtje buiten gelegen.

Dus std drukveer, snaar niet onderin, xxx trekveren, 5 gram rollen in polini speedcontrol? ICM standaard uitlaat.
Gaat dan het wiel al in de lucht want hij heeft het nu bijna, ik rijd liever met 2 wielen op de grond, maar wiel in de lucht is harder optrekken en dat kun je wel weer tegenhouden met voorover hangen:p

Bedankt weer voor het advies melf! en de rest natuurlijk ook.
 
ik kijk nooit naar hoe de snaar zit etc. etc. , ik neem waar hoe dat ding loopt.. en reageer daar op..

hoe de snaar zit boeit mij helemaal niks eigenlijk..

afstellen is ook een kwestie van testen , en daarvoor heb je aardig wat rollen ,trekveren en drukveren nodig , maar ook verschillende snaren hebben verschillende effecten..

met een std uitlaat loopt zo'n ding ook erg mooi , zo'n 90 op de teller en gaat letterlijk op het achterwiel er vandoor! , met een snelle uitlaat word dat iets minder vanuit stilstand.
 
Ja dat las ik ook elders dat ik makkelijk op me achterwiel er vandoor zou moeten gaan, maar het mengsel is vrijwel perfect (gasreactie, bougie kleur, gas inname ed) maar de overbrenging klopt niet, heb behoorlijk wat rollen. 8.4 8.0 7.5 6.9 6.0 4.9 5.6 en nog wat goedkope om te testen er tussen in. Maar de snaar gewoon erop donderen dan en proberen. Nu is de drukveer echt te strak dus die is gekozen: std nja ff trekveren proberen dan en dan de vario optimaal krijgen. Of is het makkelijker om eerst de vario en dan de koppeling te doen ivm het eerder omhooglopen van de snaar dan dat de koppeling aangrijpt?

Met std 50 was het me gelukt hem gewoon perfect af de stellen, maar dat lukte ook niet in een dag:p
 
eerst een drukveer kiezen , dan de rollen afstellen ,dan pas de trekveren , de rollen en drukveer hebben namelijk invloed op de werking van de trekveren..
 
Oke, is het dan handig om met std trekveren de rollen te doen of met rood (heb nog normaal passende rooie van DMP).
Bedankt voor het advies weer!
 
trekveren zullen hoe dan ook zwaarder moeten zijn dan std , ik zou veren gebruiken van goeie kwaliteit zoals Polini/Malossi ..

en met een leovince Z zou je toch wel rond de 5 gram moeten zitten..
 
Ik was van plan met std uitlaat te rijden, zit er nu ook onder, na de winter denk ik dat ik de leovince pak of ik koop een yasuni-r voor peugeot, alleen de ophanging moet dan een bus tussen.
Maar om de vario af te stellen, moet ik dan uitgaan van de std trekveren of de rode. In de volgorde: drukveer rollen trekveren. Trekveren moeten als laatst maar ik kan me voorstellen dat rode of std ook uitmaakt voor wat hij in de vario aan het begin doet, toeren klimmen of toeren drukken.

Nog een vraag rond welke sterkte van malossi raad je aan? Ik heb setjes van rood-groen-wit en zwart-geel-wit gezien, maar zijn toch 15euro per setje. Rond welke sterkte kan ik het best gaan zitten (malossi veren).
 
Last edited:
tja , 15 euro maar wel zijn geld waard , aangezien deze veren NIET uitrekken en/of knappen..

en ook goed reageren voor langere tijd..

verder , ik zou beginnen met iets zwaarder dan standaard , te zwaar is alleen maar lastig.
 
Oke, dan koop ik de lichtste set van malossi. geel/zwart/wit. Mocht de strakste (2.0 versterkt) niet strak genoeg zijn kan ik altijd nog een losse 2.2 kopen (rood). Aangezien ik met std uitlaat rijd tot de winter voorbij is heb ik dan wel genoeg aan die lichtere, zo niet dan nog rood kopen.
Ik denk dat het met dit advies wel moet lukken!
M'n koppeling is alleen wel erg versleten, geeft dit enorme prestatie verlies of maar een beetje. Anders spaar ik even door voor een stage6 koppeling, lijkt mij veel makkelijker met veertjes en de traploze verstelling daartussen.
 
Back
Top