afstelling / kilometerteller en

Status
Not open for further replies.

jeffdechef

Well-Known Member
Goedemiddag,
Nadat mijn peugeot zenith een jaartje in de garage heeft stil gestaan ben ik 'm de laatste periode weer rijklaar aan het maken. In principe is dat gelukt, het is nu nog de puntjes op de 'i' zetten qua afstelling en onderdelen. En daar heb ik wat vragen over:
1. kilometerteller. Die werkte niet omdat de kabel kapot was. Ik heb een nieuwe orignele kabel besteld, echter het leek wel alsof de kabel toch niet juist was. Het gedeelte wat in je dashboard moet ging er wel in, maar er was niks waar je de klemmetjes om kon klemmen dus blijft het niet zitten. En het beneden gedeelte bij je kilometerteller aandrijver paste ook onmogelijk. Ik heb foto's (foto 3 t/m 6) gemaakt van de kabel en van de aandrijver, denken jullie dat het een verkeerde kabel is of wat?
2. Optrekken. Het is geen ramp, want ik vind dat ie al best lekker rijdt, maar als we dan toch bezig zijn: als de scooter warm is trekt ie vanuit stilstand de eerste 8 seconde amper door. Ik trek de gashendel vol open, hij lijkt even terug te vallen en dan na 8 seconde voel je gewoon dat ie 'm pas pakt en trekt ie in 1x door naar top! Hoe zorg ik dat ie direct reageert op gashendel en in 1 keer doortrekt tot top?
Schiet maar vol met ideeen, op een van bovenstaande punten, of op beiden als je er verstand van hebt.
Alvast enorm bedankt.
 

Attachments

  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    201.4 KB · Views: 15
  • foto 4.JPG
    foto 4.JPG
    132.2 KB · Views: 15
  • foto 5.JPG
    foto 5.JPG
    144.1 KB · Views: 15
  • foto 6.JPG
    foto 6.JPG
    106.8 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Als ik de kabel zo zie lijkt het niet alsof de aansluiting bij je wiel overeenkomt.

Ik zou deze aansluitingen verwachten op de kabel:

images
 
Ik ben het met Bas eens.
Ik heb meerdere peugeots gehad. En heb er momenteel 2 in bezit.
Die kabel wat je hebt is niet de goede.
Op de foto van bas staat idd de goede foto
 
2. Optrekken. Het is geen ramp, want ik vind dat ie al best lekker rijdt, maar als we dan toch bezig zijn: als de scooter warm is trekt ie vanuit stilstand de eerste 8 seconde amper door. Ik trek de gashendel vol open, hij lijkt even terug te vallen en dan na 8 seconde voel je gewoon dat ie 'm pas pakt en trekt ie in 1x door naar top! Hoe zorg ik dat ie direct reageert op gashendel en in 1 keer doortrekt tot top?
Schiet maar vol met ideeen, op een van bovenstaande punten, of op beiden als je er verstand van hebt.
Alvast enorm bedankt.

Had de scooter het probleem ook al voor je em in de stalling zette?

Het kan zijn dat je rolletjes/gewichtjes versleten zijn, of dat probleem bij de achterkoppeling zit.
 
Dank voor de snelle reacties.

Bas en Martini, kunnen jullie me misschien vertellen waar ik die juiste kabel online kan bestellen? Misshcien ook goed idee om een nieuwe aandrijver te kopen als ik de foto nog eens bekijk.

Ik weet niet zeker of de scooter het probleem al had, hij was hiervoor van mijn zusje. Ik zal eens een keer naar de rolletjes kijken op termijn.
 
Oke hartstikke bedankt. Er staat op deze site ook dat ik moet opletten op de aansluitingen. Ik heb de nieuwe kabel die ik had besteld op een andere site gekocht, zonde maar goed.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga een andere keer naar de rolletjes kijken, dikke kans dat die na al die jaren aan vernieuwing toe zijn.

Dit topic kan dicht!
 
Ik heb de kilometerkabel via de link hierboven besteld, en gisteren gemonteerd. Paste goed bovenin, klikte direct vast. En onderin draaide ik 'm ook vast op de telleraandrijver. Echter doet de kilometerteller helemaal niks. Wellicht toch de aandrijver? is die kans groot? ik vind het zonde om 37 euro een nieuwe te kopen als dath et probleem ook niet oplost.

Dan het tweede probleem, wat in 1e instantie wel leek mee te vallen. Ik heb afgelopen weekend met het zeer mooie weer mijn scooter weer eens goed gebruikt en kwam er achter dat het toch niet helemaal spik en span is. Ik gaf dus al aan dat ie warm niet echt lekker doortrekt, pas na 8 seconde. Dat was wanneer ik alleen zit. Dit weekend met twee personen gereden en is het wel een stuk erger:

Ik kick in 1 , hoogstens 2 keer trappen aan. Vervolgens als ik wil wegrijden en gasgeef valt ie paar keer helemaal weg, als ik gas in zou houden zou die uitvallen, dus moet paar keer achter elkaar gas geven, loslaten, gasgeven, loslaten voordat ie 'm pakt en ik gewoon weg kan rijden. Vervolgens heb ik tijdens het rijden heel af en toe het gevoel alsof het gas tijdeelijk wegvalt, en soms bij stoplicht wegrijden hetzelfde als bij het starten weg rijden. Verder het zelfde als oorspronkelijk, dat het even duurt voordat ie echt lijkt door te pakken, alleen met 2 personen lijkt dit punt nog langer te duren.

Ik snap dat ik het een beetje warrig vertel, maar hoop dat het herkenbaar is, en jullie weten wat er aan de hand kan zijn.
 
Haal je kabel los bij de km teller.
Voorwiel de lucht in en ronddraaien..
Als dat pinnetje in die kabel draait dan doet je aandrijving het wel.
Met je vingers voel je dan of er kracht achter zit of dat ie maar half werkt.. Want dan stopt ie makkelijk bij de minste weerstand wat je em bied
 
2e probleem.

Stap 1. Kijk hoe je bougie er uit ziet als je em los draait.

Is ie grijs. Dan krijgt ie te weinig brandstof.
Als hij koffiebruin is is het mengsel goed.
Bij zwarte, natte bougie krijgt ie teveel brandstof of te weinig lucht.
 
Haal je kabel los bij de km teller.
Voorwiel de lucht in en ronddraaien..
Als dat pinnetje in die kabel draait dan doet je aandrijving het wel.
Met je vingers voel je dan of er kracht achter zit of dat ie maar half werkt.. Want dan stopt ie makkelijk bij de minste weerstand wat je em bied

En om te testen of je km teller zelf wel werkt kan je aan de onderkant bij de aandrijving een accutol/accuboormachine erop zetten :)
 
Er zit een bewegend deel in, dat slijt. Je scooter is ondertussen ook al wat jaartjes oud.. En kan best dat dit nog je originele aandrijving is.
Net wat je zegt. Ze gaan niet vaak kapot..
 
Oke ik heb een nieuwe aandrijver besteld... Kijken of dat de truc is.

Wat betreft de afstelling, jullie gaven aan even te kijken wat de kleur is van de bougie, dat zal ik ook binnenkort doen, alleen vind het zo raar, gisteren in mijn eentje gereden en dan rijdt ie als een zonnetje op het opstarten na...

Heb ook nog een ander vraagje, m'n luchtfilter lijkt erg los te zitten, viel er gister bijna af, maar er is niet echt een mogelijkheid 'm vast te zetten of zie ik dat verkeerd?
 
Heb ook nog een ander vraagje, m'n luchtfilter lijkt erg los te zitten, viel er gister bijna af, maar er is niet echt een mogelijkheid 'm vast te zetten of zie ik dat verkeerd?

Ik weet niet exact hoe die normaal vast zit, maar vaak toch gewoon 1 ophangpunt wat aan het carter vastzit? Bij het stuk waar het luchtfilter aan de carburateur vastzit kan je eventueel anders een slangenklem gebruiken?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top