Afstelling Aerox

UndercoverNL

Active Member
Goedemiddag,
Ben ik weer, ff een nieuw topic voor dit onderwerp gemaakt.
Na dat we er in het vorige topic achter gekomen waren dat de sproeier standaard maar goed was (bruine bougie) heb ik het motorblokken nu ff opengemaakt, en zo te zien zitten er ook nog standaard rolletjes in, heb geen decimalen weegschaal maar hij schommelt tussen 6 en 7 gram, en uit bronnen heb ik vernomen dat in een aerox standaard 6.5g 15 x 12 rollen zitten.

Zie fotos.

Nou is de vraag dus nog steeds, welke rollen zijn het slimst om te pakken, er zit een yasuni R onder met een 50cc standaard cilinder en dus een standaard sproeier (rond de 72 gok ik) trekveertjes moet ik nog checken.

Momenteel heb ik 2 dippen, of 1 schok, het is maar hoe je het bekijkt haha. Als ik van stilstand optrek tot 15 km ongv, daarna schiet hij weg. En na die schok vanaf 30 / 40 gok ik gaat hij weer langzamer omhoog.

Top licht rond de 75, maar dan moet hij wel heel goed warm zijn en volle wind mee. Wind tegen gaat hij vaak niet eens harder als 55.

Dus 3 vragen eigenlijk, kun je een 50cc toch goed tegen tegenwind laten lopen met behulp van de afstelling bvb, waardoor komen deze 2 dippen? Hoe kan ik ze oplossen, en welke rollen kan ik hier het best indoen in combinatie met de rest van de afstelling.

Alvast bedankt!
Post automatically merged:

update, er zitten momenteel witte trekveertjes in
 

Attachments

  • 20220126_120514.jpg
    20220126_120514.jpg
    100.8 KB · Views: 9
  • 20220126_120527.jpg
    20220126_120527.jpg
    123.9 KB · Views: 4
  • 20220126_120538.jpg
    20220126_120538.jpg
    121.5 KB · Views: 4
  • 20220126_120603.jpg
    20220126_120603.jpg
    131.7 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb inmiddels idd al een Dellorto 17.5 besteld.

Zou het niet kunnen zijn dat je die twee verwisseld. Als je de luchtschroef helemaal dicht draait zou die af moeten slaan , bij jou gaat hij zoveel toeren maken dat het wiel gaat draaien , dit klinkt mij als de stationair schroef. Staat deze te ver ingedraaid hoor je ook geen verschil van de luchtschroef , omdat je stationair toerental te hoog is . Je kunt dus valse lucht uitsluiten want dat heb je getest.
ja dacht ik dus eerst ook maar bij letterlijk alle carbs is de rechter schroef de luchtschroef en de linker schroef de stationair. Maar sws is het raar want als ik de rechter schroef (wat dus luchtschroef zou zijn) uit draai slaat hij af.
En dat hoort niet bij de stationair schroef, dan zou hij juist weg moeten rijden
 
Met uit draaien van de stationair schroef zakt de gas schuif naar beneden , of gaat de vlinderklep dicht , dus slaat de motor af, bij indraaien gaat of de vlinderklep open , of de gasschuif gaat omhoog wat resulteert in gas geven. Bij mij zit de stationair schroef rechts en de luchtschroef links ( als je op de scooter zit).
je zou dus in de carb kunnen kijken met welke schroef je klep of schuif open gaat.
 
Met uit draaien van de stationair schroef zakt de gas schuif naar beneden , of gaat de vlinderklep dicht , dus slaat de motor af, bij indraaien gaat of de vlinderklep open , of de gasschuif gaat omhoog wat resulteert in gas geven. Bij mij zit de stationair schroef rechts en de luchtschroef links ( als je op de scooter zit).
je zou dus in de carb kunnen kijken met welke schroef je klep of schuif open gaat.
nee ik bedoel als je voor de carb staat zit de luchtschroef rechts en de stationair schroef links.

Maar ik heb nu dan geprobeerd de linker schroef anderhalve slag te geven en de rechter 3 maar ook dan start hij niet.

Maar de afstelling kan toch überhaupt niet het probleem zijn van dat hij niet start? Of heb ik dat mis.
 
Een slecht afgestelde carb kan inderdaad slecht starten veroorzaken . Maar als hij koud is zou hij via het verrijkings kanaal van de choke moeten starten.
ja ik betwijfel nu ook of de choke inderdaad nog goed werkt, bovendien is na de zo vele pogingen om hem af te stellen en weer lopend te krijgen de accu nu ook leeg, dus ik neem aan dat de choke dan sowieso niet werkt aangezien het een elektrische choke is.

Maar ik heb alle standen van beide schroeven geprobeerd maar er zit 0 verschil in met of en hoe goed hij start.

Na dat ik hem een tijdje niet heb proberen te starten en daarna weer start loopt hij heel even voor minder dan een seconde maar slaat gelijk weer af.
 
Choke heeft niets met de accu van doen. als de motor koud is , gaat de choke automatisch erop . als de motor loopt krijgt de choke spanning uit de stator , en sluit het choke kanaal af . Dit duurt ongeveer een minuut , daarna zakt het toerental naar stationair.
Dus als de choke koud is staat de naald hiervan naar boven , en met de stroom erop zakt de naald heel langzaam naar beneden.
 
Choke heeft niets met de accu van doen. als de motor koud is , gaat de choke automatisch erop . als de motor loopt krijgt de choke spanning uit de stator , en sluit het choke kanaal af . Dit duurt ongeveer een minuut , daarna zakt het toerental naar stationair.
Dus als de choke koud is staat de naald hiervan naar boven , en met de stroom erop zakt de naald heel langzaam naar beneden.
aa oke, tja, ik weet ook niet waarom hij dan niet start, heb vrijwel alle carb afstellingen geprobeerd, heb de vonk gecheckt, heb hem met en zonder luchtfilter proberen te starten, ook met me hand er op, maar niks werkt.

Die dellorto komt morgen sws als het goed is, maar zou wel mooi zijn als ik hem als nog met deze carb werkende krijg, aangezien ik dus ook niet zeker weet of het probleem aan de carb licht of niet.
 
Iemand nog ideen wat het kan zijn? Die dellorto is er nog steeds niet en komt voorlopig ook nog niet... m2trading... top bedrijf.

En met het ov ben ik 4x zo lang bezig als met de scooter dus zou toch mooi zijn als ik hem alleen al lopende krijg voor aankomende week nog lopend krijg.

Als ik deo in de luchtfilter spuit start hij nog steeds niet

En zo ziet de choke eruit (bijlagen)
 

Attachments

  • 20220220_141524.jpg
    20220220_141524.jpg
    176.5 KB · Views: 6
  • 20220220_141528.jpg
    20220220_141528.jpg
    117.7 KB · Views: 4
  • 20220220_141549.jpg
    20220220_141549.jpg
    71.1 KB · Views: 6
Last edited:
Als je nu spanning op die twee draden zet , moet dat koperen deel naar beneden gaan , en als je de spanning eraf haalt naar boven.
Post automatically merged:

En als hij niet start elektrisch en met kicken , is dan wel je bougie nat? En heb je de compresie druk al eens geneten?
 
Last edited:
Als je nu spanning op die twee draden zet , moet dat koperen deel naar beneden gaan , en als je de spanning eraf haalt naar boven.
Post automatically merged:

En als hij niet start elektrisch en met kicken , is dan wel je bougie nat? En heb je de compresie druk al eens geneten?
de bougie is nat, heb ook 2 bougies geprobeerd maar bij geen een start hij. Heb ook de hele carb schoongemaakt maar start nog steeds niet.

Vroeg me wel tijdens het schoonmaken af waar dit gat voor is en of daar wat in moet
 

Attachments

  • 20220220_202654.jpg
    20220220_202654.jpg
    148.7 KB · Views: 4
nou het eerste probleem was dat er waarschijnlijk vuil in de sproeier was gekomen, en het probleem na het schoonmaken van de carb was dat de stationair schroef helemaal open stond waardoor hij verzoop.
Hij loopt weer, ga er morgen mee naar werk om te kijken of heel toevallig de lucht problemen ook zijn opgelost, maar zal er sws de dellorto op zetten zodat er teminste een fatsoenlijke carb onder zit.
 
Back
Top