Afstelling Aerox

UndercoverNL

Active Member
Goedemiddag,
Ben ik weer, ff een nieuw topic voor dit onderwerp gemaakt.
Na dat we er in het vorige topic achter gekomen waren dat de sproeier standaard maar goed was (bruine bougie) heb ik het motorblokken nu ff opengemaakt, en zo te zien zitten er ook nog standaard rolletjes in, heb geen decimalen weegschaal maar hij schommelt tussen 6 en 7 gram, en uit bronnen heb ik vernomen dat in een aerox standaard 6.5g 15 x 12 rollen zitten.

Zie fotos.

Nou is de vraag dus nog steeds, welke rollen zijn het slimst om te pakken, er zit een yasuni R onder met een 50cc standaard cilinder en dus een standaard sproeier (rond de 72 gok ik) trekveertjes moet ik nog checken.

Momenteel heb ik 2 dippen, of 1 schok, het is maar hoe je het bekijkt haha. Als ik van stilstand optrek tot 15 km ongv, daarna schiet hij weg. En na die schok vanaf 30 / 40 gok ik gaat hij weer langzamer omhoog.

Top licht rond de 75, maar dan moet hij wel heel goed warm zijn en volle wind mee. Wind tegen gaat hij vaak niet eens harder als 55.

Dus 3 vragen eigenlijk, kun je een 50cc toch goed tegen tegenwind laten lopen met behulp van de afstelling bvb, waardoor komen deze 2 dippen? Hoe kan ik ze oplossen, en welke rollen kan ik hier het best indoen in combinatie met de rest van de afstelling.

Alvast bedankt!
Post automatically merged:

update, er zitten momenteel witte trekveertjes in
 

Attachments

  • 20220126_120514.jpg
    20220126_120514.jpg
    100.8 KB · Views: 9
  • 20220126_120527.jpg
    20220126_120527.jpg
    123.9 KB · Views: 4
  • 20220126_120538.jpg
    20220126_120538.jpg
    121.5 KB · Views: 4
  • 20220126_120603.jpg
    20220126_120603.jpg
    131.7 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

rolletjes zijn veel te zwaar voor een yasuni r, beste begin je eens met rollen van 4 a 4.5 gram in combinatie met een gele malossi drukveer en omega zilver trekveren, dan zal je grofweg in de buurt zitten. finetunen vanuit daar zul je zelf moeten dan want in dat opzich verschilt elk motorblok.
 
rolletjes zijn veel te zwaar voor een yasuni r, beste begin je eens met rollen van 4 a 4.5 gram in combinatie met een gele malossi drukveer en omega zilver trekveren, dan zal je grofweg in de buurt zitten. finetunen vanuit daar zul je zelf moeten dan want in dat opzich verschilt elk motorblok.
is goed, en moet je de sproeier nog vergroten op basis van de andere afstelling of alleen op basis van de cilinder / uitlaat, aangezien de bougie nu dus gewoon goed bruin is.
 
heb die setup er nu in maar de v-snaar wil niet in de poulie zakken, is de drukveer dan niet veel te sterk?
Goeie mogge, terugkomend op je eerste vragen. Je eerste dip ligt aan je trekveren, neem strakkere, omega 15% of 10%, ik zou 10 doen. Je 2e dip ligt aan je(denk ik) rollen, of je drukveer. Wat voor drukveer zit erin? Ik zou zeggen zet er of een gele in of wit
 
Ik heb alles er op zitten en de 2de dip is helemaal weg en hij trekt hartstikke goed naar zijn top, alleen de eerste dip is er nog steeds, maar het is niet alleen uit stilstand, het lijkt wel een lek aan vermogen te zijn, als ik even voor een stoplicht stil sta bijvoorbeeld duurt het even voordat hij gas geeft ondanks dat ik het gas al eerder open trek.
 
Ik heb alles er op zitten en de 2de dip is helemaal weg en hij trekt hartstikke goed naar zijn top, alleen de eerste dip is er nog steeds, maar het is niet alleen uit stilstand, het lijkt wel een lek aan vermogen te zijn, als ik even voor een stoplicht stil sta bijvoorbeeld duurt het even voordat hij gas geeft ondanks dat ik het gas al eerder open trek.
Iets als gasreactie zoals je het beschrijft heeft niks met je overbrenging te maken, dit ligt aan de afstelling van je carb.

Goed dat je zelf al zover bent gekomen met het afstellen, ik denk dat gezien je bougie koffiebruin is een beetje spelen met de mengsel- en luchtschroef de truuk zal doen met een beetje rommelen
 
Iets als gasreactie zoals je het beschrijft heeft niks met je overbrenging te maken, dit ligt aan de afstelling van je carb.

Goed dat je zelf al zover bent gekomen met het afstellen, ik denk dat gezien je bougie koffiebruin is een beetje spelen met de mengsel- en luchtschroef de truuk zal doen met een beetje rommelen
als ik deze video mag geloven zou hij teveel benzine stationair krijgen, en zou hij dus meer lucht moeten krijgen, kan dat kloppen?


Een ander dingetje wat ik ook al voor deze nieuwe setup had, is dat hij soms afslaat als je geen gas geeft / stil staat, maar het rare is dus, ik heb dit niet altijd, als ik hem net aan zet heb ik het bijvoorbeeld niet, dan loopt hij goed stationair, en in de middag wanneer het iets warmer is heb ik het ook nooit, maar vooral sochtends als het koud is, heb ik dit vrijwel altijd, ik weet niet of dit iets met de buiten temperatuur te maken heeft, maar ik zeg het er maar even bij haha.

En het 3de en laatste probleem is dat hij soms echt enorm moeilijk aan gaat, had ik ook al voor de nieuwe setup, gister was ik zelfs gewoon 5 minuten zo niet langer aan het kicken en met de elektrische start bezig om hem aan te krijgen, waarna hij later wel aan gaat en gelijk uitvalt, en na nog een paar keer aan kicken bleef hij aan en werkte hij, als of hij eerst moest opwarmen om te blijven draaien. Maar ook dit is heel onregelmatig en zeker niet altijd, soms gaat hij gewoon in een keer aan en rij ik zo weg.

Ik benoem nu maar even alle 3 de problemen zodat iemand hier eventueel een verband kan zien van wat er (allemaal) mis is en wat ik er aan kan doen.
 
zou even de choke testen , en de connectors daarvan schoon maken
Is goed, zal dat is doen zodra ik weer ff tijd heb. Mischien een domme vraag, maar kun je je choke niet testen door hem alleen uit de carb te halen maar wel aangesloten te houden op de scooter? Dus zonder dat je een eigen accu nodig hebt om hem mee te testen.
Post automatically merged:

ik moet trouwens ook het gas erg ver open gooien om hem te laten starten. Las dat dat ook met de choke te maken heeft.
 
De choke werkt op directe stroom uit je stator , dus alleen als je scooter loopt. Haal je de choke eruit dan heb je valse lucht . maar als je hem eruit hebt kun je op je scooter accu testen. Hoor je hem als de motor koud is wel versneld stationair draaien , en na ongeveer 1 minuut terug vallen naar stationair toerental?
 
De choke werkt op directe stroom uit je stator , dus alleen als je scooter loopt. Haal je de choke eruit dan heb je valse lucht . maar als je hem eruit hebt kun je op je scooter accu testen. Hoor je hem als de motor koud is wel versneld stationair draaien , en na ongeveer 1 minuut terug vallen naar stationair toerental?
ja hij loopt wel 1 minuut versneld, en hij starte zonet na 24 uur in de (vries) kou stilgestaan te hebben met 1x kicken. Dat bedoe ik dus met dat het echt heel erg varieert. Ik zal er aankomende week wel ff extra op letten bij wat voor weer en temperatuur hij moeilijk start en uitvalt.
Post automatically merged:

oja en met kicken hoef ik het gas niet open te trekken, enkel met elektrische start
 
Heb je al eens de compressie gemeten /laten meten . En als hij zo'n bui heeft dat hij niet wil starten kijk dan eens of de bougie nat is
zal dat is checken aankomende week, en over het stotteren bij het optrekken, kan dat inderdaad de luchtschroef zijn? Heb nog niet heel veel ervaring dus kan zijn dat ik domme vragen stel haha.

Want heb ff lopen kijken maar dit is toch de luchtschroef of is dit de stationairschroef (zie bijlage)

Want als ik die open draai gaat hij harder stationair lopen, dan is het probleem ook weg van het stotteren maar dan begint hij stationair al te rijden en loopt hij verhoogd in toeren. Klinkt dus als de stationair schroef maar ik dacht dat dit de luchtschroef was.
 

Attachments

  • 20220213_170311.jpg
    20220213_170311.jpg
    229.2 KB · Views: 11
Als je deze carb hebt is 16 de stationair schroef en 18 de lucht schroef . Ik denk dat je die daaronder moet hebben dat dit inderdaad je stationair schroef is.
 

Attachments

  • carburateur_yamaha_aerox_2-takt_2013.jpg
    carburateur_yamaha_aerox_2-takt_2013.jpg
    47.4 KB · Views: 8
Back
Top