Afstellen vivacity oude model

nicela

New Member
,
Hallo,

Ik ben nieuw hier en zit met een vraagje.

Ik ben met de afstelling van een vivacity oud model 2 takt bezig....
De scooter was snor maar heb hem laten keuren naar brom.
Mijn setup is
Standaard snor cilinder
Bromvertanding
12 mm carburateur met 60 sproeier
Sito plus uitlaat zonder prop
Originele drukveer en trekveertjes
13 grams rollen

Omdat hij toch wel te hard ging (60+) heb ik de varioplaat terugezet echter maakt hij best veel toeren met een top van rond de 50kmh...
is er een manier om dit toerental te verminderen en de snelheid te handhaven?

Ik ben van een Iets oudere lichting en heb meer verstand van zundapp, kreidler etc.
Dus ben ik aan het sleutelen gegaan met scooters.
Iemand die advies kan geven?
Vind het niet erg dat de scooter rond de 50 a 55 gaat maar 70 was iets teveel van het goede aangezien ik regelmatig controles zie staan geen optie.
Ik hoor het graag als er suggesties zijn.

Groet,
Nico
 
Advertisement - register to remove this

Prop weer in de uitlaat.
Maar wat doet dat met de snelheid? Ik neem ook aan dat er enigzins de trekkracht verminderd?
Misschien prop er inzetten en varioplaat er uit?
Ik heb ook ergens gelezen om ringetjes te zetten onder de varioplaat te zetten zodat deze wat meer ruimte biedt?
Ik wil er gerust mee spelen maar om die kap er 20 keer af te halen....vandaar de vraag of er iemand ervaring mee heeft...
 
Ja, dan gaat inderdaad de kracht wat afnemen. Er zijn ook wat verschillende afmetingen. Op een snor zit meestal een veel nauwere als op een brom. Ik zou een wat ruimere pakken.

Waarschijnlijk moet je dan ook je carb weer afstellen, hou daar ook rekening mee.

Ja inderdaad. Of een hele dunne ring oid. Blijft een beetje spelen om de precieze snelheid te behalen.

Het is beter als je vario gewoon vrij kan bewegen en je motor iets begrensd is, dan alleen de vario te begrenzen.
 
Of 1 .Snorvertanding terugzetten.

Vivacity snor ontgrenst loopt zon 60 teller met pijp met dikke bocht (zoals jou sito). Gaat ook wel toeren maken op top dan.

Met snor pijpje kan evt ook nog, gaat dan ~45 (2 stuks die ik hier heb staan althans). Alleen lever je hier wel veel mee in qua optrekken omdat die bocht echt heel dun is. Misschien niet zo prettig tussen de auto's

Of 2.
Je kan bij Peugeot de varioplaat (begrensplaat) idd wat ophogen met ringetjes ertussen zodat de vario meer kan bewegen. Dit geeft meer snelheid als zonder ringetjes, maar minder als helemaal zonder varioplaat -> dit is denk ik de makkelijkste oplossing voor je, maar ik kan je ook niet vertellen hoeveel ringetjes welk effect geven. Je kan ook een normale varioring plaatsen zonder heel die peugeot begrensplaat en hiermee experimenteren. Ooit een scooter gekocht waar en de plaat en nog een extra ring in zat.

13 gram is ook te zwaar. Dit moet rond de 10.5-11 zijn als je de plaat eruithaalt. Sproeier vind ik ook wat groot. Snor cil met dikke pijp zet ik normaal 52-54 in, dat is al voldoende. Lekker rijk kan geen kwaad bij oude scooter echter ;)

Overtoeren houd je altijd met vario begrenzen. Dus wat verder overblijft is uitlaat of inlaat begrenzen. Nu is de standaard inlaat al niet super bij Peugeot dus blijft over een kleine ring in de uitlaat.
 
Last edited:
Back
Top