Afstellen van de oliepomp van een Gilera DNA

Peugeot-Zenith-Rider

Ride along the road
Hallo forumleden,

Ben sinds kort de trotse bezitter van een Gilera DNA, die ik nu een paar weken in bezit heb.
Heb er al weer een aantal kilometers op zitten, door lekker te zijn wezen touren op de mooiere dagen.
Helaaselijk was op de terugweg richting huis mijn gaskabel gebroken. Van te voren waren er wel wat
gebreken te melden zoals bijvoorbeeld mijn gas bleef handen en het lang duurde voor dat die gas terug
nam na de gashendel los te laten... Dus gelijk een nieuwe gaskabel besteld via het internet, die een paar
dagen daarna per post binnen kwam. Die meteen gemonteerd en toen kwam de redenen dat de oude
gaskabel gebroken was te voorschijn. De kabel was niet goed geplaatst en op twee punten zat er een
knik in de kabel vanwege belemmering. Nu de nieuwe kabel wel goed aangesloten is heb ik de speling
van de gashendel weggedraaid door middel van de stelschroef bij de gashendel.

De gaskabel splitst in tweeën, één richting de carburateur toe en één richting de oliepomp.
Mijn vraag nu is eigenlijk: Hoe stel ik de oliepomp af? Hoop advies te mogen krijgen wat mij weer verder helpt.
 
Advertisement - register to remove this

Jah.., het alom oude splittersysteem.
Zit op meerdere scoots gemonteerd.

Maar goed dat vroeg je niet..., hieronder een foto van hoe het goed afgesteld staat.

Alljv4T.jpg


Dit streepje op de pomp dient dus in het midden te staan van het blokje of nokje.
Dit is echter de stationair stand inclu de vrije slag. Bij half/volgas hoort de klep ook steeds meer open te gaan. Hoop dat het duidelijk is, zo niet zal ik wat andere pics posten...
 
Bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag Floris, echt top ;)
Het rechter streepje staat net 3mm onder de linkerstreep dus niet gelijk aan. Terwijl de afstelschroef bij de oliepomp helemaal ingeschroefd staat.
Waar is die kruiskopschroef dan voor?
 
Oke, nog één dingetje dan nog... Momenteel staat de gaskabel richting oliepomp, met de afstelschroef van de oliepomp helemaal ingedraaid,
zo'n 3 á 4mm onder de stelgreep en krijg deze dus niet horizontaal gelijk aan de markering. Maakt dat echt super veel uit vraag ik mij dan af?
Bij het gasgeven reageert die wel direct op de oliepomp-mechanisme...
 
Ja dat maakt wel degelijk iets uit.
Die markering strepen (op de pomp en de hevel) dienen echt lijnrecht tegenover elkaar te staan.
(geheel horizontaal dus zoals je zelf al zegt)

Waarom ? Als de markering er iets onder zit krijgt de motor te weinig mengolie.
Dit heeft als resultaat dat de motor te weinig olie krijgt aangevoerd.
Zowel stationair als op vol (gas) vermogen is het dan iets te schraal.
Op zich merk je daar niet heel veel van maar het kan wel degelijk kwaad.

Krukaslagers slijten dan een stuk sneller is mijn ervaring.

Maar krijg je het geheel niet goed afgesteld dan ?
Het is een beetje lastig om dit goed te krijgen want je hebt ook te maken met de gaskabel.
Zowel op de gashandel als de carburateur zitten stelschroeven/moeren, alsmede de pomp.

Heb nog een paar pic's ter verduidelijking....

tfzFkFb.png


Misschien kan men een dunner stelmoertje plaatsen om het gelijk te krijgen...?
 
Last edited:
Ja dat maakt wel degelijk iets uit.
Die markering strepen (op de pomp en de hevel) dienen echt lijnrecht tegenover elkaar te staan.
(geheel horizontaal dus zoals je zelf al zegt)

Waarom ? Als de markering er iets onder zit krijgt de motor te weinig mengolie.
Dit heeft als resultaat dat de motor te weinig olie krijgt aangevoerd.
Zowel stationair als op vol (gas) vermogen is het dan iets te schraal.
Op zich merk je daar niet heel veel van maar het kan wel degelijk kwaad.

Krukaslagers slijten dan een stuk sneller is mijn ervaring.

Maar krijg je het geheel niet goed afgesteld dan ?
Het is een beetje lastig om dit goed te krijgen want je hebt ook te maken met de gaskabel.
Zowel op de gashandel als de carburateur zitten stelschroeven/moeren, alsmede de pomp.

Heb nog een paar pic's ter verduidelijking....

tfzFkFb.png


Misschien kan men een dunner stelmoertje plaatsen om het gelijk te krijgen...?



Inderdaad, klinkt wel logisch maar toch komen die markeringsstrepen niet gelijk te staan... Of moeten ze bij vol gas gelijk staan afgesteld?
Bij mijn Honda NSR-50F was het wel gelukt om af te stellen evenals bij mijn Peugeot Zenith.
Heb eerst de speling bij de gashendel weggehaald dmv de stelschroef naar buiten te draaien, maar dan is de stelschroef bij de oliepomp
helemaal ingedraaid maar dan nog niet horizontaal tegen de streep aan. Grrr, moet toch lukken!?
 
Nah, Pia is niet veel anders wat dat betreft, ook hier behoort de streep gelijk te staan net zoals jezelf al zegt.
Honda & Peugeot ook idem dito....

Zorg dat de vrije slag bij de gashandel oke is.
Ongeveer 1,5/2 mm..., is even proberen.
Dan de pomp stellen en vervolgens de gaskabel van de carburateur.

Is het nog wel de originele splitterkabels of heb je een aftermarket setje erop?
 
Nah, Pia is niet veel anders wat dat betreft, ook hier behoort de streep gelijk te staan net zoals jezelf al zegt.
Honda & Peugeot ook idem dito....

Zorg dat de vrije slag bij de gashandel oke is.
Ongeveer 1,5/2 mm..., is even proberen.
Dan de pomp stellen en vervolgens de gaskabel van de carburateur.

Is het nog wel de originele splitterkabels of heb je een aftermarket setje erop?



Thnx voor de info, ga nu toch alle bekabeling na lopen, want momenteel rijdt de Gilera DNA toch niet omdat ik nog wat moet versleutelen.
Moet o.a. de draadboom even langs lopen en de km-teller plus toerenteller erop aansluiten evenals de cockpit lampjes.
En verder nog een aantal puntjes op de "i" zetten haha. Houdt me lekker bezig dus :D
 
Aha, je hebt dus een aardig speurwerkje te voltooien...
Beetje therapie kan nooit kwaad toch ;).., sleutelen & speuren werkt voor mij (meestal) ook rustgevend.

We horen/lezen het wel P.Z.R.

Heb trouwens ook een workshop (Engelstalig) manual van de DNA.
Als je geïnteresseerd bent kan ik deze zo posten voor je.
 
Last edited:
Heb ondertussen al zelf een manual aangeschaft van de Gilera's, ook de Engelstalige variant :).
En dus ook wat huiswerk gedaan als voorbereiding van het speurwerkje ;). Was zojuist nog wat avondwerk aan het maken
op mijn gemakkie en ook al wat boutjes en schroeven vervangen door nieuwe om het één geheel te houden en niet telkens van
het gereedschap hoef te wisselen, een pure gemak dus. Het werkt zeker wel rustgevend op een laag tempo, want ben nu toch ff vrij...
Voor het mooie wil ik ook even de buddy/helm-bak demonteren om wat beter bij de kabelboom te kunnen komen plus dan opnieuw
de gaskabel aan te sluiten en dan wel volgens jouw tips btw. Hoop wel lekker zomerdag te kunnen gaan cruisen en kijk daar naar uit!
 
Back
Top