Afstellen Typhoon AC

zippie078

Well-Known Member
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het afstellen van een Typhoon AC lang piaggio blok.
Blok heb ik zelf 20km geleden gereviseerd.

Setup nu
Sito plus ontgrenst
Nieuwe DR50 gietijzer
Std vario met 6.5gr rollers
Std koppeling met witte drukveer en omega goud trekveren.
Std nieuw membraam
Std krukas met nieuwe lagers
17,5mm dellorto met sproeier 74

Het probleem: vanuit stilstand kan ik niet volgas wegrijden. Lijkt te verzuipen maar bougie is de goede kleur, zit tussen koffiebruin en zwart in maar hen geen sproeier 72. Tot de 20 trekt die heel slecht vanuit stilstand. 20-40 trekt die al beter maar 40+ trekt die het beste op.

Al gedaan:
- carb. Luchschroef 0,5 slagen open anders viel hij uit met gas geven. Sproeier 68,74,76,80,82,84 en 90 geprobeerd zonder carb begrenzing (messing plaatje)
- Met carb begrenzing sproeier 68,74,76 geprobeerd en luchtschroef 1,5 slagen open.
-:Nieuw membraam erin gezet.
- Trekt geen valse lucht als ik mijn hand op de luchtinlaat leg valt hij uit.
- Trekveren: 1.6mm dik, 1,8mm dik, omega goud en omega zwart geprobeerd probleem blijft hetzelfde.
- Koppelingschoenen opgeschuurd.
- voldoende dikte koppelingschoenen en bewegen vrij.

Samengevat: kan niet volgas wegtrekken dan verzuipt hij een soort van, 0-20 slechte optrek, 20-40 al beter en 40+ goede optrek.

Is de 17.5mm carb teveel voor een std setup?
Voordat ik het blok reviseerde reed hij ook al zo toen reed hij met een 12mm carb en leovinci tt tergloper.

Hele lap tekst, mocht er iets onduidelijk zijn hoor ik het graag. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...
 
Advertisement - register to remove this

Niemand een die idee, ik las iets over een versleten vario als de scooter niet rageerd op verschillende sterktes trekveren.
 
Iets lichtere rollen al geprobeerd? Het klinkt alsof je in een "te zware" versnelling probeert weg te rijden. Ik zou dus zoeken in de combinatie rollen/drukveer/trekveertjes, je overbrenging dus.
 
Il heb nog een setje 5.1gr. Liggen zal deze is proberen. Gas hername is op hogere snelheid ook beter als op de lagere snelheid.

Ik heb ook nog een Zip4t staan zou ik de vario uit kunnen wisselen of dit verschil maakt of past dit niet?
 
Ik zou nog even wachten met de vario wissel.
Vertel is wat meer over de 17,5 mm carb, zoals gasnaaldafstelling en de stationairsproeier.

Een 17,5 mm carb is niet te groot voor je scoot, van 1993 t/m 2006 maakte Pia gebruik van de 12,5 carburateur.
Alle jaren daarna is het altijd een 17,5mm geweest.
Maat van de hoofdsproeier is 53, in principe zou dan maat 62 voldoende moeten zijn i.c.m. je setup.
(ik ga hier uit van 4 maten groter, aangezien maat 61 niet bestaat, wordt het maat 62)
En hier komt dan ook de afstelling van de gasnaald en de maat van de stationairsproeier welke tot kwart gas belangrijk is om de hoek kijken.

Edit: Met name de luchtmeng vind ik nogal vreemd met een halve en/of 1,5 slag.
Het gedrag van de motor klopt van geen kant.

Ook dit gegeven:
Samengevat: kan niet volgas wegtrekken dan verzuipt hij een soort van, 0-20 slechte optrek, 20-40 al beter en 40+ goede optrek.

Doet vermoeden dat het aan de carburateur ligt, rollengewicht kan, maar daar ga ik niet vanuit.

Ik ga nog even op zoek wat de verschillen precies zijn qua 12,5 en 17,5 afstelling van de carburateur!
 
Last edited:
Gasnaald staat in het midden, ik rijd nu met sproeier 68 en messing begrenzerplaatje, sproeier was mooi koffiebruin na 15min. rijden.
Stat. Sproeier weet ik niet, kan ik morgenavond even naar kijken.

Deze avond rollen van 5.1gr gemonteerd en bij het wegrijden is het al iets beter vanuit stilstand.
Hij komt tot 15km/h moeilijk op gang en daarna trekt hij door naar de topsnelheid zonder dipjes. Tot de 15km/h moet ik nog spelen met het gas om vooruit te kunnen komen. Simpelweg volgas wegrijden lukt niet.
Vanaf 40km/h trekt hij nog net iets harder maar het is al een stuk geleidelijker.

Weet je de maat van de standaard stat. Sproeier ook toevallig?

Edit: zie op easyparts, nieuwe Typhoon model een stat. sproeier van 32. Zal hier morgenavond eens naar kijken.
 
Last edited:
Tot de 15km uur zou ik denken aan de koppeling. Grijpt die niet te vroeg aan of drukveer?
 
Ik rijd nu met omega gouden trekveren, dit zijn de lichste van omega. Ook een witte drukveer van Malossi. Lijkt me goed voor een standaard setup?

Zal de originele drukveer is monteren en heb nog 1500RPM trekveren liggen van een ander merk
 
Ik kwam dit nog tegen v.w.b. de carburateur:


nRB4HM2.png


pilny90.png


Maar, dit is wel de originele standaard afstelling vanuit de fabriek.
Wat opvalt is dat de gasnaald erg arm staat afgesteld in deze setting.
Jij hebt waarschijnlijk een nieuw 17,5 gekocht via het www of uit de scooterwinkel.

Hierdoor kan het zo zijn dat sproeiermaten wat kunnen afwijken.
Op de oude types met een PHVA 12 QD carburateur zat standaard maat 60, rest van de setting weet ik niet.
Maar hier hoef je uiteraard niet naar om te kijken, staat hier buiten.
 
Ik heb de carb 2e hands gekocht bij de scooterzaak. Is een originele Dellorto PHVA.
Stat. Sproeier heb ik net gecontroleerd dit is een 32 dus origineel.

Heb de standaard drukveer, omega zwarte trekveren gemonteerd en wat filmpjes gemaakt op de standaard. Op het filmpje geef ik rustig gas zodat je het toerental goed hoort en ziet wanneer het wiel begint te draaien. Heb niet echt een stuk kunnen rijden ivm het weer.

Op de foto mijn snaar op de variobus, deze liggen niet gelijk, kan het zijn dat de snaar te hoog in de vario ligt en ik deze uit moet shimmen zodat ze gelijk komen te liggen?

Andere filmpje is als de scooter op de grond staat en ik vol gas geef. Ik kan hem tegen houden door tegen het zadel aan te leunen.
 

Attachments

  • 20200630_191220.jpg
    20200630_191220.jpg
    109.5 KB · Views: 8
Vandaag weer het een en ander geprobeerd:

- 4.4gr rollen, maakt overtoeren met 5.1gr ook licht dus zou iets zwaarder moeten.
-andere koppeling met huis en trekveren omega goud (15%) trekveren paars DMP 1500rpm en omega zwart 40%
De trekveren maken echt geen verschil en de eerste paar km grijpt hij nog steeds te vroeg aan naar mijn idee. Hierna trekt die zonder dip door naar top.
- oude originele snaar, deze is duidelijk afgesleten maar hier doet hij iets beter mee.
- standaard drukveer, hier heb ik de beste gasreactie mee.

Zou het dan toch aan de vario kunnen liggen? Er zitten absoluut geen kringen in die je kan voelen. Hij is van boven tot onder mooi glad. Ook de starterkrans is mooi glad. Vario is het oude originele type met de o-ring en plaat die je met 3 boutjes vastzet. Deze is zeker 24.000km oud.
Misschien toch gewoon versleten??
 
Vandaag de gasnaald clipje hoger, mocht niet baten
Carb uit elkaar gehaald en doorgeblazen, alle kanalen zijn open.

Volgende trekveren 1000, 1500 en 2000rpm geprobeerd.

Snaar op de vario met shimd geprobeerd, hielp ook niks

Hij komt gewoon niet goed van zijn plek. Ik kan wel met volgas wegrijden maar hij maakt de eerste km gewoon te weinig toeren.
Als de sterktes van trekveren geen verschil maken wat kan het probleem dan zijn. Lijkt me niet dat ik nog sterkere trekveren moet kopen??

Wordt er onderhand aardig gek van dus als iemand suggesties heeft graag.
 
Hij rijd nu nog steeds de eerste 5km met een slechte optrek/toeren.

Hierna pakt hij beter op. Tot de 40km. 40 tot 60 meeste power. Na de 60 maakt hij licht overtoeren. Hoe harder ik rijd hoe meer overtoeren ik maak.

Dit is met 6.5 gr rollen en 1500rpm trekveren. Nieuwe origunele snaar.
In hoeverre moet de snaar gelijk liggen met de variobus dus het uitshimmen?
 
Back
Top