afstellen carburateur

svvner

Well-Known Member
Mijn carburateur moet opnieuw afgestelt worden nu is mijn vraag kan ik dit zelf makkelijk afstellen? en wat zijn ongeveer de kosten als ik het bij een scooterzaak laat doen? Ik denk dat het niet zo lang werk. scooter is namelijk al helemaal gestript dus overal is makkelijk bij te komen:p
 
Advertisement - register to remove this

Wel zet je luchtstelschroef helemaal dicht en dan 1.5 slag open.
Dat is de basisafstelling. Dan moet je gaan testen met sproeiers.

Begin met sproeier 70 oid. Rijd een minuutje draai je bougie eruit (let op is erg heet) en kijk naar de kop.

wit (arm) -> grotere sproeier monteren.
Lichtbruin (goed) -> je hebt de juiste sproeier.
Donker of zwart (te rijk) -> kleine sproeier monteren.

Bij een scooterboer kost dit je ongeveer 30 - 35 euros.
Beter zelf proberen dan kan je het ook.
 
oke maar ik ga ervan uit dat de sproeier nog goed is , want ik heb hem laatst gekocht en toen ik hem starte vloog hij gelijk hoog in de toeren gevalletje steekgas, maar hij had zelf al zitten proberen te stellen enzo (terwijl de gasschuif vast zat). Dus nu moet ik de gasschuif weer los zien te krijgen met een beetje olie en dan proberen te stellen. owjah welke schroef is de luchtschroef de kleine of de grote ?
 
oke maar ik ga ervan uit dat de sproeier nog goed is , want ik heb hem laatst gekocht en toen ik hem starte vloog hij gelijk hoog in de toeren gevalletje steekgas, maar hij had zelf al zitten proberen te stellen enzo (terwijl de gasschuif vast zat). Dus nu moet ik de gasschuif weer los zien te krijgen met een beetje olie en dan proberen te stellen. owjah welke schroef is de luchtschroef de kleine of de grote ?
Degene met dat veertje.
 
Okee bedankt. ik heb ook het vermoeden dat de gaskabel niet goed door het omhulsel glijd moet ik deze dan vervangen of is dit nog op te lossen met een beetje olie ofzo?
 
omdat ik het idee heb dat de gasschuif blijft haken, want als ik het luchtfilter eraf haal dan zie je de gasschuif zitten, maar als ik dan aan het uiteinde van de kabel trek blijft hij gewoon op zelfde hoogte zitten. Dus er zit geen beweging in de gasschuif
 
Maakt het niet uit bij het afstellen hoe je stationair schroef staat dan? Gewoon lucht 1,5 open en dan met sproeiers proberen, verder kan stationair gewoon open/dicht?
 
Maakt het niet uit bij het afstellen hoe je stationair schroef staat dan? Gewoon lucht 1,5 open en dan met sproeiers proberen, verder kan stationair gewoon open/dicht?
Je moet starten en er dan wat mee spelen.
Doe telkens draaien van 0.5 slag en laat je motor 4 - 5 seconden dan zul je horen dat je toeren veranderen.

Stel ook altijd warm af, dus laat je motor warm draaien en begin dan af te stellen.
 
Je stationair schroef is er enkel voor zodat je brommer blijft lopen wanneer je je gashendel los laat, het is in feite gewoon een nokje dat in een punt loopt waarop je gas schuif rust. Hoe verder je hem indraait hoe dikker het nokje word -> gas schuif word om hoog gedrukt -> meer mengsel -> meer toeren.
 
Back
Top