Afstellen aerox

Frans plukker

New Member
Goeiedag.

Ik heb afgelopen week een mhr multivar gekocht samen met een Yasuni r voor mijn aerox 2t. Alleen heb ik totaal geen verstand van afstellen. Ik heb er op dit moment een rode malossi drukveer in zitten samen met 3x 3,9gr 3x 4,7gr rollen in de vario en het rijd voor geen meter. Het is ook wanneer ik ergens aan kom rijden dat wanneer ik onder de 10km/h kom dat de scooter een versnelling zakt( in een keer veel lager in touren). Ook komt ie hier weer lastig uit. Ik snap er de ballen van dus zou graag wat hulp kunnen gebruiken.

Mvg Frans
 
Advertisement - register to remove this

Rode drukveer is veels te zwaar. probeer eens een witte van malossi desnoods een gele. Wat is je setup verder welke sproeier? heb je nog originele 50cc?
 
Sproeiers weet ik op dit moment niet. Ik heb op dit moment nog een standaard 50cc maar ben van plan over te stappen op 70 binnenkort. Heb een std koppeling en std carb
Post automatically merged:

Ik heb zojuist de std drukveer samen met 3x 8gr 3x 4,7gr en reed al stuk beter. Maar ik voel wel dat er veel meer uit gehaald kan worden.
 
Sproeiers weet ik op dit moment niet. Ik heb op dit moment nog een standaard 50cc maar ben van plan over te stappen op 70 binnenkort. Heb een std koppeling en std carb
Post automatically merged:

Ik heb zojuist de std drukveer samen met 3x 8gr 3x 4,7gr en reed al stuk beter. Maar ik voel wel dat er veel meer uit gehaald kan worden.
Zit wel een erg groot verschil in je rolletjes, probeer gewoon 6x 4,7 gram. en sws een zwaardere drukveer, dus malossi wit of geel, origineel rijdt hij ook niet lekker op lijkt mij. Maar voordat je aan je vario enzo begint moet je wel eerst je sproeier afstellen, al helemaal als je net een andere uitlaat erop hebt. dus begin daar maar mee
 
Is de begrenzer uit de uitlaat Gesloopt? dat vergt een andere afstelling als MET begrenzer .Mijn advies is , sloop die begrenzer er uit , anders komt de uitlaat niet tot zijn recht .
 
Begrenzingen zijn er uit gesloopt. Sproeier is 90 en de bougie is een soort dove grijze kleur. Helaas is vanochtend de scooter ermee gekapt toen ik naar school reed. Tijdens het rijden stopte hij opeens met vermogen geven dus liet het gas los. Daarna gaf ik weer een beetje bij alleen voelde niet helemaal lekker. Toen ik stopte voor een stoplicht sloeg hij af en sinds dien niet meer aan de praat gekregen. Na een zooitje kicken was de bougie beetje nat maar. Zit gewoon benzine in en sproeier is niet verstopt. Apart verhaal. Iemand die iets weet?
 
Begrenzingen zijn er uit gesloopt. Sproeier is 90 en de bougie is een soort dove grijze kleur. Helaas is vanochtend de scooter ermee gekapt toen ik naar school reed. Tijdens het rijden stopte hij opeens met vermogen geven dus liet het gas los. Daarna gaf ik weer een beetje bij alleen voelde niet helemaal lekker. Toen ik stopte voor een stoplicht sloeg hij af en sinds dien niet meer aan de praat gekregen. Na een zooitje kicken was de bougie beetje nat maar. Zit gewoon benzine in en sproeier is niet verstopt. Apart verhaal. Iemand die iets weet?
Is hoogstwaarschijnlijk een warmloper geweest.
Ik heb precies hetzelfde gehad 2 weken geleden, ook een aerox, ook een 50cc, jammer genoeg kwam ik er achter dat zo iets toch lastiger kan zijn dan ik had gehoopt, gelukkig met iedereen op dit forum er toch uit gekomen. Bij mij was het hoogst waarschijnlijk een lekke keerring, waardoor hij geen compressie kreeg, probeer hem is met remreiniger te starten.

Je kunt mijn post ook even doorlezen https://scooterforum.net/threads/warmloper.217965/
 
Ik zat ook al te denken aan een warmloper. Alleen heb vanmiddag de cilinder eraf gehaald en kwam een behoorlijke diepe kras tegen. Zelfde geld voor in de zuiger. Ik zie geen hitteplekken op de zuiger of cilinder dus begin een beetje aan mezelf te twijfelen. Ik was van plan sowieso een dr70 te halen voor dit probleem voor deed alleen ben bang dat die dan ook kapot gaat misschien. De scooter start op helemaal niks( ook geen Remreiniger).
 
Ik zat ook al te denken aan een warmloper. Alleen heb vanmiddag de cilinder eraf gehaald en kwam een behoorlijke diepe kras tegen. Zelfde geld voor in de zuiger. Ik zie geen hitteplekken op de zuiger of cilinder dus begin een beetje aan mezelf te twijfelen. Ik was van plan sowieso een dr70 te halen voor dit probleem voor deed alleen ben bang dat die dan ook kapot gaat misschien. De scooter start op helemaal niks( ook geen Remreiniger).
Ik heb (helaas) ook een nieuwe cilinder gekocht nadat ik van mening was dat er wel wat (te) diepen krassen in zaten, maar achteraf was dit waarschijnlijk niet nodig geweest. Dus weet zeker dat het probleem nergens anders licht voordat je gelijk een hele nieuwe cilinder koopt puur om dit probleem te verhelpen.
Als hij ook niet op remreiniger start is het dus inderdaad een druk probleem. Dat kan dus inderdaad aan de cilinder / zuiger liggen, maar ook aan genoeg andere dingen, check eerst allebei je keringen, dat was bij mij ook het probleem, degene aan de ontstekingskant.
Post automatically merged:

als je een compressiemeter hebt kun je ook even de compressie opmeten, daaraan kun je ook al wel zien of het aan je cilinder of aan iets anders licht, ik had maar 2 / 3 bar met de lekken kering, terwijl je met een kras in de cilinder toch nog wel richting de 5 / 6 zou moeten gaan.
 
Oké ik zal er naar kijken. Hoe kan ik zien of de keerringen lek zijn? Ben nog een broekie in de scooterwereld haha. Bedankt voor je hulp alvast.
Als ze helemaal vettig zijn vanaf de buitenkant, of scheurtjes in zitten. kan ook dat ze er helemaal uitliggen maar die zie je dan wel gelijk
 
Zal geregeld worden. En stel dat hier niks mee aan de hand is. Zal het dan gewoon die diepe kras in de cilinder zijn of moet ik ook ergens anders mee rekening houden/ controleren?
 
Beetje frappant om meteen over keerringen te praten.
Wat je had moeten doen is eerst onderzoeken hoe het 1 en ander werkt.

Ik concludeer uit bovenstaande berichten dat je vrijwel geen kennis van tweetakt opvoeren hebt.

Een uitlaat steken op een tweetakt scooter en zonder de boel werkelijk af te stellen is vragen om een warmloper.
Je weet niet welke sproeier erin zit.

Als deze dezelfde was als met je standaard uitlaat, dan kun je er vanuit gaan dat je cilinder beschadigd is.
Demonteer deze, bekijk hem.

Is die nog goed? Wat me onwaarschijnlijk lijkt, dan plaats je alvast even een sproeier die meer geschikt is voor een opvoersetje.
En ga je de stappen aflopen voor een 'scooter die niet start'.

Cilinder Niet goed? CIlinder vervangen en je afstelling beginnen met een grotere sproeier.
Afstelling van de overbrenging is bijzaak.
Daarnaast is het monteren van een opvoersetje en geen kennis hebben van de stappen die daarbij nodig zijn per definitie af te raden.

Wijze, maar dure les.
 
Beetje frappant om meteen over keerringen te praten.
Wat je had moeten doen is eerst onderzoeken hoe het 1 en ander werkt.

Ik concludeer uit bovenstaande berichten dat je vrijwel geen kennis van tweetakt opvoeren hebt.

Een uitlaat steken op een tweetakt scooter en zonder de boel werkelijk af te stellen is vragen om een warmloper.
Je weet niet welke sproeier erin zit.

Als deze dezelfde was als met je standaard uitlaat, dan kun je er vanuit gaan dat je cilinder beschadigd is.
Demonteer deze, bekijk hem.

Is die nog goed? Wat me onwaarschijnlijk lijkt, dan plaats je alvast even een sproeier die meer geschikt is voor een opvoersetje.
En ga je de stappen aflopen voor een 'scooter die niet start'.

Cilinder Niet goed? CIlinder vervangen en je afstelling beginnen met een grotere sproeier.
Afstelling van de overbrenging is bijzaak.
Daarnaast is het monteren van een opvoersetje en geen kennis hebben van de stappen die daarbij nodig zijn per definitie af te raden.

Wijze, maar dure les.
Ik had 3 (naar mijn mening) diepe krassen in mijn cilinder, maar achteraf bleek dat die nieuwe cilinder misschien een halve tot 1 bar verschil maakte, zonde om een hele nieuwe cilinder te kopen als het probleem eigenlijk ergens anders lag (in mijn geval dus de kering), gokken is dokken, en dat wil ik graag bij iemand anders voorkomen.
 
Ik had 3 (naar mijn mening) diepe krassen in mijn cilinder, maar achteraf bleek dat die nieuwe cilinder misschien een halve tot 1 bar verschil maakte, zonde om een hele nieuwe cilinder te kopen als het probleem eigenlijk ergens anders lag (in mijn geval dus de kering), gokken is dokken, en dat wil ik graag bij iemand anders voorkomen.
Volgens mij besef jij je niet helemaal dat jij je compressie gemeten hebt met oude cilinder en nieuwe cilinder, beide terwijl deze keerring rot is.

Als je een opvoersetje monteert en je sproeier standaard is krijg je linksom of rechtsom vanzelf een warmloper.
Desalniettemin is de eerste stap voor de ts om ze cilinder even na te lopen. Als deze stuk is dan heeft je keerringen nakijken weinig zin gezien er voor zover hierboven staat voorheen niks mis was met de scooter. Keerringen nakijken kan overigens altijd, is 15 min werk als je weet wat je moet doen.
 
Back
Top