Afstellen 80cc Piaggio Zip 4t 2v

jariketting

New Member
Ik heb de 80cc kit van Polini op mijn scooter gezet. Hij loopt redelijk alleen ben ik nog niet helemaal tevreden met de afstelling, en weet ik niet zo goed waar het probleem zit.

Allereerst mijn setup:
- Piaggio Zip 4t 2v uit 2008 (3e eigenaar, zeer goede onderhoudshistorie, netjes in boekje bijgehouden)
- 80cc cilinder van Polini
- Naraku nokkenas
- Standaard vario met 5,7 gram rollertjes
- Sproeier 84
- Standaard drukveer
- Standaard trekveertjes
- Standaard luchtfilter
- Jamarcol uitlaat
Als ik iets heb gemist laat het even weten ;-) (niks is versleten btw, bij aankoop heb ik letterlijk alles nagelopen/vervangen)

Nu heb ik het volgende:
Uit stilstand trekt hij goed weg en maakt hij een goed aantal toeren
Dan verminderd het aantal toeren een beetje en trek hij minder lekker
En dan gaat de scooter veel toeren maken.

Nou weet ik dat je aan dat verhaal niet zo veel hebt, dus heb ik er een video van (toerental is zeer goed te horen dankzij de trompet van een uitlaat lol):

Ik denk dat de rollertjes niet helemaal goed zijn, maar voordat ik een afstelset ga bestellen zou ik ook graag willen weten of ik iets aan de trekveertjes en of drukveer moet veranderen? en denken jullie dat ik lichter of zwaarden in gewicht van de rollertjes moet gaan?

Alvast bedankt!!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik zou er zelf wat zwaardere rolletjes erin kiezen.. Een 4takt is namelijk geen toeren monster. Je wilt hem eigenlijk goed optrekkend hebben en daarna rustig toerend kunnen rijden.. Overigens heeft zo`n 72cc (echt cc`s) meer kracht en zou daardoor de zwaardere rollen beter moeten trekken..


Misschien dat er in de trekveren en drukveer ook nog iets af te stellen is.. Zou bij die cilinder op ze minst een 7% sterkere drukveer nemen van polini voor 4t.. (zelfde veer dat ook in de sportvario kit zit van polini) En waarschijnlijk (zelf nog niet getest) dat een beetje strakkere trekveren je iets meer toeren toe laat voor het weg rijden..

Rolletjes rond de 6.5 gram proberen, anders rond de 7 a 7,5 grams eens proberen.. (afstellen = proberen)
 
ik adviseer je 7,2 te doen evt malossi vario koppeling veren zo latten alleen je druk veer naar wit veranderen heb het zelfde set up als jij
 
Back
Top