afstellen 70cc

rick Beta

Well-Known Member
hallo,

ik heb een minarelli horizontaal blokje met een 70cc, zit alleen al een tijdje zwaar te klooten met de afstelling van de overbrenging.
ik kom eigenlijk telkens op het zelfde probleem, hij trekt mooi op zonder dip maar zo gauw hij op top komt begint hij te veel toeren te maken. ik heb al redelijk wat drukveren geprobeerd, polini blauw, polini evo blauw, malossi geel, malossi rood. bij elke drukveer eigenlijk het zelfde probleem dat hij tusssen op top overtoeren begint te maken. met zwaardere rollers gaat het probleem niet weg, begint het alleen eerder

het verschil is per drukveer op een ander snelheid overtoeren begon, bij de polini lichtblauw met +- 4,5 g rollen begon het pas bij de 100, en bij de donkerblauwe al bij de 70.

het lijkt mij toch niet dat deze cilinder van 160 euro teveel toeren maakt voor mijn vertanding (die al langer is dan ori)

setup:
barikit 70cc aluminium lc
doppler krukas
stage 6 vario
polini koppeling
ori poulies
hpi ontsteking
21mm
tjt f1 uitlaat
secundaire vertanding 15 39 athena.


Hoe kan ik dit oplossen of wat is het proberen waard?
of is het tijd om hem naar een tuner te brengen en op een testbank af te laten stellen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lijkt mij wel de vertanding.
Er staat ergens op het Forum wen mooie uitleg over hoe je de vertanding kan berekenen.

Ik had het zelfde.
Maar dan 50cc sf2 08. Die ging bij 70 ook in de overtoeren.
Nu 05 sf2 vertanding die langer is en nergens meer last van.
 
Lijkt mij wel de vertanding.
Er staat ergens op het Forum wen mooie uitleg over hoe je de vertanding kan berekenen.

Ik had het zelfde.
Maar dan 50cc sf2 08. Die ging bij 70 ook in de overtoeren.
Nu 05 sf2 vertanding die langer is en nergens meer last van.


ik heb dat fora idd ook gelezen, en heb dit ook berekent. de sf (teminste d8 dat je het zo noemde) is 10,6 dit op een beta ark duss een 13 inch achterwiel. leek mij toch redelijk prima.
duss ik denk toch dat het inderdaad tijd word voor ook mijn primaire vertanding maar eens te vervangen, maar nu komt de vraag welke vertanding zal ik dan moeten pakken, 13/44 of is dat nog niet lang genoeg?
 
Zat nog even naar je setup te kijken.
Maar heb je ook nog een nieuwe V-snaar aangeschaft.
Het is een mogelijkheid dat hij slipt.
Misschien toch iets teveel van het goede.

En ook na malos rood pakt hij voor de rest wel goed? Misschien dat die paarse vsn de overrange set van malossi wat verschil kan maken. Die is dacht ik nog zwaarder
 
heb al een paar verschillende v snaren geprobeerd en maakte niet veel verschil, denk inderdaad dat een over range poulie ook zeker helpt.
alleen zijn die dingen nogal prijzig en dit is eig maar een leuke brommer voor dr bij, duss denk tog dat er een andere primaire vertanding in gaat komen.
 
De veer en de rolletjes hebben niks met je probleem te maken, dat merkte je zelf al. Jouw probleem begint nl pas als de vario z'n uiterste stand heeft bereikt.

Als je met een stift een streep zet op de vario, kun je na een ritje zien hoe hoog de v-snaar is gekomen. Laat ie een stuk onbenut, dan is er iets mis. Dat ligt dan aan een te korte en/of te smalle v-snaar en/of een te lange variobus. Benut ie de hele vario wel goed? Dan blijven de twee opties over die al genoemd zijn (over range vario of andere vertanding).

Check voor de zekerheid ook even goed de hellingbanen van je vario en of je vario gladjes over de bus glijdt. Ergens een beschadiging kan nl ook verhinderen dat de vario naar z'n uiterste stand gaat.
 
ondertussen is het probleem al even verholpen maar misschien is dit interesant voor mensen met het zelfde probleem.

de koppeling/huis was versleten, sinds ik een nieuwe malossi delta plus huis heb geplaats nooit meer last van gehad.

Nee het kwam niet door te strakke trekveren, bij de slapste trekveren en de koppeling op zijn lichts afgestold was het probleem er namelijk nogsteeds.
 
Back
Top